Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ryckig gång, hög bränsleförbrukning 9-5 2,0t -06

  1. #1

    Ryckig gång, hög bränsleförbrukning 9-5 2,0t -06

    Hejsan, tänkte ventilera mina problem med min 9-5'a.

    Den går småryckigt i motorvägsfart, som det skulle vara guppigare väg än det faktiskt är, en fullgasrepa runt 2000-4000varv rycker det mer märkbart, den drar också mer bränsle både på E85 och bensin.

    Dock går aldrig tempmäteren upp till 5o% strecket, utan ligger precis under.

    Har bytt tändstift nyligen för att vara säker på att det inte är något så enkelt.

    Mina tankar går direkt mot Vevaxellägesgivare eller Magnetventilen eller kan det vara tempgivare/termostat viewtopic.php?f=3&t=262105&hilit=vevaxell%C3%A4ges givare&start=80, är det någon som kan ge mig något råd på vilken jag ska byta först?



    Har inte märkt några direkta startproblem, förutom några varv för mycket vissa gånger. Dock haft lite svajjig tomgång direkt efter start några gånger.

    Bil: Saab 9-5 2.0t BioPower Automat med BSR PPC Steg 1, nyligen uppdaterad till senaste versionen.

    Är rätt ny på att mecka Saab, så jag hoppas någon ge mig några bra idéer.

    MVH // Mats

  2. #2

    Re: Ryckig gång, hög bränsle förbrukning 9-5 2.0t -06

    Troligen hittat felkällan!

    Efter en felsökning hos saab med avläsning av alla möjliga värden och konstaterade att datorn tyckte att bilen har i tiptopp och mekanikern tyckte att det inte verkar vara något fel så ryckte jag lite i backventilerna med motorn igång och hör en definitiv vaccumläcka när jag ruckade på tankavluftnings backventilen.

    Efter lite mer pill på backventilen så lossnade den helt från slangen.

    Med lite tur är det den som spökat med tankmätaren också, pendlar 50% lite random mellan starterna.

    Ny backventil + slang paket beställd, 280kr, inte farligt.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5
    Av oliverw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2023-10-06, 07:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •