Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 95:a, segt varvtal

  1. #1

    95:a, segt varvtal

    Hej Kanske nån kan hjälpa mig eller har tips.
    Jag har en 95:a -03 26000mil, följande fel har jag, när jag växlar upp etta till tvån och trean osv när jag lättar på gasen mellan växlingarna så skenar varvtalet upp och går väldigt långsamt ner, självklart går det att leva med det men nåt är uppenbart fel, jag har haft den inlämnad på saab verkstad i Uppsala och dom kunde inte hitta felet, dom gjorde nån typ av koll så att det inte drar eller läcker nån tjuvluft runt i motorn med hjälp ev nån rökmaskin.

    Gasspjällshuset byte jag för ca 2 månader sen, felet kom sen smygande, enligt verkstaden så har det inget samband...

    Tips?



    -

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    596

    Re: 95:a, segt varvtal

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Krille
    Hej Kanske nån kan hjälpa mig eller har tips.
    Jag har en 95:a -03 26000mil, följande fel har jag, när jag växlar upp etta till tvån och trean osv när jag lättar på gasen mellan växlingarna så skenar varvtalet upp och går väldigt långsamt ner, självklart går det att leva med det men nåt är uppenbart fel, jag har haft den inlämnad på saab verkstad i Uppsala och dom kunde inte hitta felet, dom gjorde nån typ av koll så att det inte drar eller läcker nån tjuvluft runt i motorn med hjälp ev nån rökmaskin.

    Gasspjällshuset byte jag för ca 2 månader sen, felet kom sen smygande, enligt verkstaden så har det inget samband...

    Tips?-
    hej!

    har varit många trådar om just detta om det är det jag tror det är...

    det är så att motorstyr gör så varvtalet ligger kvar ett tag när du släpper på gasen för att förbränna bränslet för att ha mindre påverkan på miljön.

    alltså det är en bra för miljön grej och det är inget fel på din bil.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 458

    Re: 95:a, segt varvtal

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Krille
    Hej Kanske nån kan hjälpa mig eller har tips.
    Jag har en 95:a -03 26000mil, följande fel har jag, när jag växlar upp etta till tvån och trean osv när jag lättar på gasen mellan växlingarna så skenar varvtalet upp och går väldigt långsamt ner, självklart går det att leva med det men nåt är uppenbart fel, jag har haft den inlämnad på saab verkstad i Uppsala och dom kunde inte hitta felet, dom gjorde nån typ av koll så att det inte drar eller läcker nån tjuvluft runt i motorn med hjälp ev nån rökmaskin.

    Gasspjällshuset byte jag för ca 2 månader sen, felet kom sen smygande, enligt verkstaden så har det inget samband...

    Tips?



    -
    Hur definierar du "Skenar" pratar vi 500rpm eller pratar vi 3000rpm?
    Som Saab_Xturbo skrev så ska T7'orna öka på varvtalet aningen (läs typ 500rpm om ens det) precis vid frikoppling för att förbränna eventuellt kvarvarande bränsle som finns i cylindern.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4

    Re: 95:a, segt varvtal

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Krille
    Hej Kanske nån kan hjälpa mig eller har tips.
    Jag har en 95:a -03 26000mil, följande fel har jag, när jag växlar upp etta till tvån och trean osv när jag lättar på gasen mellan växlingarna så skenar varvtalet upp och går väldigt långsamt ner, självklart går det att leva med det men nåt är uppenbart fel, jag har haft den inlämnad på saab verkstad i Uppsala och dom kunde inte hitta felet, dom gjorde nån typ av koll så att det inte drar eller läcker nån tjuvluft runt i motorn med hjälp ev nån rökmaskin.

    Gasspjällshuset byte jag för ca 2 månader sen, felet kom sen smygande, enligt verkstaden så har det inget samband...

    Tips?



    Ca 500rpm går den upp vid frikoppling, ni har nog rätt allt är nog som det ska, jag uppfattade inte detta förrän nu, har haft den sen ny...
    Tack för svar

    Hur definierar du "Skenar" pratar vi 500rpm eller pratar vi 3000rpm?
    Som Saab_Xturbo skrev så ska T7'orna öka på varvtalet aningen (läs typ 500rpm om ens det) precis vid frikoppling för att förbränna eventuellt kvarvarande bränsle som finns i cylindern.

Liknande ämnen

  1. Segt att få i växlarna :S
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 17:40
  2. segt laddtryck
    Av sarsaero91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 19:35
  3. Går segt och dåligt!
    Av Macke3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-11, 01:06
  4. Segt
    Av niohundra i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-09, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •