Jag vet att det finns miljoner trådar om kamkedjor. Har sökt och läst i ett par av dom, men inget verkar direkt svara på det jag undrar.

Har inhandlat en 9-3 2,0T (185 hk) my00, den är röd om det har nån betydelse.
Fanskapet har rullat nästan 29k mil. Den är dessutom hemmaservad de senaste 10-12k milen.
Så man kan ju rätt enkelt konstatera att kamkedjan är inte bytt, (vevhusvent är dock bytt, såg att det kunde påverka kedjans livslängd i nån tråd).
Hur vet jag om jag måste byta? Är det skrammel från kedjan jag ska gå efter? Kan jag enkelt, utan att demontera hela bilen mäta/se om det är bytesdags?
Hur ska ovan nämnda skrammel låta? Har en 9-5:a av ungefär samma årsmod i familjen, och den har bytt kedja men låter/skramlar lika mkt eller mer än min. Jag har dragit slutsatsen att min inte "skramlar" eller låter illa i motorn.
Slutligen undrar jag om det verkligen är så att kedjebyte är "inbakad" i normal service?Jag påstår att så är inte fallet, utan det är något som byts vid behov, medan en idiot jag pratat med hävdar att det är vissa miltal som det SKA bytas på.

Aningen rörigt inlägg, så jag sammanfattar lite:
Hur ser/hör/mäter man att det är bytesdags?
Hur låter det berömda skramlet?
Finns det några av Saab fastslagna intervall för byte?