Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Felande automat vid kallstart OG9-5 BP

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Felande automat vid kallstart OG9-5 BP

    Har under senare tid upplevt ett ej önskvärt fenomen vid kallstart (utan motorvärmare). Om man lägger i backen kort efter start så uppstår ett klonkande ljud samtidigt som man känner att den inte "kuggat i". Man får gå över till N och sedan tillbaks till R efter en stund. Då fungerar allt som det ska.
    Lådan i sig är inte den smidigaste och växlar ibland ganska hårt samt kan hoppa till rejält vid nedväxling inför sväng etc.
    Omadaptering av lådan gjordes i höstas utan att det blev särskilt mycket bättre. Hade tänkt mig ett byta oljan i lådan i samband med kommande mellanservice (200 mil kvar).

    Någon som vet vad som kan vara fel? (Har garanti, Bilias "Maxi trygg" i ytterligare 700 mil dock är denna garanti väldigt torftig. Men mekaniska fel skall den täcka!)
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  2. #2

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Min automat växlade med ett ryck tidigare, även en rätt hård iläggning av drive/rev speciellt vid kallstart när tomgången är lite högre, för mig löste nya motorkuddar och momentstag+uppstyvning av den. Kolla hur mycket motorn flyttar sig vid iläggning av växel, syns om man har huven öppen. Plus att bytet gjorde att bilen känns som ny igen

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Låter nästan som dåligt med olja i lådan, om den inte lägger i växeln, då blir även växlingarna i D något konstiga med en lätt uppvervning och sedan slag.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Låter nästan som dåligt med olja i lådan, om den inte lägger i växeln, då blir även växlingarna i D något konstiga med en lätt uppvervning och sedan slag.
    Låter exakt som de symptomen jag upplever. Känns som att den auktoriserade SAAB verkstaden skulle ha kikat på oljenivån när adapteringen av lådan gjordes (troligen inte...).
    Kollade på stickan idag (tror jag...), om det nu är en sticka med svart ring som sitter något till höger om mitten när man står och kikar ner med läppen öppen.
    Den var hur som haver snustorr. Kollade även stickan efter en kort körning (5 km till ICA) då flödade det olja ur hålet när stickan togs upp. Skall denna nivå kollas med motorn igång (nu var den avslagen vid båda tillfällena och ett övertryck fanns således i lådan och tryckte ut olja)? Jag hittar inget i instruktionsboken om kontroll av oljenivå i lådan. Oljan som trycktes ut var lätt rödaktig i färgen, bra eller dåligt?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    I en amerikansk "Owner’s Manual Saab 9-5, Model Year 2004" PDF-fil jag har så står följande på sidan 206

    Automatic transmission
    Check the fluid level as follows:

    1 Stand the car on level ground and apply
    the parking brake. The automatic transmission
    fluid must be at normal running
    temperature, approximately 175°F
    (80°C). This can be achieved by driving
    the car for about 30 min on the open
    road.

    2 With the engine idling, move the selector
    lever to D and wait for at least
    15 seconds. Next, move the selector
    lever to R and wait for 15 seconds again.
    Finally, move the selector lever to P. Let
    the engine idle.

    3 Wipe the dipstick clean with a lint-free
    cloth and put it back.

    4 With the fluid at normal temperature, the
    level should be between the MAX and
    MIN marks on the dipstick. Top up, as
    necessary, with Saab 3309 automatic
    transmission fluid (mineral oil-based),
    adding it through the dipstick pipe. The
    distance between the MIN and MAX
    marks on the dipstick corresponds to a
    volume of approximately 0.4 qts
    (0.4 liter).


    If the outside temperature is below 50°F
    (10°C), the fluid will not reach the specified
    temperature of 175°F (80°C). In this case,
    the correct fluid level may be 0.8 in (20 mm)
    below the MAX mark.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Ja, detta är inget som står i den svenska manualen anno 2006. Där står endast en kort rad om automatlådan och inget om hur man kontrollerar och vilken typ av olja det är i lådan eller vilken volym det är (dock står det för manuell). Är det samma låda i MY04 som MY06? Kan jag använda mig av samma instruktion?
    Någon förklaring varför den trycker ut olja genom kontrollhålet när man kollar och bilen är avstängd?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Automatlådan är av samma typ.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Har nu varit ute på en 30 min repa och försökte kolla enligt beskrivning ovan. Slutade med att jag blev helt nedsprayad med olja. WTF vad är problemet? Har jag för mycket olja i lådan? Är det något annat som felar? Är jag och rycker i fel sticka?
    Kan tillägga att jag även hör ett ljud (högljutt väsande/pysande) som jag inte hört tidigare, dock tror jag inte detta ljud då det verkar komma ifrån någonstans under "plaskåpan" ovanpå motorn. Bilen gick även ryckigt senaste resan (OT, skall lägga detta i en egen tråd)
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Såhär säger WIS att man skall gå tillväga

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Så här gick jag till väga:

    1. Körde 35 km med bilen.
    2. Stannade vid Statoil för att tanka (stänger ej av motorn).
    3. Lägger i P och därefter D i 15 s, R i 15 s och slutligen P (varpå motorvarvet hugger till och sjunker för en stund)
    4. Öppnar huven och blir nedsprayad när jag skall kolla på stickan. Ordentligt sprut som stänker 1.5 m framåt höger, jag står på stickan sida och får inte lika mycket över mig, endast armarna och lite i ansiktet.

