Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

  1. #1

    Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Hej.
    Mitt första inlägg här på forumet så jag hoppas att det hamnar i rätt del.
    Jag har sökt men inte hittat svar på forumet.

    Jag ska inhandla mig en 9-3 tänkte jag av årsmodell 98-99 för att slippa problem som vissa t7 verkar ha. Tanken är att trimma den lite (steg 1 eller 2) men nu undrar jag om det spelar någon roll om man börjar med en 154hk bil eller en 185hk förutom att det verkar fattas en magnetventil på lättrycksturbon om jag förstår det rätt.

    Fråga 1. Är det någon skillnad i växellåda, ljuddämpning, fjädrar eller något annat?

    Fråga 2. Är det bättre att gå på en automatlåda för att slippa ras i växellådan? (jag är livrädd då jag har flera bekanta som har haft problem med 9000 växellådor men det kanske har ordnat sig med 900/9-3?)

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Vill du slippa ras ska du INTE gå till automat. Automat är alltid klenare än Manuell.

    Växellådan i og9-3 är bättre än ng900, fast inte odödlig
    Saablös dåre

  3. #3

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Är den bättre än en 9000 lådorna också?
    Kan man köra utan problem om man tar det lugnt (förutom ibland ) med en chippad 9-3 utan att vara skraj för växellådan konstant. Det blir ju bra mycket vridmoment i dom trots allt.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Citat Ursprungligen postat av gustaved
    Är den bättre än en 9000 lådorna också?
    Kan man köra utan problem om man tar det lugnt (förutom ibland ) med en chippad 9-3 utan att vara skraj för växellådan konstant. Det blir ju bra mycket vridmoment i dom trots allt.
    Känner ingen som rasat en og9-3 låda trots hästar över 270hk.
    Däremot kopplingar !!
    Saablös dåre

  5. #5
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 816
    Medlem#
    3183

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Se till att köra med "insidan" - tex gaslekar i rondeller dödar obönhörligen!
    Det man ska undvika är enhjulspinn och/eller hjulstuds...

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #6

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Skönt att veta att det verkar vara bra lådor.
    Men är det någon skillnad i fjädrar, bromsar eller ljudisolering?

  7. #7
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Vill du slippa ras ska du INTE gå till automat. Automat är alltid klenare än Manuell.

    Växellådan i og9-3 är bättre än ng900, fast inte odödlig
    Jag tycker det e lite synd att kasta skit på automatlåda, för börjar man forska lite i det så är det färre såna med probs än manuella procentuellt sett.

    Nu vet ju inte jag om du har läst det på internet eller hört det av en vän..

    Men sen är det väl lite upp till var och en vad dom vill ha, men det är ju en annan sak.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 028

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Vill du slippa ras ska du INTE gå till automat. Automat är alltid klenare än Manuell.

    Växellådan i og9-3 är bättre än ng900, fast inte odödlig
    Jag tycker det e lite synd att kasta skit på automatlåda, för börjar man forska lite i det så är det färre såna med probs än manuella procentuellt sett.

    Nu vet ju inte jag om du har läst det på internet eller hört det av en vän..

    Men sen är det väl lite upp till var och en vad dom vill ha, men det är ju en annan sak.
    //Dunken
    Egen erfarenhet, dock inte just og9.3.
    Att det procentuellt är mindre är pga färre kör med automat och vilken 18årig kille vill köra trimmat med automat?
    Saablös dåre

  9. #9

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Menar du att det är mindre problem även om de är trimmade eller bara orginal?
    Kan man i så fall köra en trimmad automat utan problem? (jag är livrädd för ras då jag är student och inte gärna pungar ut för ny låda)
    Hur mycket mer drar en 9-3 egentligen med automat?

    Jag hittade den här på blocket som jag är lite småsugen på. Verkar ligga rätt i pris och det är skinnklädsel
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=10&w=3

  10. #10
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    583
    Medlem#
    5788

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Jag har kört min Aero på 0,67l/mil efter vad det stod på hastighetsskyltarna o med 19tums BBS 0,74l/mil , och under litern i stan med drygt 300Hk Bf98.

    Och den fyrstegade är det mindre probs med än den 5-stegade som sitter i 9-5an', enligt vad jag kommit fram till.

    Det man kan kolla är att dra upp oljestickan till lådan och luktar oljan bränt köp en annan isf.

    Ska du bara ha den att åka till o från så är nog automat bäst i mina ögon, bra mycket skönare än manuell iaf.
    Projekt Secret ..

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    440

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Citat Ursprungligen postat av gustaved
    Menar du att det är mindre problem även om de är trimmade eller bara orginal?
    Kan man i så fall köra en trimmad automat utan problem? (jag är livrädd för ras då jag är student och inte gärna pungar ut för ny låda)
    Hur mycket mer drar en 9-3 egentligen med automat?

    Jag hittade den här på blocket som jag är lite småsugen på. Verkar ligga rätt i pris och det är skinnklädsel
    http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ ... ?ca=10&w=3
    No offence, men man bör ha en väl tilltagen reparationsbuffert om man vill köra og9-3 (eller ja, alla bilar), och helst ännu större om man vill köra trimmat. I alla fall koppling får nog nästan räknas som en slitdel som kan behöva bytas ut, speciellt om du slänger på ett par trimsteg. Normalt underhåll och försäkring kostar ju också en hel del. Jag räknar med att min 9-3 kostar 3k/månad med skatt, försäkring, tvätt och annan vård, service, ca 100 mils körning och avsättning av 500 kr till min reparationsfond för oförutsedda haverier av t ex koppling eller låda. Det är ju mycket tråkigt om man har en bil och inte kan snyta fram pengarna ett haveri kostar direkt, och får ha den stå till ingen nytta.

    Jag tycker din Blocket-bil verkar ligga bra i pris jag med, förutsatt att ACC fungerar och att det inte är några större fel i övrigt. Men en 154 hk automat kommer du nog att vilja trimma. Räkna med att det kostar 4-8 k beroende på leverantör för ett steg 1. Så prutar du ju 2k av ren hävd, och 3k för något kosmetiskt fel, så blir det ännu bättre
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  12. #12

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Det är klart att man måste ha pengar till reparation. Min förra bil var en 900 2,3 som gick sönder lite då och då men det är värre om motorn eller växellådan nästan garanterat går sönder eftersom det kostar så mycket att laga. Vanliga saker som går sönder och slits ut får man ju räkna med.

    Jag har fått för mig att de är bra kvalitet på de äldre 9-3 och att man slipper en del strul samt att det går att laga rätt mycket själv.
    Är det lamellerna i kopplingen som slits och finns det mer hållbara sånna att byta till?

    ps. Tack för alla svar.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    440

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Citat Ursprungligen postat av gustaved
    Det är klart att man måste ha pengar till reparation. Min förra bil var en 900 2,3 som gick sönder lite då och då men det är värre om motorn eller växellådan nästan garanterat går sönder eftersom det kostar så mycket att laga. Vanliga saker som går sönder och slits ut får man ju räkna med.

    Jag har fått för mig att de är bra kvalitet på de äldre 9-3 och att man slipper en del strul samt att det går att laga rätt mycket själv.
    Är det lamellerna i kopplingen som slits och finns det mer hållbara sånna att byta till?

    ps. Tack för alla svar.
    Jag kan tänka mig att just lamellen slits om man kör med högt vridmoment på en gammal koppling, men de flesta ras på kopplingar i min bekantskapskrets gäller slavcylindern, precis som på 9000. Kopplingar på i stort sett alla Saabs modeller brukar vilja bytas runt 15-25k mil, vilket ju är i det intervall du tittar. Men det är förstås ingen självklarhet, de kan klara sig betydligt längre. Att hitta en med bytt koppling borde inte heller vara några problem. De flesta som kör med högre trim än steg 1 använder väl Viggen-kopplingen, ska väl helst användas redan på steg 1. Finns på Speedparts. Det är ju dock irrelevant om du tänker köpa en automat. 900/9-3 går att laga en del saker själv, men Opel-konstruktionen sätter allt griller i huvudet på en ibland (jävla handbroms ). og900 eller 9000 är lättare att handskas med i det avseendet, men gamla bilar är ju generellt enklare att hemmapula med än lite nyare.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    702

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    ett ganska vanligt fel på dessa 9-3/ng900 är fjäderbenen fram. försök kolla upp dessa så det inte är för mycket rostat för då kostar det pengar. fick byta båda mina. men lärde mig så slipade rent dem och roskyddsbehandlade dem efter det :P

    angående koppling och låda så håller det ganska bra. körde steg3 på min orginalkoppling med ca 360nm utan några som helst problem i ca 2000mil med stort sett hård körning. men som sakt skall man över 360nm så är kopplingsbyte rekomenderat. annars är det väll inte så mycket mer stora fel så direkt förutom slitage grejer som händer på alla bilar.

    jo kolla rost på dörrar och bakskärmar med.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  15. #15

    Re: Skillnad 9-3 og i fjädrar, ljuddämpning, växellåda m,m

    Tack för alla svar.
    Letar fortfarande, bilen jag länkade till var en importbil och jag köper hellre en svensksåld.

    Men hur är det med resten av bilen. Är det samma fjädrar, dämpare och ljuddämpning på alla 9-3 og?

Liknande ämnen

  1. Fjädrar fram 9-5 skillnad 98-01 02-10?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 01:24
  2. skillnad på fjädrar
    Av kjell-åke paldanius i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 21:28
  3. skillnad på dämpare och fjädrar 9000.
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 18:53
  4. Vad är det för skillnad mellan SS och SC fjädrar?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •