Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Saab 900 2.0T -96 startar inte (Tänder inte)

Saab 900 2.0T -96 startar inte (Tänder inte)

Hej, Bilen startade inte imorse när jag skulle till jobbet. Bilen gick hur bra som helst igår. Idag snöar det lite och är kallt men den startade hela den vintern utan problem. Bilen går på startmotorn hur fint som helst fast den tänder inte till. Någon som vet vad det kan vara? tänkte gå ut sen och titta på tändstiftena men tänkte om det är någon annan som har varit med om det och om det kan vara något annat?

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006

Re: Saab 900 2.0T -96 startar inte (Tänder inte)

du kan ju duscha in lite startgas och se om den tänder till. Om den då gör det så kan du ju räkna med att pumpen lagt av eller om du har en makalös tur så kanske det är nån säkring bara

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003

Det låter som Di:n (Tändkasetten) Har sagt sitt. Du har ingen annan du kan prova.?
    /Classe
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

tyvärr har jag ingen annan tändkassett att prova med. Jag provade att spruta in startgas i luftfiltret men den tände inte till. Men jag hör inte bensinpumpen gå heller :S sitter det ingen bensinslang under huven som jag bara kan rycka och se om det sprutar bensin som på gamla volvon? :P . passar tändkassetter från typ saab 9-5 eller saab og900 turbo på min? För jag känner ingen som har någon likadan saab som mig eller finns det något annat sätt att prova tändkassetten om den funkar? dom låter ju inte vara så speciellt billiga :/

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003

Du kan ju testa lossa vid bensinfiltret som sitter framför högerbakdäck under bilen. När det gäller tändkassetten så måste det vara en röd. sitter på ng900 2.0t samt på saab 9000.
    /Classe
    Kör 9-5 Hirsch kombi, 900 vinterbil o lek, En gammal Skylark cab -66 o en hoj ninja.

Okej okej du menar att jag ska logga på bensinfiltret och sen dra på tänningen och se om det sprutar? :P

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003

Japp då ser du ju om pumpen fungerar iaf.
    /Classe

då får jag prova det sen senare

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006

Felet ligger i tändninslåset är jag nästan 100%.
    Haft samma fel i två ggr. och kommer snart att skriva om detta med bilder.

PS! pumpen kan mätas med Voltmäter (fusse 14 )endast en gång åt gången vid fjäder lägge med nyckel i ca 2-3sec. Nästa försök ska nyckel ut och igen i fjäder läge.

MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2

Bilen startar på startgas men den dör lika fort. Pumpen låter det ingenting om. Det är knäpptyst där under baksätet när jag lyfte på dynorna.
    Kan jag mäta på pumpen fast den sitter på tank? . pumpen sitter på ovansidan av tanken väll? .. Det sitter någon rund burk precis vid höger bak däck. ca en halvmeter framåt vad är det för något? .. Jatack vore jätte snällt om du kunde lägga upp lite bilder på hur jag ska göra

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Citat Ursprungligen postat av Hansson90
    Bilen startar på startgas men den dör lika fort. Pumpen låter det ingenting om. Det är knäpptyst där under baksätet när jag lyfte på dynorna.
    Kan jag mäta på pumpen fast den sitter på tank? . pumpen sitter på ovansidan av tanken väll? ..
    Bilder på hur det ser ut och hur du sedan gör för att byta pumpen på enklast sätt: http://forum.saabturboclub.com/viewt...74594#p1174594
    Det sitter någon rund burk precis vid höger bak däck. ca en halvmeter framåt vad är det för något? .. Jatack vore jätte snällt om du kunde lägga upp lite bilder på hur jag ska göra
    Bränslefiltret: http://photo.platonoff.com/Auto/2006...0_Fuel_Filter/
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006

tyvärr har jag ingen annan tändkassett att prova med. Jag provade att spruta in startgas i luftfiltret men den tände inte till. Men jag hör inte bensinpumpen gå heller :S:/
    Snälla du får bestämma dig, startar eller inte på start gas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    MVH George

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003

Ja tänder den på gas så är det ju inte di:n iaf.

Ja den tänder på gas. första gången provade jag då tände den inte på gas sen tog batterit slut på bilen så jag inte kunde försöka mer. Sen fick jag tag i en annan bil som jag kunde dra startkablar ifrån och nöta några gånger sen hoppade den igång och dog. Så nu kan jag konstatera att det är något med pumpen. Antagligen är den trasig men man kan ju alltid mäta på den innan man åker och köper en helt ny. Hur mäter jag upp pumpen för att se om den är trasig? vad ska jag få för värden? och var ska jag mäta?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag skrev att den inte startade på gasen först.

Jag förstår inte riktigt det där med pumpen. Jag kollar på den där pumpen från skruvat.se artikelnummer: 12243 . Och när jag kollar på laga.se (Artikelnummer:402386) och hittar pumpen är det en hel sån där stor vit grej? .
    Dom ser ju helt olika ut. Vilken ska jag ha?
    Eller kan jag ha biltemas artikelnummer: 52200.

Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006

Okej,
    att testa pumpen enklast är att lägga 12volt direkt från batteri till FUSSE 14 och lyssna om de surrar. INGEN NYCKEL I TÄND_LÅSET. ENDAST TEST AV SOPPA PUMPEN.
    Du ser på shema att man går direkt till pumpen och inget soppa relä eller alarm kontroll är inblandade.

http://home.borenet.com/wiking/Saab/B_pump.pdf

Fusse 14 är den kvadrat med grön linje .

MVH George
    MVH George

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003

Köp en biltemapump men bra bränsletålig slang på macken.

Lite meck att byta pump och inte hela armaturen men du ser i den här FAQ-tråden hur du kan göra: http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=228670

Det som kommer ta längst tid är nog att klippa hål i golvet på ett hyfsat sätt.

Tillägg till det George skriver: Du hittar konstant +12V på säkringen till innerbelysningen, minns inte på rak arm vilken det är på en NG900, så du slipper tjuva ända från batteriet om du ska bygla för test.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Tack så mycket är det 8 mm anslutning jag ska ha till min som finns på biltema? för det finns med 6 mm anslutning också .

Bytte bensinpumpen då startade den finfint . men fick ett nytt problem. Jag råkade bryta av den där svarta saken som man trycker i amaturen på ovansidan :/ . Limmade den bara för att se om den startade och det gjorde det men det läckte bensin som faan :P hehe. Vad heter den där svarta saken där uppe? och vad kan en sån kosta att köpa? Det finns en vit också som man tycker ner. Man trycker ner det i den där gula grejen högst upp på amaturen.

Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003

dom anslutningarna finns på saab, minns inte riktigt priset, men inga stora pengar... håll bara isär dom, den ena funkar som backventil och den andra är bränsleretur och där är det fritt blås igenom.

Liknande ämnen

1. 9000 CC -89 startar inte, men tänder till med startgas
    Av hennnk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 10:27
  2. 9000 2,3i -95 startar (tänder) inte
    Av slaktarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:41
  3. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18