Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Byta bussningar i bakvagn OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Byta bussningar i bakvagn OG9-5

    Hej.
    Har en 9-5 aero -00 som jag kanske behöver byta bussningar på.
    Tänker då byta till 'poly' bussningar.
    Jag har läst en del om att behöva chimsa bakvagnen, är det nödvändigt ?
    Tänker mig att det är de gammla o slitna bussningarna som ger fel vinkel på bakhjulen, och att det blir rätt om man byter bussningarna.
    Är bakvagnen chimsad från fabrik och i så fall varför.
    Har inga planer på sänkning av chassi.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Oftast blir vinklarna fel på grund av taskiga bussningar som blir slappa. Hjälper det inte med bussningsbyte då allt blir styvare och hamnar i bättre läge får man schimsa. Byt bussningar du och gör kontroll efteråt.

    mvh marre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Har frågat verkstan, de säger detta.

    aero'n får fel vinklar p.g.a att bilen är sänkt. så för att få rätt 'rakt' hjulvinklar så behöver man chimsa. Byte av bussningar fixar ej problemet med däckslitage & fel vinklar.

    Är detta korrekt information?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Hej

    Att Aeron skulle ha fel camber pga den lägre fjädringen är bs. Aerobilarna skall ha ett speciellt värde och bilar med standardchassi ett annat. Byt dina bussningar och eventuellt även #4 http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... g_95.shtml. Har bilen gått långt och/eller med mycket last är det kanske läge att byta dämpare och fjädrar också. Blir det inte bättre kan det bli läge att kolla på schims. Det finns en anledning till att man har en viss camber på hjulen, så därför bör man vara försiktig.

    Ska scanna in min värden imorgon så du kan se hur din camber bör ligga på.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Här är en tråd om shimsning viewtopic.php?f=4&t=225626 om du vill ge dig på det själv
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Byt dina bussningar och eventuellt även #4 http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... g_95.shtml. Är väl dom bussningarna man byter, menade du kanske #5.

    Är det så att man får räkna med ett lite högre däckslitage om man kör en aero? och i så fall hur mycket skiljer det sig i däckslitage på en 'vanlig' och en aero?
    Mina bussningar är i alla fall dåliga, så de måste bytas ändå.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Det brukar vara nr3 som man byter till poly bussningar.
    Saab 9-5 2005

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    Byt dina bussningar och eventuellt även #4 http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... g_95.shtml. Är väl dom bussningarna man byter, menade du kanske #5.

    Är det så att man får räkna med ett lite högre däckslitage om man kör en aero? och i så fall hur mycket skiljer det sig i däckslitage på en 'vanlig' och en aero?
    Mina bussningar är i alla fall dåliga, så de måste bytas ändå.
    Hej

    Nej jag menar #4 (4 st totalt) och självklart #3 till Powerflex. Sen får du se vad hjulinställningen säger. Blir det inte bättre skulle iaf jag gå vidare med fjädrar och dämpare innan man eventuellt skall schimsa. Aeron/Sportchassi skall antagligen ha lite mer camber för att göra den lite mer körglad och spårsäker. Med riktiga däck och ordentligt med luft i dom (2.9-3.0 bar) och skiftning mellan fram och bak lär du inte få några problem.

    Tå och häl slitage är inget unik för Saab 9-5 utan drabbar dom flesta bilmärken med delad bakaxel. Problemet ökar med lite luft i däcken och mycket last.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Menar du att jag skall köpa 2st PF,1136 ?
    Var skall #3 sitta ?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Här är en bra länk där du ser hur du byter nr3.
    http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/
    Saab 9-5 2005

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Ursäkta men nu blir det lite rörigt för mig, men är inte det där bussning #4 ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    227

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Näe det är bussning nr 3 om du tittar på speedparts hemsida.Hittade en länk där både bussning 3 och 4 byts.
    viewtopic.php?f=4&t=264600&hilit=bussning+bakvagn
    Saab 9-5 2005

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    #3 är ju för främre krängningshämmare ...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Har kollat upp en massa trådar om detta ämne, många ideer och åsikter...
    Sitter det shims orginal från fabrik, eller är det något som behövs 'senare'?

    Det skulle vara intressant och bra om man kunde få en helhetsbild angående allt som rör bakvagnen på 9-5'an.

    Vad skall man byta och/eller kontrollera innan shimsning.

    Behövs shimsning om man 'sänker' / eftermarknads fjädrar & stötdämp

    Min bil har dåliga bussningar(speedparts #4 enligt aktuell websida), och verkstaden vill byta dessa och shimsa, så att hjulen inte står snett. allt till det facila priset på 6000:- Det är inte för att vara snål, men jag vill veta om det är detta som behövs.
    Som framgår i denna tråd och även i andra trådar så finns det visst fler bussningar i bakvagnen som kan behöva bytas

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Bussningsbyte inkl bussningar gick på runt 3kkr i Uppsala när jag kollade för ett år sedan. Sedan kommer en fyrhjulsinställning på det.

    Shimsa behöver du göra om mätvärdena hamnar utanför toleranserna efter byte av bussningar eller sänkning, inte annars. Hur ofta de gör det vet jag inte, en "hjulinställare" ( i brist på bättre titel) sa att på 9-5 behöver man nästan aldrig shimsa en 9-5 om den inte är krockad, men en hel del här på forumet verkar behöva shimsa och jag tror inte att alla de bilarna är krockade och ramsneda...

    Vilka bussningar man byter beror väl dels på vilka som är slut, hur mycket tid och pengar man vill lägga ut resp hur viktigt det är att få ut det allra sista ur bilen. du kommer långt genom att byta de stora bussningarna.

    /Johan

  16. #16

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Vilka bussningar bytte dem för 3000 kr?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Vilka bussningar bytte dem för 3000 kr?
    Nummer tre, "A-bussningarna"
    /Johan

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Citat Ursprungligen postat av han-s

    Det skulle vara intressant och bra om man kunde få en helhetsbild angående allt som rör bakvagnen på 9-5'an.

    Vad skall man byta och/eller kontrollera innan shimsning.

    Behövs shimsning om man 'sänker' / eftermarknads fjädrar & stötdämp
    Hej

    A-bussningarna (#3) är en svag länk på 9-5'orna pga låg kvalitet på materialet. Därför byter många inkl mig själv till Powerflex. Det finns iofs numera en bättre originalbussning (kvalitetsmässigt sett) att tillgå. #4 påverkar i högsta grad vinkeln på navet och dessa brukar tröttna efter ett antal år och xxxxx mil. Om din har gått långt och/eller börjar bli några år så är risken stor att även dessa är dålig. Det kan som sagt även vara dags för nya stötar och kanske även fjädrar (köp beggade på SDCC) om bilen gått med mycket last.

    Ska försöka komma ihåg mitt protokoll till imorgon och lägga upp det. 6000:- för att byta "A-bussningarna" (den stora) är rejält dyrt... Men räkna med 3-4000:- inkl 4-hjulsmätning. Börja med #3 och #4 samt 4-hjulsmätning och se vart du landar.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Citat Ursprungligen postat av han-s
    #3 är ju för främre krängningshämmare ...
    Beror på vilken sida du tittar på. Du refererar till sidan med PF-bussningar och de andra här till "original-sidan". På PF-sidan är A-bussningen mycket riktigt #4. De flesta här använder däremot "original-sidan" som referens då alla bussningar finns med på den sidan.



    Citat Ursprungligen postat av han-s
    Sitter det shims orginal från fabrik, eller är det något som behövs 'senare'?
    Från fabrik sitter det garanterat inga shims.

    Om du sänker bilen är det nästan garanti på att det blir shimsning.
    Vet att en del hjulinställare har policy på att kompensera för mycket camber med mer toe-in. Sedan påstår de att detta hjälper och man glatt kan köra vidare. Men detta är absolut ingen lösning på problemet.

    Börja med att byta bussning #3 till PF (2st) och smäll dit nya #4 (4st). Skall man vara riktigt petig så byter man även #5 (2st). Denna verkar det dock inte vara några problem med så den kan man troligen strunta i. (Du väljer.)
    Gamla slitna fjädrar och dämpare har också betydelse då resultatet blir detsamma som en sänkning. Förutom att man då har gamla slitna grejor som inte fungerar som det är tänkt. Så om du har dåliga/halvtaskiga fjädrar och dämpare så rekommenderas att byta dessa också. Gör sedan en hjulinställning så ser du om det behöver shimsas eller inte.

    Här är en guide som jag gjorde när jag bytte bussningar och shimsade min 9-5:a -99. Är visserligen länkat till redan men jag lägger in den igen.

    viewtopic.php?f=4&t=264600&hilit=bussning+bakvagn

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    36

    Re: Byta bussningar 9-5 bakvagn

    Tackar! nu börjar det klarna.
    Tänker börja med att byta 'dom stora bussningarna' till PFlex + hjulinställning.
    Om man har planer på byte av fädring&stötdämpare(ev sänkning), så är det väl bättre att vänta med shimsing om bilen mäter bra som den är.

    Det jag fortfarande inte vet, är vilken skillnad det är på Aero och en 'standard' bakvagn. har fått olika uppgifter om detta.

Liknande ämnen

  1. Kan byta alla bussningar i fram o bakvagn utan lift? OG9-5
    Av daspunner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-12-08, 06:18
  2. Byta bussningar i bakvagn, 9-5 kombi
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-22, 23:39
  3. Byta bussningar bakvagn 93 aero -01
    Av KungenEdholm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 14:31
  4. byta bussningar i bakvagn og9-3?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 22:49
  5. Byta framre bussningar i bakvagn, 9-5
    Av fulingbusen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •