Hej!
Har en
Saab900Turbo 8v -86
Mekanisk Insprutning
Bilens för förra ägare verkar ha byggt om en hel del.
När jag köpte den förra sommaren (för 5000)
Var det karossen det enda som var riktigt helt.
Bilen har (hade) utrustning.
Farthållare(obrukbar), ac (borta nu), bensinvärmare (borta förut),
clås (fungerar nu), elhissar(alla fungerar utom en, månen har kärvat ihop)
Så nu till det jag behöver hjälp med.
När motorn är kall går den på 3 burkar och det stinker bensin om den.
Så fort man har gasat lite eller kört lite så hoppar den 4:e igång.
Vad kan det bero på ? beläggningar på ventilerna ?
Kör med NGK stift BP7ES. Kan elektrod avståndet göra det?
eller Insprutningen ?
Jag trodde det först var insprutningen så jag bytte insprutning med min gamla 900turbo (skroten nu)
Utan några framsteg.
Värmeregulatorn (osäker på namn) har en vakumslang ansluten på turbomodeller (rätt?) .. iaf bakom den så har någon knackat upp ett hål.. ungefär så att man kan komma åt skruvarna eller något. Osäker på varför.
Knacksensorn är borta, sitter en bult där istället.
De har byggt någon bypass grej med den här .. (namn?) ..
Går slangar från insuget till en modul vid värmeregulatorn. Och mellan de tvåslangarna har de satt någontyp av magnet ventil så att det går förbi den där saken.
Kylsystemet verkar inte fungera riktigt bra, Har man kört ett tag och stannat så trycks vattnet ut genom slang under insuget. Luftar man så slutar det direkt. Har försökt skruva åt slangklämman men det hjälper inte.
APCboxen var totalt slut som satt i så jag bytte ut den mot en annan ingen skillnad på turbotrycket,
hittade tryckgivaren inlindad i eltejp under instrument brädan. virar upp det och inser att den är _spräckt_ byter ut den och nu laddar turbon 0.5 (knappt 0.3 innan)
Tändningen står på 20FÖDP
Bytte ut slangar till vakumsystemet.
turbon laddar 0.7.
(APC boxen är ej modifierad så det borde väl vara bra att den laddar 0.7)
Farthållaren fungerar inte. Har kontrollerat hela "kretsen" men den fungerar ändå inte. Någon som vet hur vakumpumpen fungerar? Alltså hur man kan styra den manuellt för att testa.
Har även bytt ut styrboxen, "spolen bakom hastighetsmätaren", slangar osv. Hör reläet slår när jag trycker på knappen.
Har två bensinfilter om man räknar det som det.. ett i framskärmen och ett vid tanken. Ska det vara så ? på system jag kollat på har det antingen suttit ett vid tanken eller också i framskärmen inte på båda ställen.
Bensinvärmaren är bortsliten men jag hittade något konstigt bakom tanken. Antar att det är ett filter men det sitter ett t-kors på slangen och slangen som dom lagt dit är pluggad (är det pga att dom tagit bort bensinvärmaren?)
Dom hade även borrat hål i chassit ungefär där och när jag drog om elsystemet så hittade jag en tryckslang som gick från "ingenstans-ingenstans" den stack igenom hålet genom chassit och fram till "kupevärmar" genomföringen.
Det känns som jag har inte en aning om vad de har gjort med bilen innan
APC boxen som satt i var iaf VÄLDIGT modifierad.
Vad bör man göra med motorn. Kanske lite långt inlägg för bara motorn men jag tänkte skriva allt på en gång när jag ändå var igång..
Jag har en fräsch 900t8 motor ståendes (ca2500mil, legat på skroten i 20år som är renoverad) Däremot är växellådan inte så bra i den.
Och jag tycker att jag har en fruktansvärt bra låda i bilen nu.
Jag är inte bra på motorer och sådant det enda jag kan riktigt bra är elektronik
Ska försöka fixa bilder om någon har lust att hjälpa mig.