    Det enda jag inte gjorde var att stänga av bilen innan jag påbörjade proceduren.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Kom å tänka på en sak när jag satt och funderade på X2000 i 202km/h mellan Halmstad & Göteborg.

    Det finns en ventilation/avluftning (eller vad det är) på dessa växellådor. I bakkant på automatväxellådehuset sitter det en svart gummislang fäst som går uppåt mot bromsservot & hänger sedan nedåt med änden ut i fria luften.

    Det skulle ju kunna vara som så att denna slang blivit klämd eller tilltäppt & på så vis kan inte övertryck ventileras ut? Ett långskott, men värt att kolla upp.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Du/någon har inte möjligtvis en bild på vad jag skall leta efter? Lite hieroglyfer för en novis.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Har ingen bild. Men står du framför bilen & tittar på motorn så har du växellådan på höger sida. Du har redan kollat oljenivån & stickan till den sitter på växellådan. Kollar du ner på "aluminiumklumpen" så är den "cylindrisk" till formen. Följ rundningen ner på baksidan & där hittar du en svart slang som går ut från växellådan. Kolla så inte denna slang är tilltäppt på något sätt.

    EDIT: Såg nu när jag kollade under huven att slangen sitter på ovansidan av växellådan strax bakom (ca en dm) oljestickan.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Är denna slang endast åtkomlig underifrån, eller ser man den när man tittar ovanifrån? Annars blir det en sväng till OK GDS.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 067
    Medlem#
    1941

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Minns inte & jag kan inte kolla då jag är ca 15mil från min bil. Men jag vill minnas att den skall gå att se uppeifrån. Men en ficklampa kanske kan behövas. Du får känna dig fram med handen.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 269

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Nuno->

    Gjordes det inte en sköjling av lådan om verkstan adapterade den? Hur ser oljan ut om du torkar stickan på en trasa? Det kan du göra även kall och utan att motorn är igång.

    mats_t80->

    Jag har ungefär samma problem som du just vid kallstart. Brukar stå på tomgång i 15-30 sec så varvet går ner. Ringde igår EBB på Värmdö och dom tänkte börja med en ny adaptering och/eller programvara. Har själv tittat på staget som sitter mellan subframen(?) och växellådan och planerar att byta det under sommaren. Tänkte göra precis som Fredrik #1941 och montera diesel varianten. Min låda är sköljd (8l) vid två tillfällen och oljan är bytt två gånger (4l)

    Någon som har koll på om man kan få hjälp av Försäkringsbolaget med såna här typer av fel? Har 10000mil och 8år så det är på snöret.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    @Jesper 1873:
    Ingen sköljning gjordes, det enda som erbjöds var en omadaptering. Som jag skrev tidigare så gjorde jag en kontroll med avslagen bil och kall motor (morgonkontroll...). Då var stickan snustorr, körde sedan 5 km till ICA och gjorde enkontroll igen och då trycktes olja ut genom mätstickans hål. Försökte mig även på att göra en koll med motorn igång och ordentligt varmkörd bil => Nersprayad med olja! Ingen mer koll har gjorts efter det.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 269

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Nuno->

    Då skulle jag vända mig till en Saabverkstad omgående. Ring Bilia och tala om vart du åker. Vore kul att höra vad som är knasigt med din låda sen.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    152

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Well, det är förmodligen inget som kommer att täckas av garantin i första läget. Endast fel i växellådans inre rörliga delar täcks samt givare och styrdon. Skall in med bilen på en liten koll på fredag.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 269

    Re: Felande automat vid kallstart 9-5 BP-06.

    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Well, det är förmodligen inget som kommer att täckas av garantin i första läget. Endast fel i växellådans inre rörliga delar täcks samt givare och styrdon. Skall in med bilen på en liten koll på fredag.
    Men då har du ju en försäkring som täcker uppdatering-/adaptering och eventuella mekaniska fel. Oljebyte (inkl sköljning) kostar dig max 2000:-.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

Liknande ämnen

  1. 9-5 01 aero automat konstig vid kallstart
    Av oreillymen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 17:36
  2. Felande acc eller ska det vara så?
    Av Jonas_ i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 21:04
  3. Syresensor 2 bakre felande, 9-3 -01?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 10:36
  4. Felande givare?
    Av Quicken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 20:12
  5. Felande tempmätare
    Av Ljungstrand i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •