Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Griffin (3.0t V6)

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Griffin (3.0t V6)

    Jo, jag har läst på massor, bara så ni vet

    Min bror är ute efter en Griffin som ersättare för hans 9-3a som såldes för någon vecka sen.
    Vi har hittat ett intressant objekt i bra skick. 2 omlackade skärmar, men det ser fint ut och bilens allmänkondition är god. Jag tyckte dock att det låter lite väl mycket från motorns vänstersida (passagerarsidan). Det är svårt att bedöma om detta är kamremmen eller drivremmen, kan vara kombination.
    Bilen har gått låga 14500 mil (en 00a) och det är ju således 2500 mil kvar till kamremsbyte.
    Säljaren (saab-handlare) var på det klara med att bjuda på en service till bilen innan leverans, men jag tänkte jag skulle ge mig på att säga att vi vill ha en 17000-mila-service i så fall (den innefattar kamrem och drivrem) samt att de _måste_ byta spänn och löprullar till både kamrem och drivrem för att vi skall gå med på köpet.
    Tror ni det är en alldeles för dyr "begäran" för att han skall gå med på det, och även om jag nu inte är expert på V6orna så tycker jag den låter lite mycket, är det anledning nog att backa?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Jag skulle (låta) byta båda dessa remmar så fort som möjligt, helst innan bilen lämnar säljaren över huvud taget, om jag trodde ljudet kom från någon av dem. Detta kan ju även vara en förhandlingsfråga vid bilköpet, ni tidigarelägger bytet (och därmed kostnaden) medan handlaren har verkstadspersonalen "i alla fall". Ett alternativ vore att ni står för materialet medan handlaren står för arbetet...
    /Johan

  3. #3
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Det enda som skall höras från den motorn när den går på tomgång är ett jämnt och lugnt litet tickande från ventilerna.

    Något ljud från vare sig kamrems- eller drivremstransmissionen skall inte finnas.

    Man skall lyssna på motorn både vid kallstart och när den fått gå varm. Dåliga lager kan gnissla när dom är kalla och det låter alls inte trevligt...

    Tycker allt att Du skall förhandla Dig till ett byte av hela kamremsmekaniken, även om Du får förhandla om priset.

    Och glöm inte att kolla att kylarvattnet är fritt från olja och att oljan är fri från kylarvätska. Det är en annan "egenhet" med den motorn.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Olja och vatten såg bra ut och luktade "gott". Jag tyckte denna "gnisslade" mer än andra griffin jag lyssnat på, jag bedömde det dock som att gnisslet kom från drivaggregatsremmen, möjligen servopumpen, men det var svårt att bedöma. Ett visst ljud från kamtransmissionen finns det nog på alla V6orna, man hör liksom att det är något som åker runt där under platskåpan, men inget rassel eller skrammel. Förbaskat att de är så ovanliga att man inte kunnat lyssna på dem mer. Ingen i närheten av Malmö som har en som är "known good" så man kunde skaffa sig en uppfattning?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Okej, nya bud. Bilen ifråga är denna:
    http://www.blocket.se/angelholm/Saab_9_ ... w=0&last=1
    (ifall någon känner till den)
    När vi var där kunde säljaren tänka sig 60 utan inbyte och de gör 15000-milaservice på den.
    Men, med tanke på att jag tyckte den lät lite skumt från drivaggregatsidan så var vårt nya bud till firman att: OK, men då skall ni även byta kam- och drivrem inklusive alla löp- och spännrullar på den servicen (varvid jag bedömer det som rätt otroligt att den skulle rasa inom rimlig tid).
    Säljaren replikerar då att han vill justera upp priset till 65.

    Jag tycker nu att det kanske börjar bli lite dyrt för en så pass gammal bil som det ändå är fråga om.

    Vad tycker meningheten?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Bilpriser säger 37500 (hos handlare), men det tycker jag å andra sidan låter _väldigt_ lågt för en Griffin!

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Hur gärna vill din bror ha just en Griffin v6? Vad kostar själva materialet för byte av drivrem och kamrem (och om något mer skall bytas när allt ändå är rivet, typ vattenpump eller likande)? Jag tycker att det inte är orimligt att ni står för materialet då det ändå skulle komma vid nästa service, medan arbetskostnaden inte är särskilt stor för handlaren då personalen är där "i alla fall". Dock vill väl handlaren bli av med bilen så försök halva vägen var?
    /Johan

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Bilpriser säger 37500 (hos handlare), men det tycker jag å andra sidan låter _väldigt_ lågt för en Griffin!
    Jag skulle fronta säljaren med denna information. KVD har inte alltid rätt men så fel ligger de inte. Bilen borde vara iskall hos handlaren.

    (Den är ju så kall att han har vägrat att ta in den som bytesobjekt. Den är skriven på privatperson enligt vv. inte ens handlaren)

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Åfan! Jo, han sa att det var någon som jobbade där som hade haft den, men med andra ord har han den fortfarande. Hm, då kanske man skall hålla sig lite till.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Bror har en budget som ligger runt 60. Han vill ha en sedan (han tycker 9-5 kombi är ful ) och han vill ha _riktigt_ mycket lull-lull.
    Finns inte så mycket att välja på då

  11. #11

    Re: Griffin (3.0t V6)

    60 KSEK låter mkt dyrt (för just den bilmodellen/årsmodellen). Om bilen står på en privatperson, gäller ngr garantier alls vid köpet? Affären görs trots allt upp hos bilhandlaren.

    Finns väl fina Aero-sedaner med taklucka också?

  12. #12
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Jag blev bjuden 20K i inbyte på SAAB när jag funderade på en NG 9-5. Så det är onekligen ett visst "spann" till vad den här handlaren vill ha.

    Kikade på bilen via länk, och den är onekligen fullutrustad; Taklucka var det som var enda tillval och det har den här.

    Som jag ser det finns det endast ett skäl att leta efter en 3.0V6-Griffin; OM (!!!) motorn är OK är det den enda bil som är såpass gammal som garanterat inte har/har haft något problem med oil-sludge. Åsikterna på USA-forumen är i princip att "Om motorn är väl servad är den outslitlig", men den har precis som jag tidigare skrev sina svagheter.

    Edit: Kompletterar med Checklista:

    1. Värmeväxlaren - Kan läcka.
    2. Termostaten - Kan vara dags att byta.
    3. Katalysator - Dyrt att byta; Begdelar inte vanliga
    4. Främre grenrör - kan vara sprucket; Begdelar inte vanliga
    5. Kamremsmekanik - Dags för byte.
    6. AC - Finns det R134a kvar i systemet?
    7. Pixlar i SID/ACC
    8. Går automaten jämnt och fint utan ryck vid växlingar?
    9. Hur ser bromsskivorna & beläggen ut?
    10. Repig framruta?
    11. Servicebok?
    12. DI-kasetterna skall vara bytta (kampanj)
    13. Vattenpumpen.

    Är bilen rostfri så är inte 60 papp oävet för en fullknökad lyxbil. Jag betalar hellre detta för en SAAB än för en lika gammal Mercedes E-klass (i allmänhet rosthögar) men Din bror bör ha en reservkassa på MINST 10 papp för oförutsett.



    Edit: På förekommen anledning kompletterar jag checklistan med punkten 13; Vattenpumpen. Höll på att dona med framspoilern och kröp under bilen. Fick svaret på att jag tyckte att den drog kylarvatten: En droppe grönt kylarvatten på underplasten. Plockade bort höger framhjul + innerskärmen och såg en sträng av vitt pulver komma fram under kamremskåpan. Med två domkrafter + diverse verktyg byter man pump själv, men jag orkar inte så det får en verkstad ta hand om. 18.000 mil på en pump är ändå helt OK.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #13

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Uky> Taklucka var det som var enda tillval och det har den här.

    Stämmer det?

    Radio AS3 var det std? Ventilerade stolar fram? Baksätesvärme? Larm? Metallic?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Uky> Taklucka var det som var enda tillval och det har den här.

    Stämmer det?

    Radio AS3 var det std? Ventilerade stolar fram? Baksätesvärme? Larm? Metallic?

    Allt ovanstående utom Metalliclack ingick i pilotpaketet, som var standard på Griffin
    Den ser dock inte ut att ha cd-växlare, så den saken har de missat i utrustningslistan..

    Jag har för övrigt handlat bil av Fribrocks - och mina föräldrar har servat sina bilar där under många år - och jag har bra erfarenheter av dem. Kan dock hålla med om att den är ganska dyr, men samtidigt så vimlar det inte direkt av svensksålda griffins med lucka. Men som jämförelse gav jag 39 för min 95 aero 00 (aut, lucka, pilotpaket, cd-växlare) som har gått 18000 mil. Dock med rost på ena hundbenet, men ändå..
    V6an låter mysigt, men jag tycker att den har en avsevärt tråkigare karaktär än Aeron.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Jag har både en Fullutrustad 9-5 aero -01 man, och en Griffin -99.
    Jag föredrar att åka i griffinen men det kanske är för att man börjar bli gammal och uppskattar komfort.

    Angående priset så tycker jag det är väl dyrt med, min Griffin har gått 14k mil också och den skulle jag kunna sälja för 30k mindre än bilfirman vill ha, men det blir nog så att Aeron avyttras till förmån för att behålla Griffinen
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    46

    Re: Griffin (3.0t V6)

    http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/s ... X9AAOBQAA_!

    Vad sägs om en Griff,för 30kkr?

    Dock så står det ju inget om vad som är/är inte gjort med den...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    172

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Bilpriser säger 37500 (hos handlare), men det tycker jag å andra sidan låter _väldigt_ lågt för en Griffin!
    Du vet om att den bilen är dyrast i sverige av alla griffin?
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Mmmm, jo tack. Men den är rätt fin
    Men nä, det får allt "ligga till sig" lite mer, de lär väl gå ner i pris, för några 67 får de _aldrig_.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    172

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Fick ju ut 37500:- får vår 9-5 Griffin kombi jag krockade i januari förra året och det va enligt listan för en fullutrustad bil så ja 67k är alldeles för mycket.
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Griffin (3.0t V6)

    Fast iofs är det svårt att bedöma vad den bör kosta hos märkeshandlare. De där börjar ju bli så pass gamla nu att få märkeshandlare stoppar dem i hallen. Så vitt jag kan se är detta den enda Griffin till salu hos saab-handlare just nu, och en av 5 som är hos handlare överhuvudtaget.

Liknande ämnen

  1. 9K Griffin 3.0
    Av RobertWZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 02:44
  2. 9-5 Griffin?
    Av aeroamilon i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 21:31
  3. 9k Griffin
    Av RobertWZ i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:41
  4. 9-5 griffin, bra köp??
    Av T2517 i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 23:37
  5. 9-5 V6/Griffin, bra köp?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 10:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •