Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

  1. #1

    Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Hej!

    Ny både här på forumet och som SAABägare sedan igår. Hoppas jag lägger tråden på rätt ställe annars får gärna något forumproffs ge mig en reprimand. Har åkt en del saabar i mina barndomsår då farsan kört både turbo och annat lite långsammare så jag har alltid diggat märket.

    Nu önskar jag att jag bara kunde ropa lovord och sprida rosor omkring mig för mitt nya vrålåk men tyvärr har jag lite köpångest nu... Köpte bilen av ett äldre par och de i sin tur köpte den av en tant som jobbat på SAAB. Bilen är alltså en 900 2,0 turbo, gått ca 17k mil, hyfsat välvårdad och känslan för mig när jag provkörde var/är att den känns fanimej nästan ny att köra! Riktigt gött!

    Märkte dock på vägen hem att den inte ville bli riktigt varm men lugnade mig med att det är termostaten och den ska väl inte vara allt för svår att byta tänkte jag.

    Nu till ångesten: Körde t o r till Stenungsund från GBG idag, ca 8 mil och förutom att bilen inte blir riktigt varm, när jag kom hem rann/droppade det ganska mycket från bilen (0,5 - 1 liter ca?). Smakade på saften och jämförde med kylarvattnet. En söt stark smak som sprider sig i munnen. Så antagligen är det kylarvatten som dropprinner ur min bil. Försökte lokalisera var det kom ifrån och självklart är det knöligaste möjliga ställe bakom motorn mot kupén. Dock hittar jag fan inte var det läcker!? Kylslangarna verkar vara ok, känns lite slitna men hittar inga hål eller sprickor. När bilen svalnar droppar det mindre.

    Bra att veta:? Kylarbehållaren är lagom med vätska i (iallafall nu 4 timmar efter "haveriet"), AC´n verkar inte fungera riktigt som den ska men det förväntade jag mig väl inte heller av en 12 år gammal bil, det verkar komma lite lite "rent" vatten utan smak från någon form av rör som smalnar av och bara hänger ut från "väggen" mot kupén. På ungefär samma ställe borde det läcka kylarvatten (om det nu är det) att döma av pölen under bilen och på någon form av balk i motorrummet.

    oj oj vad mycket text det blev men ok: någon som tror sig veta vet vad felet är?

    Tack så länge
    /T

  2. #2

    Re: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Här var goda råd dyra...

    Förresten var köper man nya kylarslangar? Hört att biltema är kass? Mekonomen bättre?
    Kanske kan prova att byta dem och se om det löser problemet.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Det går 2st slangar från motorn till värmepaketet på torpedväggen. Det är vanligt att det går hål på en av dessa.

    Leta efter bättre beg på skroten eller köp nya på Saab. Eller sätt ut en köpesannons här på pryltorget.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4

    Re: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Har klämt på dem men hittar ingen spricka. Men det kanske man inte ser med blotta ögat? Vet varken var värmepaket eller torpedvägg sitter men antar att det är de två lite klenare slangarna som går rätt in mot kupén?

    Tack för svar, kollar skroten om de har något

    mvh/T

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Kan ju vara så att det läcker från termostathuset som sitter "bakom" motorn... den kan vara svår att få tät har jag själv märkt.... Eftersom du antagligen måste byta termostat pga av låg motortemp så kanske det löser sig vid bytet... Fungerar acc så kan det bildas rätt mycket frost/is som sedan smälter när bilen stängs av...men vattnet smakade ju glykol så det är väl uteslutet....

    Mitt tips är att hålla god uppsikt på expansionskärlet... och sjunker nivån så är väl det enklaste att rulla in bilen till en verkstad och få systemet provtryckt...då märks det snabbt var det läcker.

    Lycka till
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  6. #6

    Re: Läcker kylarvatten(?) 900 turbo -98

    Tack!

    Tar åt mig de goda råden och ska se om jag kan få systemet provtryckt.

Liknande ämnen

  1. Kylarvatten läcker (bild)
    Av hambli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 22:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •