Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

  1. #1
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Om man kör ca. 1.500-2.000 mil om året, vilket är billigast i praktiken?

    Om man jämför t.ex.
    - 9-3 1,8t Biopower -08
    - 9-3 1,9TiD (150hk) -08
    - V70 2,4 Bifuel -07

    De går ju alla att hitta runt 150-160.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Vilken gar pa biogas? Volvon ar val E85 ocksa. Volvos biogas ar eftermonterade konstruktioner om jag inte ar ute och cyklar. De beslot ju att upphora med gasbilar for nagot ar sedan.

    Ps jag ar inte i sverige.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Vilken gar pa biogas? Volvon ar val E85 ocksa. Volvos biogas ar eftermonterade konstruktioner om jag inte ar ute och cyklar. De beslot ju att upphora med gasbilar for nagot ar sedan.

    Ps jag ar inte i sverige.

    //MH
    m07 så är det fortfarande gamla karossen och då finns den med 140hk och biogas, frågan är om den är olidligt slö och vad den drar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Ok

    Men hur har du tillgong till gas? Har i malardalen finns typ 1 st i Vasteras, 1 st i Eskilstuna och nagra i Stockholm?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Ok

    Men hur har du tillgong till gas? Har i malardalen finns typ 1 st i Vasteras, 1 st i Eskilstuna och nagra i Stockholm?

    //MH
    Det skall byggas två i Växjö vad jag hört men om det blir aktuellt skall det kollas upp innan.

    M.v.h. Andreas

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    bara en fundering, är det verkligen bränslet som sätter milkostnaden?
    det är hyfsat nya bilar, med en ganska brant värdeminskning, personligen hade jag nog hellre gott på den bilen jag kunde få till bäst pris.
    för de rellativt låga miltalen per år så ser iaf jag inte att det skulle bli så väldans mycket förtjänst genom bränsleval.

    Det är ju mycket som sätter milkostnaden...

    Servicekostnader
    bränsle
    skatt
    försäkring

    osv på min 12år gamla bil står bränslet för ungefär halva milkostnaden, på så pass nya bilar så är ju bränslet bra mycket mindre post då ärdeminskningen borde vara största delen av milkostnaden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Jag har en kompis som köpt en VW Golf som kan tankas med gas eller bensin. Det är billigare att köra på gas, men gasen är allt som oftast slut. Många taxibolag i Stockholm kör Mercedes med gas-drift, men tyvärr får de tanka bensin eftersom gasen aldrig räcker till.

    Bilarna du jämför är i olika storleksklass, men det kanske inte spelar någon roll? Sen är jag inne på Pumbas tanke. Om du sparar 1-2 kronor per mil i bränslekostnad, men värdeminskning, service, försäkring etc gör den bilen 10-15 kronor dyrare per mil, så är det inte så väsentligt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    62

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Ska man köpa en bil för ca 150k och vill jaga milkostnaden i bensinen så känns det fel tycker jag, är som sagt andra saker som kostar. jag skulle köpt en bil för 10k och tankat för resterande 100k+.
    Vet att min bror funderade på en diesel, men han kunde tanka en bil som gick på bensin för den extra kostnaden som dieselskatten var då och gå jämt ut.

    Men när det gäller Gas så känns det som det är helt onödigt att köra runt med gastank om den nu aldrig kan tankas då det är slut eller inte finns stationer med gas.
    Rated R for Retarded
    Saab 900 2.3i -95 Såld
    Saab 9-3 Aero Coupé -00 E85 420Nm

  9. #9
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Citat Ursprungligen postat av Burns
    Ska man köpa en bil för ca 150k och vill jaga milkostnaden i bensinen så känns det fel tycker jag, är som sagt andra saker som kostar. jag skulle köpt en bil för 10k och tankat för resterande 100k+.
    Vet att min bror funderade på en diesel, men han kunde tanka en bil som gick på bensin för den extra kostnaden som dieselskatten var då och gå jämt ut.

    Men när det gäller Gas så känns det som det är helt onödigt att köra runt med gastank om den nu aldrig kan tankas då det är slut eller inte finns stationer med gas.
    Beror ju på vad man har innan oxå, den bilen man har nu lär ju minska i värde den med...
    Viss skillnad och tanka bensin för 13,50 kr/l och E85 för 9 kr/l...
    Å nån bil för 10 kkr känns inte aktuellt.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Hej

    Jar inga direkta siffror att komma med och har ingen gasbil.

    Men man bor nog se over hur ens korcykel ar, hur langt man kor m,m.

    Min E85 konverterade 9-5 Aero ar nagot billigare pa bensin vs E85 i daglig drift, men jag har husvagn, sa da skiter sig det med E85, kommer typ 25 mil per tank.
    Sa nu har jag en 9-5 diesel, och min totala kalkyl gor nu denna till det basta allternativet for mig, kommer typ 100 mil pa en tank landsvag, och drar 1.0 med husvagn. har en arsskatt pa ca 5.500 kr vill jag minnas.

    Har inte funderat pa gas, pga att fortfarande idag har problem att hitta gas sa man far kora den pa bensin. Men gasen kan vara klart intresannt alternativ nar den ar mer utbyggd, kolla i Belgien och Holland, inte manga bilar dar som gar pa bensin, och prestandan verkar ju vara ok aven med gas.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Billigast av just de bilarna i fråga kan jag inte svara på men hörde på nyheterna förra (eller förrförra) veckan att det för första gången var gynnsamare att tanka e85. Iaf kostnadsmässigt jämfört med bensin och tycker mig ha sett en eller två prishöjningar på just bensin sedan jag hörde inslaget så förtjänsten borde ha blivit än större.

    Tankade e85 för första gången i måndags men tycker inte att de där 30extra kusarna märktes av nämnvärt, men kan kanske bero på att de fortfarande var 100färre än vad jag är van vid.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    jag skulle börjat med att kolla inköpspris, vilken av bilarna kan du få till bäst pris.
    sen nr2, försäkringen, vilken bil har billigast försäkring.

    bränslet blir sånn liten del av den totala kostnaden så det skulle iaf inte jag lägga nämnvärt med energi på.

    Hur gör du med service osv?
    Etanolbilen ska ju till extra oljebyten på varje 1500mil, vilket blir en extra verkstadskostnad på närmre 1kr/mil om du inte fixar det själv.
    Dieseln har du ju kamremm som ska bytas.

    Skulle iag gissa på att totalkostnaden blir bäst på 9-3 1,8t Biopower -08
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Milkostnad E85 vs. biogas sv diesel?

    Citat Ursprungligen postat av G-man
    Billigast av just de bilarna i fråga kan jag inte svara på men hörde på nyheterna förra (eller förrförra) veckan att det för första gången var gynnsamare att tanka e85.
    Jag tankade min i Lördags, då var E85 4,51kr billigare per liter.(Kontra 98okt)
    67 liter kostade knappt 600:-

    Vid lugn lång körning kan man komma ner till 1.1l/mil.

    Tyvärr blir det sällan lugnt eller långt, även om jag har 2.5 mil enkel väg till jobbet.
    Tror min färddator visar drygt 1.4 nu, men som sagt det är då allt annat än lugn körning. Glidarrundor på stan och konstanta fullgas på 2an skapar lätt en virvel...

    Sen håller jag med Pumba, milkostnad är mer än bränslet.
    En bra milkostnad ger dock ingen körglädje
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Trifuel - Biogas, visas 27/10
    Av Nisse 1556 i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 18:16
  2. Faktisk milkostnad för en Saab 9-5?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 11:32
  3. Hur mycket påverkar laddtryckssänkingen Team Biogas?
    Av HeRmAN i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 04:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •