Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: blårök vid start "motorgarantin"??????????????????

  1. #1

    blårök vid start "motorgarantin"??????????????????

    Var in hos saab och pratade om min 9-5:a som blåryker vid start, deras lösning på problemet var att byta turbon på ev motorgarantin, men då måste jag uppfylla kraven på ok servicebok . Detta klarade jag men sen måste någon sil i motorn vara igensmetad för att jag ska få ut allt på motorgarantin, annars blir det jag som får stå för kalaset med turbobytet.

    Vad är det för sil i motorn som ev kan vara igensmetad???
    Någon som har nått råd att ge,, för man får väl bråka som vanligt om det blir krångel...

    Nisse

  2. #2

    Re: blårök vid start "motorgarantin"??????????????

    Citat Ursprungligen postat av R12nisse
    Vad är det för sil i motorn som ev kan vara igensmetad???
    Oljepumpen suger upp oljan genom en sil från oljetråget. Om den är igensatt av koksad olja har motorn "oil sludge"-problem och den förlängda garantin gäller. Om silen är ren anser Saab att skadan har orsakats av något annat och den förlängda motorgarantin (mot oil sludge) gäller inte. Saab vill numera att verkstäderna skickar in silen eller fotograferar den innan garantin kan användas.

    Många verkar tro att den förlängda motorgarantin gäller för allt som kan gå fel i motorn, antagligen pga att Saab har varit otydliga i sin information. Garantin gäller enbart det s.k. "oil sludge"-problemet och Saab vill därför ha bevis på att garantin används korrekt, t.ex. genom att en igensatt sil klart visar att motorn har oil sludge.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

Liknande ämnen

  1. "Bubbar" vid start (byter topic)
    Av Garmfighter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-25, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •