Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: saab900t8v -86 problem.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107

    saab900t8v -86 problem.

    Hej!

    Har en
    Saab900Turbo 8v -86
    Mekanisk Insprutning

    Bilens för förra ägare verkar ha byggt om en hel del.
    När jag köpte den förra sommaren (för 5000)
    Var det karossen det enda som var riktigt helt.

    Bilen har (hade) utrustning.
    Farthållare(obrukbar), ac (borta nu), bensinvärmare (borta förut),
    clås (fungerar nu), elhissar(alla fungerar utom en, månen har kärvat ihop)


    Så nu till det jag behöver hjälp med.

    När motorn är kall går den på 3 burkar och det stinker bensin om den.
    Så fort man har gasat lite eller kört lite så hoppar den 4:e igång.

    Vad kan det bero på ? beläggningar på ventilerna ?
    Kör med NGK stift BP7ES. Kan elektrod avståndet göra det?
    eller Insprutningen ?

    Jag trodde det först var insprutningen så jag bytte insprutning med min gamla 900turbo (skroten nu)
    Utan några framsteg.

    Värmeregulatorn (osäker på namn) har en vakumslang ansluten på turbomodeller (rätt?) .. iaf bakom den så har någon knackat upp ett hål.. ungefär så att man kan komma åt skruvarna eller något. Osäker på varför.

    Knacksensorn är borta, sitter en bult där istället.

    De har byggt någon bypass grej med den här .. (namn?) ..
    Går slangar från insuget till en modul vid värmeregulatorn. Och mellan de tvåslangarna har de satt någontyp av magnet ventil så att det går förbi den där saken.

    Kylsystemet verkar inte fungera riktigt bra, Har man kört ett tag och stannat så trycks vattnet ut genom slang under insuget. Luftar man så slutar det direkt. Har försökt skruva åt slangklämman men det hjälper inte.

    APCboxen var totalt slut som satt i så jag bytte ut den mot en annan ingen skillnad på turbotrycket,
    hittade tryckgivaren inlindad i eltejp under instrument brädan. virar upp det och inser att den är _spräckt_ byter ut den och nu laddar turbon 0.5 (knappt 0.3 innan)

    Tändningen står på 20FÖDP

    Bytte ut slangar till vakumsystemet.
    turbon laddar 0.7.

    (APC boxen är ej modifierad så det borde väl vara bra att den laddar 0.7)


    Farthållaren fungerar inte. Har kontrollerat hela "kretsen" men den fungerar ändå inte. Någon som vet hur vakumpumpen fungerar? Alltså hur man kan styra den manuellt för att testa.

    Har även bytt ut styrboxen, "spolen bakom hastighetsmätaren", slangar osv. Hör reläet slår när jag trycker på knappen.

    Har två bensinfilter om man räknar det som det.. ett i framskärmen och ett vid tanken. Ska det vara så ? på system jag kollat på har det antingen suttit ett vid tanken eller också i framskärmen inte på båda ställen.

    Bensinvärmaren är bortsliten men jag hittade något konstigt bakom tanken. Antar att det är ett filter men det sitter ett t-kors på slangen och slangen som dom lagt dit är pluggad (är det pga att dom tagit bort bensinvärmaren?)
    Dom hade även borrat hål i chassit ungefär där och när jag drog om elsystemet så hittade jag en tryckslang som gick från "ingenstans-ingenstans" den stack igenom hålet genom chassit och fram till "kupevärmar" genomföringen.

    Det känns som jag har inte en aning om vad de har gjort med bilen innan

    APC boxen som satt i var iaf VÄLDIGT modifierad.


    Vad bör man göra med motorn. Kanske lite långt inlägg för bara motorn men jag tänkte skriva allt på en gång när jag ändå var igång..

    Jag har en fräsch 900t8 motor ståendes (ca2500mil, legat på skroten i 20år som är renoverad) Däremot är växellådan inte så bra i den.

    Och jag tycker att jag har en fruktansvärt bra låda i bilen nu.

    Jag är inte bra på motorer och sådant det enda jag kan riktigt bra är elektronik

    Ska försöka fixa bilder om någon har lust att hjälpa mig.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Oj, verkar vara ett riktigt "bonnmek".

    Nåja styrtrycksventilen som de knackat hål, det är på baksidan va, för att kunna justera styrtrycket (sänker man det får den mer bränsle)

    Testa med nya stift och kolla så att det inte är överslag i kablarna, T8or är extra känsliga på tändningssidan. En ny rotor till fördelar är oxå en bra investering.

    Knacksensor bör du sätta dit, kanske koppla in en spikdiod samtidigt

    Ang. farthållare så kolla bromsljuskontakten, vanligt fel.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Oj, verkar vara ett riktigt "bonnmek".

    Nåja styrtrycksventilen som de knackat hål, det är på baksidan va, för att kunna justera styrtrycket (sänker man det får den mer bränsle)

    Testa med nya stift och kolla så att det inte är överslag i kablarna, T8or är extra känsliga på tändningssidan. En ny rotor till fördelar är oxå en bra investering.

    Knacksensor bör du sätta dit, kanske koppla in en spikdiod samtidigt

    Ang. farthållare så kolla bromsljuskontakten, vanligt fel.
    Just precis på baksidan har de knackat hål.
    Har testat med en rad olika stift. Dessa NGK stift har suttit i bilen knappt 2 veckor. Helt nya.

    Men det känns som bilen dränks i bensin. För tar jag ur stiften är dom helt blöta.

    Bör man justera styrtrycksventilen då ?

    Ny rotor och fördelarlock sitter på, "ny" tändspole också.
    Det är helt okej gnista men den kanske borde vara bättre ?

    Vad menar du med överslag i kablarna ? fel resistans?

    Så fort jag hittar kablarna till knacksensorn sätter jag dit en.
    Men just nu är kabelhärvorna väldigt knepiga.
    De flesta kablar är utbytta då det "brunnit ihop" insåg jag när jag hade köpt den ett under att den startar (ibland)

    Tack på förhand

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 001
    Medlem#
    5849
    Ojojoj....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    571
    Har du kollat spridarna då?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    sala
    Inlägg
    107
    spridarna är helt okej. väldigt fint flöde ur dem.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •