Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Protokoll från framvagnsinställning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Protokoll från framvagnsinställning

    Enligt firman som utförde inställningen blir det inte bättre än såhär på en 93ss. Någon som har egna erfarenheter av detta att dela med sig av? Har sett flera trådar om 95 ang toe men inte mkt om 93ss.


  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    Enligt firman som utförde inställningen blir det inte bättre än såhär på en 93ss. Någon som har egna erfarenheter av detta att dela med sig av? Har sett flera trådar om 95 ang toe men inte mkt om 93ss.

    Vad är du ute efter? Mer toe vinklar fram/bak? Mer/mindre camber?
    Toe vinklarna ser ju ut som de ska.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Ser ju ut som cambern bak har röda värden, de brukar gå justera till med lite jobb.. Det du tänker på antar jag?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Precis! Jag söker efter 93ss-ägare som lämnat in bilen på 4hjulsinställning. Hade ni också problem med camber? Enligt firman är det "alltid problem med SAABarnas camber och det går inte att få till det bättre". Jag tycker att det låter märkligt.

    @exd: Beklagar om jag var otydlig/skapade ett syftningsfel. Försöker igen: Jag har sett trådar på stcs som behandlar 4hjulsinställning men då har det varit 9-5 och problemet toe. I mitt fall gäller det camber (och till viss del castor).*

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Nu fick jag inget papper på värdena på min SS när den var inne (datorn var trasig då). Men mig veterligen så kan du justera cambern bak på SSen då de justerade min bakvagn...

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    Försöker igen: Jag har sett trådar på stcs som behandlar 4hjulsinställning men då har det varit 9-5 och problemet toe.
    Njae... det vanligaste felet på 9-5 är väl just cambern bak!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    kontrollerade dem om det va glapp i "bananstagen" bak? väldigt vanligt med glapp i dem, detta påverkar cambern, jag har nog aldrig misslyckats med att få till cambern bak på 9-3ss, med lite trixande brukar det gå, men det förutsätter ju att det inte glappar någonstanns.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 297

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Det vill mycket till att det inte ska gå att få bra värden på cambervinklarna bak, är bakvagnen frisk så är det definitivt inga problem. Jag har justerat ganska många ng 9-3 och aldrig haft problem med detta. Är man inte van så kan det vara lite klurigt eftersom cambervärdet ändrar sig vid justering av toevärdet och tvärt om, detta ska inte vara något problem för någon som jobbar med 4-hjulsmätning/justering. Ärligt talat så ser det inte ut som att Dennis visste om att det går att justera cambervärdet i bakvagnen med tanke på före/eftervärden.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Det vill mycket till att det inte ska gå att få bra värden på cambervinklarna bak, är bakvagnen frisk så är det definitivt inga problem. Jag har justerat ganska många ng 9-3 och aldrig haft problem med detta. Är man inte van så kan det vara lite klurigt eftersom cambervärdet ändrar sig vid justering av toevärdet och tvärt om, detta ska inte vara något problem för någon som jobbar med 4-hjulsmätning/justering. Ärligt talat så ser det inte ut som att Dennis visste om att det går att justera cambervärdet i bakvagnen med tanke på före/eftervärden.
    Tack! Det var just detta jag var ute efter. Antingen så är min bakvagn kass eller så är jobbet halvdant utfört. När jag lämnade in bilen underströk jag vikten av att meddela mig om något var glapp, bananstagen har ju ett rykte Att "alla SAAB har problem med camber" låter som ett svepskäl.

    Däckfirman är tillmötesgående och tar in bilen på torsdag. Återkommer med resultat.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Nu har jag hunnit provköra bilen och en sak är säker, den är inte i närheten så trevlig att svänga med som tidigare. Bilen vill helst bara gå rakt fram. Jag förklarade det för firman över telefon och dom bad mig komma in på torsdag "så fixar vi det".

    I morse kom vi dit för att lämna in bilen. Då lät det inte riktigt likadant i telefon (nu talade jag med han som utfört jobbet). Han sa att det enda han kan göra är att ändra toe för att få den mer snabbstyrd och inte så tvingad att gå framåt men då kommer den att slita ut däcken under kort tid.

    Jag blev rätt besviken. Detta kunde han sagt till mig över telefon, utan att jag fixat en bil och förare 07:00

    När jag tittar på pappret ser jag inte cambern som problemet utan caster. Den negativa cambern borde väl göra att den går bra i böjar men blir mindre stadig rakt fram? Jag tror däremot att Castern påverkar i allra högsta grad. Skall tillägga att bilen sänktes med Eibach sänksats några dagar innan inställningen gjordes och detta kan ju förklara att justeringen på cambern är maxad, vilket firman påpekade. Jag frågade igen om han upptäckt några glapp eller dåliga delar men han hade inte upptäckt något. Själv har jag inte upptäckt något heller.

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Jag sänkte min 9-3SS också, gjorde hjulinställning själv = allt typ är röda värden.
    Men som någon längre upp sa så går det inte justera endast på "camberskruven" då toe´n påverkar cambern, till vad jag tycker rätt mycket på denna modellen.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    prova med en ny firma, som sagts tidigare, det brukar gå att få bra cambervärden på ss även med sänkning.kräver att man justerar toe och camber samtidigt, men visst det KAN ju vara max vad som går och få.

    Angående glapp i bananstag så ta bägge händerna på ovansidan av däcket/fälgen och dra mot dig och sen från dig så brukar det märkas, göres med fördel med bilen på marken.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Protokoll från framvagnsinställning

    Firman har lovat att titta på det igen. Dom ville vi skulle prova med vinterdäcken = dom tror att det rör sig om skit bakom ratten.

    Bilen slingrar sig i 150-170km/h, får ligga och parera hela tiden och det har den aldrig gjort tidigare och det är knappast däcken, helt nya Hankook S1 Evo K107. Skulle kunna ta det till en nya firma men det tar emot att lägga 1000kr till.

Liknande ämnen

  1. Service protokoll!
    Av crillez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 19:07
  2. Hjälp med att tolka protokoll från hjulinställning
    Av Nescio i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-04, 19:06
  3. Protokoll eller servicepunkter SAAB.
    Av Falken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 10:16
  4. Vilket ISO protokoll funkar på 9-5?
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 17:45
  5. CAN protokoll till T7
    Av Mr_Nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-13, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •