Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Hej,

    Baksätesutrymmet i 9-3 SC är inte alls dåligt: Vi skulle vara fyra i bilen Sthlm-Trysil i påskas, men i slutänden blev vi fem med packning för en vecka i fjällen (dock bara tre skidutrustningar). Tre par feta pjäxor och hjälmar, bara ski rack på taket. I baksätet satt en man på 188 cm och två damer på vardera 170 cm. Ingen klagade och de påstod attt de satt helt OK! Är själv 187 cm, så förarstolen sitter rätt långt bak. Är ensam i bilen för det mesta och har tyckt att baksätet ser en aning magert ut, men nu är jag imponerad över last- och passagerarkapaciteten hos 9-3 SC

    Direktiv hade utgått om att packa snålt, ska erkännas, så det blev inte den vanliga varianten med tre veckors packning för en veckas semester. Alla var hur som helst nöjda, utom möjligen min dam som tycker att det är något magiskt med takboxar och treveckorspackningar....

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Jag kan också bekräfta att denna eminenta vagn har gott om utrymme både i bagage och kupé - betydligt bättre utrymme än vad man från början tror. Blev själv mycket imponerad då jag köpte ny diskmaskin och baxade in den i bagaget, fortfarande på pall, utan att fälla baksätet. I bilen sitter jag och familjen bra, 2 st bakåtvända barnstolar i baksätet utan problem för oss som åker fram trots att jag är 190cm lång.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Jag kan också bekräfta att denna eminenta vagn har gott om utrymme både i bagage och kupé - betydligt bättre utrymme än vad man från början tror. Blev själv mycket imponerad då jag köpte ny diskmaskin och baxade in den i bagaget, fortfarande på pall, utan att fälla baksätet. I bilen sitter jag och familjen bra, 2 st bakåtvända barnstolar i baksätet utan problem för oss som åker fram trots att jag är 190cm lång.
    Kul att läsa! Köpte själv 9-3 SC i tron att baksätet mest var ett nödsäte, efter läsning av en mängd tester genom åren (behöver egentligen inte mer än ett nödsäte numera, men måste kunna lasta litet grand ibland). Nu börjar jag undra om alla dessa skribenter överhuvudtaget provsuttit baksätet eller om de bara kastat ett öga och kommit med en slentrianmässig utsaga. Va f-n begär de av en mellanklassbil? 9-3 SC är en mycket allsidig och användbar bil i en ganska liten förpackning. Jag som var nöjd med bilen redan när jag trodde att den hade nödbaksäte . Nu börjar den faktiskt kännas som en värdig ersättare till min 9000 Aero -98 (som sett till helheten måste vara en av världens bästa bilar genom alla tider - uppgradering och nyproduktion av den och jag skulle slå till direkt). f-n nu började jag sakna den igen bara därför vill ha en jättefin svart 9000 Aero utan en rostfläck och med taklucka och alla trädetaljer den här gången

    Imorgon blir det i a f ett Hirsch steg 1 . Tycker bilen känns förvånansvärt pigg, men det där riktiga fjonget saknas. Ser verkligen fram emot första körpasset med steg 1.....

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  4. #4
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Kul att läsa! Köpte själv 9-3 SC i tron att baksätet mest var ett nödsäte, efter läsning av en mängd tester genom åren (behöver egentligen inte mer än ett nödsäte numera, men måste kunna lasta litet grand ibland). Nu börjar jag undra om alla dessa skribenter överhuvudtaget provsuttit baksätet eller om de bara kastat ett öga och kommit med en slentrianmässig utsaga. Va f-n begär de av en mellanklassbil? 9-3 SC är en mycket allsidig och användbar bil i en ganska liten förpackning. Jag som var nöjd med bilen redan när jag trodde att den hade nödbaksäte . Nu börjar den faktiskt kännas som en värdig ersättare till min 9000 Aero -98 (som sett till helheten måste vara en av världens bästa bilar genom alla tider - uppgradering och nyproduktion av den och jag skulle slå till direkt). f-n nu började jag sakna den igen bara därför vill ha en jättefin svart 9000 Aero utan en rostfläck och med taklucka och alla trädetaljer den här gången

    Imorgon blir det i a f ett Hirsch steg 1 . Tycker bilen känns förvånansvärt pigg, men det där riktiga fjonget saknas. Ser verkligen fram emot första körpasset med steg 1.....

    Mvh
    Jämför man med Voblo V50 så är det milsvid skillnad. Inte ens jag på 176 korta sitter bra bak i de vagnarna. Däremot sitter jag som en kunglighet bakom sambon i 9-3an när jag varit på flaskan. Finns knappt någon anledning att hålla sig nykter (eller ja, det skulle väl vara 6an med St1 trim då).

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    41

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Har idag införskaffat mig på ytterligare en bakåtvänd bilbarnstol, Britax Fixway. Stol med isofix. Denna står bakom förarstolen, jag som är 177 lång sitter OK, inte som jag brukar dock men absolut inga problem, men man ska nog inte vara längre än 180 för att få sitta bekvämt.

    Bakom passagerarstolen har jag en Akta Graco XTP, sambon sitter perfekt på passagerarstolen, dock är hon bara 165 lång, men det funkar.

    Så att klaga på att 9-3an är liten är löjligt, den är större än många andra i den klassen när det gäller baksätet.

    Bagaget då? En Phil & Teds vagn med tillbehör, 2 stora hårda resväskor, 2 sportbagar och en resesäng.

    Jo då, det finns gott om utrymmen även för den lite större familjen.
    Kör:
    Saab 9-3 2.0T SC 2006

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Den här posten får mig att tänka på den här bilden:



    Titta så skönt och avslappnat man sitter. Gott om rum för 5 vuxna.
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Den här posten får mig att tänka på den här bilden:



    Titta så skönt och avslappnat man sitter. Gott om rum för 5 vuxna.


    Tack för dagens skratt! Så VW har också kört med anknytning till flyg, antar att det rör sig om en LuftBubbla i det där fallet. Barnvagnen ser de dock inte ut att få plats med!

    Kan f ö inte minnas att jag suttit i baksätet i en bubbla som vuxen, men skulle inte bli helt förvånad om det faktiskt går någorlunda att sitta tre där. De kunde det där med högt i tak förr i tiden och något jag gillar med SAAB (och Volvo) är att de inte helt fallit för lågprofilsidealet som gör att man måste åla sig in även i stora familjebilar.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Kan f ö inte minnas att jag suttit i baksätet i en bubbla som vuxen, men skulle inte bli helt förvånad om det faktiskt går någorlunda att sitta tre där.
    Jag har en Vw Bubbla av 50-talsmodell i min ägo och kan meddela att sitter jag och sambon i framsätet så har vi axlarna mot varandra och varken jag eller hon är speciellt breda...
    Jag når passagerardörren utan att lyfta ryggen från ryggstödet.
    VW bubblan är en väldigt liten bil.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "SAAB amateur":1orlhziq
    Kan f ö inte minnas att jag suttit i baksätet i en bubbla som vuxen, men skulle inte bli helt förvånad om det faktiskt går någorlunda att sitta tre där.
    Jag har en Vw Bubbla av 50-talsmodell i min ägo och kan meddela att sitter jag och sambon i framsätet så har vi axlarna mot varandra och varken jag eller hon är speciellt breda...
    Jag når passagerardörren utan att lyfta ryggen från ryggstödet.
    VW bubblan är en väldigt liten bil.[/quote:1orlhziq]

    Å f-n - körde själv bubbla första året efter körkort och minns inte att den var så liten! Men det är ju ett tag sedan nu och då dög allt som rullade....

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Min mor drog skräckhistorier när jag var liten om hur hon och hennes föräldrar åkte, på den tiden, långa sträckan Karlstad - Stockholm för att hälsa på bekanta och att hon då fick nöja sig med att sitta i det lilla utrymmet mellan baksätet och bakrutan p.g.a. all packning.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Konsumentupplysning ang. baksätes- och lastutrymme i 9-3 SC!

    Citat Ursprungligen postat av Saneringa
    Min mor drog skräckhistorier när jag var liten om hur hon och hennes föräldrar åkte, på den tiden, långa sträckan Karlstad - Stockholm för att hälsa på bekanta och att hon då fick nöja sig med att sitta i det lilla utrymmet mellan baksätet och bakrutan p.g.a. all packning.
    Där åker mina grabbar också när vi åker bubbla fast vi åker inte Karlstad-Stockholm utan ner till kiosken på sin höjd.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. får en 9-5 baksätes-mugghållare plats fram i en og9-3
    Av gustaved i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 20:18
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •