Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Misständer och stannar OG9-5 Automat -02

  1. #1

    Misständer och stannar OG9-5 Automat -02

    Hejsan alla,
    Är ny här på forumet så hoppas jag inte skriver på fel ställe nu,
    Har precis köpt mig en saab 9-5 2.0t automat -02. bilen har gått 16000mil men motorn bytt för 2 mån sen till en som gått 14000mil. Bilen gick bra i en vecka sen började den misstända vid en omkörning och fortsatte lite efteråt sen försvann det. Bilen fungerade sedan problemfritt resten av resan (ca 2mil). När jag sedan gjorde en kortare testrunda inkl en fullgasrepa gick den fint, Slog av den och den startade igen. Idag när jag skulle åka kom jag 50m innan den började misstända och sen la av, startade och misstände lite men gick fint sen igen när den blev varm. Har inte fått några felkoder. Misstänker vevaxelgivare eller tändkasset, tror inte det är soppapumpen då den hörs tydligt. Någon som haft liknande problem eller har några förslag på vad som är felet?
    Mvh Erik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: saab 95 misständer stannar

    Hur ser tändstiften ut? Min bil misstände vid gaspådrag, och när jag plockade ur stiften blev jag fascinerad över att bilen överhuvudtaget gått att köra...
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  3. #3

    Re: saab 95 misständer stannar

    Hej igen,
    Har nu bytt stift och vevaxelgivare men tror inte det hjälpte, tycker den går lite ojämnt ändå. Någon som har några ideer nu när man kan utesluta dessa två punkter.
    //Erik

  4. #4

    Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    Hej,
    Har problem med min saab 9-5 2.0t automat 2002. Den rycker misständer och går extremt dåligt. Den gör det både vid jämn fart och vid acc. Har bytt vevaxelgivare och stift, då gick den bra i några dagar, så imorse började den igen men mycket värre en innan så har bytt luftmassemätare men hjälper inte, har testat ny tändkasset också men hjälper inte, någon som haft liknande fel på sin 9-5:a? funderar på bränslepump eller kan det vara styrenheten, eller nått annat? har spenderat några timmar på att leta efter tips på forumet, bilen har gått 16000mil men motor är bytt för 3mån och har gått 14000mil. Bilen är trött och drar även lite för mycket soppa.(1.8 i stads) och 1.2 bland.
    Mvh Erik

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    Hej
    Min 9-5 2,0t BioPower har misstänt och gått väldigt ryckigt ett tag, sedan en vacker dag ville han inte starta alls. Jag fick bärga till verkstad och konstatera spridarna hade säckat ihop och lamdasonden va paj, bytte ut dessa och går nu som en klocka
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  6. #6

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    hej,
    Tack för tipset, bilen står på verkstad nu och de har sagt att de fått koder på lambdasonden, vet inte vilken av dem, tror det sitter två, men jag trodde inte lambdasonderna kunde ge det symptomet. Vet du om det var spridarna som stod för huvudfelet eller lambasonden, fick du felkoder på spridarna?
    Mycket tacksam för tipset.
    //Erik

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    119

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    MKt troligt att det ät lamdasonden. Hade exakt samma problem med min 406:a. Då var det glapp i kontakten till lamdan vilket gjorde att värdena den skickade till styrboxen flukturerade konstant = ryckig
    Saab 9-5 2,0t SE -98 Steg 1 SÅLD
    Saab 9-5 2,3t sc -06 Steg 1
    Saab 9-5 2,3t sc -04 Steg 1

  8. #8

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    hej igen,
    Bilen har nu ståt på verkstad, det trodde de hade fixat det med ny tändkasset och nya stift för då gick den fint igen. När jag sen skulle hämta den startade den inte och alla mätare och lampor på instrumentbrädan bara flippade ur. Tydligen nått elfel
    Någon som kan ha någon ide vad detta kan vara?
    Tacksam för alla hjälp jag kan få!!!

  9. #9

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    Hejsan, Ville bara informera om att problemet är löst. var ett jordfel så det va enkelt fixat.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    Citat Ursprungligen postat av Erik L
    Hejsan, Ville bara informera om att problemet är löst. var ett jordfel så det va enkelt fixat.
    Får man fråga vart det var jordfel? Hur fixade du det?
    9000 CSE 2.0t Classic -98

  11. #11

    Re: Hälp!!! Saab 9-5 misständer, rycker

    Var en jordkabel till styrboxen som inte var fastskruvad, bakom insuget.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] SAAB 9-5 Aero SC 02 Automat stannar och går ojämnt - bränsleproblem?
    Av ztam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-06-27, 13:05
  2. [LÖST] Motor stannar under körning OG9-5 Automat
    Av Berlinski i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 15:51
  3. [LÖST] Motorn stannar under drift OG9-5
    Av gindemo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-08, 12:02
  4. Volvos automat vs saabs automat klarar vad?
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •