Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Fordonsskatt för Biopower?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    145

    Fordonsskatt för Biopower?

    Något jag undrar över är om Biopower modellerna är befriade från fordonsskatten de första 5 åren?
    Om inte, varför är dom klassade som miljöbilar enligt Transportstyrelsen?
    Hmm...
    Saab 9-5 2.0t SC Biopower-06

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Fordonsskatt för Biopower?

    När jag köpte min 2007 så fick man ju 10000kr .

    Men nu är ju miljöbilar befriade från skatt dom första 5åren.
    Så min gissning är att detta även gäller Biopower.
    Annars så har den ju tappat sin miljöbilsklassning och det tror jag inte att den har gjort.

    /Jonas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Fordonsskatt för Biopower?

    Jag visste inte att de var helt befriade de första fem åren men rörande skatten så blir det väl en annan (lägre) skatt för en miljöbil kontra en "vanlig" bil, se ex. BSRs text i detta ämne

    /U

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Fordonsskatt för Biopower?

    Från transportstyrelsen:

    Automatisk skattebefrielse i fem år
    När en personbil som uppfyller miljökraven tas i trafik första gången i Sverige, läggs en uppgift om det automatiskt in i vägtrafikregistret. Om fordonet skulle ändras så att det inte längre uppfyller miljökraven, kommer fordonsskatt att debiteras.

    Befrielsen gäller bara fordonsskatten. Övriga avgifter, till exempel vägtrafikregisteravgiften, ska betalas som vanligt.

    Även om denna regel infördes den 1 januari 2010 gäller den retroaktivt från och med den 1 juli 2009, för att det inte ska bli något tidsmässigt glapp mellan miljöbilspremien som tidigare fanns och skattebefrielsen.

    Den femåriga skattebefrielsen gäller för personbilen och är inte knuten till ägaren. En personbil som har skattebefrielsen fortsätter därmed att vara befriad från fordonsskatt även om det sker ett ägarbyte.

    Tekniska krav
    Personbilen ska antingen

    1) uppfylla kraven för att indelas i
    • miljöklass 2005
    • miljöklass 2005 PM (dieseldrivna bilar)
    • miljöklass El
    • miljöklass Hybrid

    eller

    2) uppfylla gränsvärdena för utsläppsnivå Euro 5 i EG-förordningen (715/2007) om typgodkännande av motorfordon avseende utsläpp. Flera nyare bilmodeller registreras enligt denna princip men de tilldelas inte miljöklass men även dessa fordon anses uppfylla de tekniska förutsättningarna för skattebefrielsen.

    Övriga krav
    Konventionella personbilar (inklusive hybrider)
    • För bensindrivna personbilar får koldioxidutsläppen vid blandad körning uppgå till högst 120 g/km.

    • För dieseldrivna personbilar får koldioxidutsläppen vid blandad körning uppgå till högst 120 g/km och partikelutsläppet till högst 5 mg/km.

    Alternativbränsledrivna personbilar (personbilar som kan drivas med andra bränslen än bensin, diesel eller gasol)
    • Bränsleförbrukningen vid blandad körning får vara högst 0,92 liter bensin/mil eller 0,97 kubikmeter gas/mil. Vanligast förekommande alternativa drivmedel är etanol och biogas.

    Observera! Förbrukningssiffran i liter avser förbrukningen av bensin och inte av etanol. Anledningen till detta är att uppgiften om förbrukningen av etanol inte finns registrerad i vägtrafikregistret.

    Elbilar
    Elenergiförbrukningen per 100 kilometer får vara högst 37 kilowattimmar, enligt uppgift från tillverkare eller generalagent.

    Bilar med automatisk växellåda
    Det finns ett undantag i regelverket när det gäller personbilar med automatisk växellåda. Alternativbränsledrivna personbilar med automatisk växellåda kan – trots att de i sin bränsleförbrukning överskrider gränsvärdena – uppfylla miljökraven för skattebefrielsen. Kravet för detta är att personbilarna i sina originalutföranden (det vill säga med manuell växellåda) uppfyller miljökraven och att det enda som skiljer personbilarna åt i utförande är transmissionen (bland annat växlarna) och de komponenter som hör till den.

    /Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    145

    Re: Fordonsskatt för Biopower?

    Tack för info!
    Förstår jag rätt att denna bil som jag har (2006 års modell av 9-5 2.0t SC Biopower) redan har erhållit en "miljöbilspremie" á 10Tkr när den först togs i bruk och alltså inte kan nyttja skattebefrielse?
    Haha.. ja då blev jag "blåst" på ytterligare en liten detalj vid köpet 12 mars..
    Hade av olika anledningar bråttom införskaffa bil så jag hann därav ej kolla upp allt. Detta var en av detaljerna jag missade.
    Jaja.. det är inte hela världen att betala drygt 1700kr i skatt för en sån här trevlig bil men jag undrar om jag inte hade kunnat slippa det genom att handlaren var ägaren till bilen den 11mars o därmed oxo ska stå för skatten? Men detta kanske inte gäller ifall fordonet vid säljtillfället var avställt? Hmm.. jag måste verkligen läsa på MER vid nästa bilköp. Detta är min första bil sen mitten av 90talet..får skylla på det..
    Saab 9-5 2.0t SC Biopower-06

Liknande ämnen

  1. Olika fordonsskatt för olika 9-5or???
    Av jellybear i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 00:38
  2. Fordonsskatt(Saab 9-5)
    Av Falcy i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 23:25
  3. [LÖST] Biopower vs. icke Biopower samma hårdvara? OG9-5 B2x5
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 01:50
  4. Problem med fordonsskatt vid bilköp.
    Av Berner i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •