Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9000 turbo -87 bilen får inte bensin

  1. #1

    9000 turbo -87 bilen får inte bensin

    Hej!
    Hoppas någon här har en bra ide för mina börjar ta slut angående min bils soppaproblem
    Bilen har även ett DI/APC system som antagligen är ifrån en -88 cd men är inte säker då förra ägaren inte visste.

    Det ligger till såhär:
    Bilen kör bara på startmotorn när man försöker starta så jag läste runt lite här på STCS och insåg att antagligen var något av följande problem... Bensin pumpen, DI kasetten eller vevaxelgivare.

    Det ligger nu till såhär.
    När jag har tänning eller försöker starta bilen så har Bensinpumpen ingen spänning på kablarna.
    Direktmatar jag pumpen med ström hör jag att den går igång men det kommer ingen soppa fram samt det luktar inte soppa någonstans heller.
    Bilen tänder dock till om den stått ett tag, kan det bero på att den står i nerförsbacke och bensinen rinner ner en bit närmare motorn?
    Om jag kör med startgas så tänder bilen utan problem, har även testat med en annan DI-Kasett utan resultat.
    Kollade til vevaxelgivaren kablaget är oskadat dock har inte testat att byta den.
    När jag försöker starta bilen så rör sig även varvmätaren när han går på startmotorn så vet inte om vevaxelgivare är problemet heller.

    Jag har funderat på om min Jetronic bränslebox skulle kunna vara problemet, dock har jag inga nummer på den så vet inte riktigt hur jag kan felsöka den.

    När bilen dog så tvärdog den bara mitt i en rondell bluddrade inte eller någon förvarning sedan kom den aldrig längre än till startmotorn när jag försökte starta den.

    Känns inte heller som att soppa pumpen är problemet eftersom strömmatningen inte fungerar till den dock förstår jag inte varför bensinen inte kommer fram om man direkt matar den, kan vevaxelgivaren ha någonting med det att göra?

    Tackar så mycket för all hjälp, jag börjar som sagt få lite ont om felsöknings metoder.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 turbo -87 bilen får inte bensin

    du har två soppa pumpar i tanken. en huvud pump och en matar pump (lilla).
    Den lilla pumpen är full med skräp och ur funktion och de är den som ska ge liv i stora pumpen annars går inte soppa framme, trots att stora pumpen hörs och går.
    Har varit med om sådan fel på kompis bil (9000-8.Ta loss pumpen så kan du rengöra
    lilla pumpen den ser ut som vindrute spolar pump.

    Spänning vid pumpen kan inte ses endast ca 3sec vid start(fjäderläge) Du kan inte mäta själv de ska vara två om detta.

    Börja att lossa pumpen från tanken skulle jag göra.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3

    Re: 9000 turbo -87 bilen får inte bensin

    ok, jag ska testa det under torsdags eftermiddagen, jobbar ganska mycket just nu så har lite kärft med tid fram tills dess. men tack för tipset!

  4. #4

    Re: 9000 turbo -87 bilen får inte bensin

    Har nu testat ditt tips. mitt filter var knappt smutsigt alls men tog bort att gjorde rent, testade även att mata den separat med ström och det fungerade fint.

    Tyvärr dock så hjälpte det inte för problemet kvarstår.

    Men tack för tipset dock, hade inte en aning om att det var 2st pumpar

Liknande ämnen

  1. 9000 2.0T -96 går inte upp i temp och drar mycket bensin?
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 01:08
  2. bensin doft i bilen när kupe fläkt på 9000 aero 96:A HJÄLP!
    Av Andreas86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 14:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •