Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fallande laddtryck talladega!!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37

    Fallande laddtryck talladega!!!!!

    Hej min 9000 talladega -89 orkar itne hålla laddtrycket uppe. Den laddar på fint till 0.9-0.95 typ sen droppar trycket till 0.4 typ och lite högre på 3,4,5 då lägger de sig på 0,5-0,6... Sen så laddar den väldigt olika med, ibland laddar den bara 0,4-0,5 så den uppför sig lite lustigt

    Kan de vara magnet ventilen som e paj eller är de apc boxen??
    Mkt tacksam för hjälp för man vill ju inte ligga o puttra på 0,4 när man kan ha 0,9 hold

    Mvh Joel
    Talladega -89

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Kan vara magnetventilen, det är ju inte ovanligt precis. Men först av allt skulle jag kolla upp så att grundladdtrycket är rätt inställt (billigare). Till det behöver du en graderad laddtrycksmätare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Kan vara magnetventilen, det är ju inte ovanligt precis. Men först av allt skulle jag kolla upp så att grundladdtrycket är rätt inställt (billigare). Till det behöver du en graderad laddtrycksmätare.
    OK ja misstänker att de är nått sånt med... Hur gör jag föra att kolla grundladdet ¨då? Hört nått om nån säkring man kan rycka?? laddtrycks mätar har jag modell 4 ums industri så den är exakt

    Mvh Joel
    Talladega -89

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    laddtrycks mätar har jag modell 4 ums industri så den är exakt
    Bra!

    För att kolla grundladdtrycket finns det några olika sätt. Det man vill göra är att koppla ur laddtrycksregleringen för att se vad bilen laddar som mest utan den. Laddtrycket ska då ligga på runt 0.40-0.45 bar.

    Ett sätt för att kolla GLT är att dra ur säkring nummer 5 (i handskfacket) för att sedan gasa fullt på t. ex. treans växel. från ca 2000rpm till 6000rpm. Laddtrycket ska då vara max 0.45bar och ligga stadigt där, dvs inte stiga när varvet närmar sig 6000 och inte heller sjunka.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    laddtrycks mätar har jag modell 4 ums industri så den är exakt
    Bra!

    För att kolla grundladdtrycket finns det några olika sätt. Det man vill göra är att koppla ur laddtrycksregleringen för att se vad bilen laddar som mest utan den. Laddtrycket ska då ligga på runt 0.40-0.45 bar.

    Ett sätt för att kolla GLT är att dra ur säkring nummer 5 (i handskfacket) för att sedan gasa fullt på t. ex. treans växel. från ca 2000rpm till 6000rpm. Laddtrycket ska då vara max 0.45bar och ligga stadigt där, dvs inte stiga när varvet närmar sig 6000 och inte heller sjunka.
    Ok ja ska genast bege mig ut och testa OM de nu skulle vara korrekt grundladd vad kan de vara då?
    Talladega -89

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    hej var ute och kollade grundladdet tidigare ikväll och de låg inte på mer än 0,3... sen när man ligger o trycker lite på femma typ o släpper av lite o trycker på igen så känns de som motorn stryps ltie eller tappat effekt och sen efter det så laddar den bara glt igen... hmm skumt detta tycker ja...

    mvh joel
    Talladega -89

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    UPP!! Kom igen nu grabbar va kan de va???
    Talladega -89

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 707
    Börja med att höja grundladdet...

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    En liten tanke, ju mer du varvar ju lägre tryck får du.
    På min 2,3t så laddar den max 0,9bar vid 2000rpm sedan sjunker det för att ligga på ca 0,5bar vid 5500. Det är inte detta du beskriver på din bil?
    Om det är det så är det helt normalt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    En liten tanke, ju mer du varvar ju lägre tryck får du.
    På min 2,3t så laddar den max 0,9bar vid 2000rpm sedan sjunker det för att ligga på ca 0,5bar vid 5500. Det är inte detta du beskriver på din bil?
    Om det är det så är det helt normalt.
    Nej de är inte så utan de faller direkt typ efter att ha nått peak på 1,0-1,2 känns hur väl som helst i bilen att den tappar effket.. gissar på kass wg men ja vet inte säkert... min 240 turbo laddade mer ju mer ja varvade haha de var en bra wg bara skruva stången lite då för o höja grundladd antar ja?
    mvh Joel
    Talladega -89

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Japp bara att skruva på stången och kolla trycket efteråt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Svar: 112
    Senaste inlägg: 2009-05-28, 18:43
  2. Tickande motor :( (fallande oljetryck) motorbyte?
    Av rs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 01:10
  3. Fallande / sviktande laddtryck
    Av Minos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 17:25
  4. Fallande tempgivare
    Av KNAK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •