Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34

    Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Hej igen ännu en gång!


    Gjorde en tråd för någon vecka sedan om att bilen lät konstigt osv ex. Det var läckage på en slang.

    Nu är det ett annat problem.

    Ex. när jag pressar bilen för att känna på turbon så drar den på bra men typ 3mm innan det röda sträcket på turbomätaren känner man verkligen att turbon tappar ett tryck för den vill verkligen inte gå upp mot det röda sträcket, dock faller inte mätaren enda ner i botten.

    Vad kan vara felet om den tappar ett tryck bara sådär men inte faller tillbaks?

    När jag rullar sakta iväg med öppen ruta så hör jag något lite halv visslande ljud, dock inte så högt. Kan det ha med det att göra?

    Mvh

    lainen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Visslande/blåsande ljud brukar oftast påvisa ett luftläckage.

    Kolla gärna över tryckslangarna noggrant en gång till.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Citat Ursprungligen postat av lainen
    Hej igen ännu en gång!


    Gjorde en tråd för någon vecka sedan om att bilen lät konstigt osv ex. Det var läckage på en slang.

    Nu är det ett annat problem.

    Ex. när jag pressar bilen för att känna på turbon så drar den på bra men typ 3mm innan det röda sträcket på turbomätaren känner man verkligen att turbon tappar ett tryck för den vill verkligen inte gå upp mot det röda sträcket, dock faller inte mätaren enda ner i botten.

    Vad kan vara felet om den tappar ett tryck bara sådär men inte faller tillbaks?

    När jag rullar sakta iväg med öppen ruta så hör jag något lite halv visslande ljud, dock inte så högt. Kan det ha med det att göra?

    Mvh

    lainen
    Är du säker att du fick det tätt? Drog åt alla slangklämmor och så?

    Det är vanligt att tryckslangarna (t ex. från turbon till IC,n eller från IC,n till tryckröret) blir spruckna med tiden. Har slangen till AV,n läckt så är det inte otroligt att resten av slangarna börjar bli murkna också.

    Jag hade det felet förut och på min så var det en spricka på slangen mellan IC och tryckrör som var fel. Syntes inte på slangen när den satt där utan det blev läckage som hördes precis som du säger. Den orkar ladda men inte fullt och med pysljud som inte ska vara där.

    Är det inte det så kan det exempelvis vara AV,n som inte håller tätt också eller läckage på någon annan slang.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Får kolla igenom samtliga slangar då. Karossen har ju några mil på nacken så slangarna har också det kanske och börjar rötna.

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Att trycksätta med kompressor vid turbons utlopp och sedan leta läckor med såpvatten är ett bra sätt.
    Att bara "kolla över" slangarna är en dålig metod, ibland läcker det bara vid trycksättning.

    Har hitta många läckor på system som verkat täta......eller där ägaren hävdar att -det är nog tätt (b.la mig själv) .

    Mvh Jonas

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Att trycksätta med kompressor vid turbons utlopp och sedan leta läckor med såpvatten är ett bra sätt.
    Att bara "kolla över" slangarna är en dålig metod, ibland läcker det bara vid trycksättning.

    Har hitta många läckor på system som verkat täta......eller där ägaren hävdar att -det är nog tätt (b.la mig själv) .

    Mvh Jonas
    Då jag inte har sådana saker så funderar jag på att lämna in bilen på turboservice i Göteborg då dom gör sånt där. 740 kr/tim rätt normalt antar jag, frågan är bara hur lång tid det tar då man inte har så mycket pengar..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    34

    Re: Fel igen! (turbo, WG som krånglar?)

    Körde en felsökning igår med en dator.

    Den visade följande fel;

    Luft temp. insug, misständning + lambdasond.

    Kan misständningen och lambdasonden orsaka detta problem?

Liknande ämnen

  1. MapTun steg 1 9-3 Turbo X krånglar?
    Av Agilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-12-25, 18:07
  2. äntligen en turbo igen :-)
    Av -Konrad- i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-05, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •