Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Snälla hjälp, elektronikfel

  1. #1

    Snälla hjälp, elektronikfel

    Hej, jag har ett problem med min saab 9-3 ss aero 2003. Det är så att bilen har varit garagerad i 4 månader. Under dessa månader var bilen kopplad på en laddare så att batteriet var alltid laddad. Idag ville jag starta bilen och allt gick bra. Bilen startade på en gång,motor går fint. När jag startade bilen satte radion igång och jag stängde av den. Jag har ICM3 systemet. Och där ligger nu problemet. När jag senare efter några minuter ville sätta på radion igen och tryckte på den volym knappen där man sätter igång anläggningen började musiken som innan MEN den stora displayen är helt vit! Det syns ingenting.Den lilla displayen där uppe vid framrutan fungerar bra,all information som innan syns.Det är det stora displayen som förblir vit. Också som jag skall nämna är att inga knappar på ICM3 fungerar,varken,audio,radio,disc,back,main osv. ingenting. Testade på rattknapparna (volym, seek) men ingenting där verkar fungera. VAD ÄR DET SOM ÄR FELET!!!! Snälla säg inte att det är ICM3 igen för att jag har redan byttat det en gång för 2 år sedan (den var beggnagnad). Allting fungerade bra innan. Jag skall också säga att när jag startade bilen för första gång då såg jag att det kom upp på displayen ni vet det där saab märket som alltid men då stängde jag av musiken alltså musikanläggningen för att lyssna på motor och resten vet ni eftersom jag beskrev det innan.
    En sak till. Jag verkar inte höra det där klick ljudet när jag lägger i nycklen, men alltid fungerar som jag sa,bilen startar och det kommer inte upp några fel meddelande. Snälla om ni vet vad jag kan försöka med för skriv då. Eftersom jag bor i Serbien kan ni förstå mitt problem blir ännu större då det inte finns en saab service nära. Vad föreslår ni att jag kan försöka själv med?
    Jag kan inte fatta att det skulle kunna vara ICM3 igen!!!??? Vad fan betyder det då att man får inte avställa bilen att man måste starta det varje dag för att allting ska fungera. Förlåt men nu blir jag så........uuuffff!
    Tack för alla förslag i förväg.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Tja, jag är ingen expert på 93ss men det första jag skulle göra är att göra bilen strömlös under en timme eller så. Väldigt mycket elektronik går att "fixa" genom att verkligen se till att det startar från "scratch".
    Oavsett vad folk tror så är inte rediga hårdvarufel så värst vanligt på elektronik. Om inte strömlösheten hjälper hade jag öppnat enheten och kollat runt lite. Kanske finns någon resetknapp dold, finns på en del enheter. Finns det kanske ett internt minnesbatteri? I så fall kan det vara slut, sånt brukar göra att det blir konstigt eftersom det minne som batteriet skall hålla vid liv blir korrupt och följdaktligen så blir "datorn" i den knasig när det är bajs den läser ut.

  3. #3

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Hej, tack för att du svarade snabbt. Bara en fråga,du menar att jag skall ta bort + kabeln från batteriet?Behöver jag ta bort även - kabeln också eller?
    Hela morgonen är jag skitförbannat på Saaben!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Spelar egentligen ingen roll vid vilken av polerna du bryter kretsen (det räcker alltså med den ena) men jag brukar rekommendera att alltid lossa minuspolen först pga att man då minskar risken för att råka kortsluta verktyget mot karossen/motorns jord vilket är fallet om man börjar med pluspolen och lägger verktyget mot någon metall i närheten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Ok, tack så mycket. Då går jag och tar bort kablarna och låter det stå några timmar så få jag se. Tack en engång. Hoppas det funkar.
    Mvh Miro

  6. #6

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Tack Bollman och tack LM!
    När kopplade tillbaka batteriet och startade bilen och allt började fungera som innan! tack så mycket. Älskar åter Saab!
    Tack en engång.
    Mvh från Miro/ Serbien

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Snälla hjälp, elektronikfel

    Shit vad skönt! Grattis! Och kul att kunna vara till hjälp om än med enkla saker

Liknande ämnen

  1. Hjälp snart snälla
    Av Apocalypsica i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-18, 20:12
  2. elektronikfel??
    Av HerrAlbin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 13:14
  3. Hjälp mig snälla...
    Av owenball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 18:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •