Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Var sitter APC på og 900 turbo?

  1. #1

    Var sitter APC på og 900 turbo?

    Hej


    Var sitter den jäkla APC-boxen? Enligt popeyes guide och enligt instruktionsboken till bilen bör den sitta någonstans bakom höger framskärm på bild 1. Men icke? Är det kanske nån som har snott den eller? Hänger massa lösa kabelkontakter där. Eller är det någon av boxarna på andra sidan, se bild 2?

    Sen är det inte nog med att jag inte vet var lådan sitter utan bilen laddar även inte mer än 0,1-0,2bar. Något är fel och jag har felsökt enligt guiden på http://popeye.rty.nu/ . Det klickar inte i magnetventilen när jag har tändingen på och inget händer när jag drar ur sladden och till magnetventilen och sätter i den igen heller. Så det känns som att något är fel med APC-boxen. Har testat att ta ur säkringen till APC och det gör heller ingen skillnad alls. Säkringen är förövrigt hel. Frågan är bara var den rackarns lådan sitter så jag kan kolla om nåt e galet med den...




  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Antingen bakom vänster framskärm eller under baksätet
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Antingen bakom vänster framskärm eller under baksätet
    Så då är det fel både i hans guide och i instruktionsboken? Bakom vänster framskärm sitter ju säkringslådan?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    På andra bilden ser du tändnngsmodulen (strax nedanför röda plutten).
    Precis jämte till vänster ska APC boxen sitta. Har suttit där på alla mina og900 samt vänners.
    Visserligen har alla mina samt mina vänners varit från 1988 ->.

    Du kanske helt sonika inte har någon APC box därav den inte går som den ska?
    Saablös dåre

  5. #5

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    På andra bilden ser du tändnngsmodulen (strax nedanför röda plutten).
    Precis jämte till vänster ska APC boxen sitta. Har suttit där på alla mina og900 samt vänners.
    Visserligen har alla mina samt mina vänners varit från 1988 ->.

    Du kanske helt sonika inte har någon APC box därav den inte går som den ska?
    Ja det är det jag också är rädd för, eller glad för, får då har jag ju hittat felet iaf..
    Men det är inte den med den till vänster om den röda då? Med den svarta runda kolven på? Det är nog det enda som sitter där..

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    På äldre bilar sitter APC´n under baksätet.
    På de nyare sitter fästet skruvat i dom två hålen i vänster skärm som syns på bilden.

    Den svarta runda klumpen är vacumpumpen till farthållaren
    Mojängen med röd hatt är tryckkontakten till farthållaren
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Vad är det för årsmodell då??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  8. #8

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    På äldre bilar sitter APC´n under baksätet.
    På de nyare sitter fästet skruvat i dom två hålen i vänster skärm som syns på bilden.

    Den svarta runda klumpen är vacumpumpen till farthållaren
    Mojängen med röd hatt är tryckkontakten till farthållaren
    Tack för svaret! För nu när jag fick höra det igen så kom jag på att det sitter nåt med sladdar där under. Ska springa ut och kolla direkt. Det är en -85a så det kan nog stämma!

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Kikar man närmare på bilderna ser man att den bilen ska ha APC´n under baksätet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Vad är det för årsmodell då??
    1985:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=7&t=279880

    Edit: Nä, den på bilden är väl inte tvåfärgad?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quoteetter_]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1jic2557
    På andra bilden ser du tändnngsmodulen (strax nedanför röda plutten).
    Precis jämte till vänster ska APC boxen sitta. Har suttit där på alla mina og900 samt vänners.
    Visserligen har alla mina samt mina vänners varit från 1988 ->.

    Du kanske helt sonika inte har någon APC box därav den inte går som den ska?
    Ja det är det jag också är rädd för, eller glad för, får då har jag ju hittat felet iaf..
    Men det är inte den med den till vänster om den röda då? Med den svarta runda kolven på? Det är nog det enda som sitter där..[/quote:1jic2557]

    Ärligt talat så vet jag inte hur en bil beter sig som är utrustad med APC från början om boxen skulle saknas.
    GLT / Grundladdtryck borde den gå på, dvs 0.4bar.
    Saablös dåre

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kikar man närmare på bilderna ser man att den bilen ska ha APC´n under baksätet.
    Eftersom den saknar sidoblinkers?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Vad är det för årsmodell då??
    1985:
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=7&t=279880

    Edit: Nä, den på bilden är väl inte tvåfärgad?
    Det inlägget handlar om samma bil. Det är en -85a men ingen tvåfärgad.

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Petter_":f8f8vc2t

    Ja det är det jag också är rädd för, eller glad för, får då har jag ju hittat felet iaf..
    Men det är inte den med den till vänster om den röda då? Med den svarta runda kolven på? Det är nog det enda som sitter där..
    Ärligt talat så vet jag inte hur en bil beter sig som är utrustad med APC från början om boxen skulle saknas.
    GLT / Grundladdtryck borde den gå på, dvs 0.4bar.[/quote:f8f8vc2t]
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kikar man närmare på bilderna ser man att den bilen ska ha APC´n under baksätet.
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kikar man närmare på bilderna ser man att den bilen ska ha APC´n under baksätet.
    Jag har hittat APC-boxen nu. Satt under baksätet. Som jag letat i motorrummet, googlat och hållt på, haha! Kontakten satt i, sladdarna ser fina ut och ser även ut som att någon dragit nya kablar relativt nyligen. Så nu är det väl bara att fortsätta att följa guiden och försöka hitta felet! Känns som att de flesta små kablar i motorrummet är gamla och dåliga och att möjligen det är där felet ligger. Vad gäller när man ska byta/renovera kablar? Åka till biltema och köpa samma typ sen bara dra om eller finns det kit eller liknande att köpa?

    Tack för hjälpen!

  14. #14

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Petter_":1m186477

    Ja det är det jag också är rädd för, eller glad för, får då har jag ju hittat felet iaf..
    Men det är inte den med den till vänster om den röda då? Med den svarta runda kolven på? Det är nog det enda som sitter där..
    Ärligt talat så vet jag inte hur en bil beter sig som är utrustad med APC från början om boxen skulle saknas.
    GLT / Grundladdtryck borde den gå på, dvs 0.4bar.[/quote:1m186477]

    Sen känns det som att GLT är för lågt. För tror knappast att den laddar 0.4. Ska ta reda på hur man gör sen testa höja det också.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quoteetter_]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":2m7ksonx

    Ärligt talat så vet jag inte hur en bil beter sig som är utrustad med APC från början om boxen skulle saknas.
    GLT / Grundladdtryck borde den gå på, dvs 0.4bar.
    Sen känns det som att GLT är för lågt. För tror knappast att den laddar 0.4. Ska ta reda på hur man gör sen testa höja det också.[/quote:2m7ksonx]

    Du skruvar på wg-stången för att justera glt.
    Men eftersom din inte MV klickar så skulle jag se över jordpunkterna i bilen, särskilt den framme vid kylarbalken. Hade stora problem med den på min T16 med APC.
    Saablös dåre

  16. #16

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Petter_":y02azlsj

    Sen känns det som att GLT är för lågt. För tror knappast att den laddar 0.4. Ska ta reda på hur man gör sen testa höja det också.
    Du skruvar på wg-stången för att justera glt.
    Men eftersom din inte MV klickar så skulle jag se över jordpunkterna i bilen, särskilt den framme vid kylarbalken. Hade stora problem med den på min T16 med APC.[/quote:y02azlsj]

    Vid en balk (vilken är kylarbalken?) precis framför och lite under batteriet sitter en jordpunkt. Den du menar? Min har lite lösa kablar. Så det stämmer nog att det kan vara det som gör det!

    Vad var det för problem du hade med din jordpunkt?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quoteetter_]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1u42o1g9

    Du skruvar på wg-stången för att justera glt.
    Men eftersom din inte MV klickar så skulle jag se över jordpunkterna i bilen, särskilt den framme vid kylarbalken. Hade stora problem med den på min T16 med APC.
    Vid en balk (vilken är kylarbalken?) precis framför och lite under batteriet sitter en jordpunkt. Den du menar? Min har lite lösa kablar. Så det stämmer nog att det kan vara det som gör det!

    Vad var det för problem du hade med din jordpunkt?[/quote:1u42o1g9]
    Kylarbalken är den balken över kylaren, där huvens gångjärn sitter på t ex.
    Det är nog den punkten ja, på 4st og900 har jag haft problem med just den jordpunkten. Ibland har det även spökat bak vid reservhjulet.

    Senast var det såpass rostigt att vissa kabelskor hade t.o.m rostat bort. När jag vickade på kablarna med tändningen på så smattrade MV så in i.
    Löste sig med nya kabelskor och en ny mutter samt massa 5-56.
    Saablös dåre

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Kikar man närmare på bilderna ser man att den bilen ska ha APC´n under baksätet.
    Eftersom den saknar sidoblinkers?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19

    Re: Var sitter APC på og 900 turbo?

    [quote=_Strongman_]
    Citat Ursprungligen postat av "Petter_":1xggkppn

    Vid en balk (vilken är kylarbalken?) precis framför och lite under batteriet sitter en jordpunkt. Den du menar? Min har lite lösa kablar. Så det stämmer nog att det kan vara det som gör det!

    Vad var det för problem du hade med din jordpunkt?
    Kylarbalken är den balken över kylaren, där huvens gångjärn sitter på t ex.
    Det är nog den punkten ja, på 4st og900 har jag haft problem med just den jordpunkten. Ibland har det även spökat bak vid reservhjulet.

    Senast var det såpass rostigt att vissa kabelskor hade t.o.m rostat bort. När jag vickade på kablarna med tändningen på så smattrade MV så in i.
    Löste sig med nya kabelskor och en ny mutter samt massa 5-56.[/quote:1xggkppn]

    Jag har nu haft ur batteriet och tagit loss kablarna vid den jordpunkten vid kylaren. Alla kablar sitter fast, men kabelskorna är gamla, lite lite rostiga och vädligt oljiga och smutsiga. Kan det vara ett problem?

    Jag försökte rycka lite i kablarna när tändningen var igång och det lät inget från magnetventilen. Ska testa blåsa genom R-ingången på den imorn och se om det är där felet sitter. På jordpunkten i bagageluckan såg det fint ut och där var det draget nya fina kablar.

    Annars är gummit på kablarna från magnetventilen är jättedåligt. Och även andra kablar i motorrummet. Det räcker att man tar i dem så trillar det av. Så jag ser koppartrådarna och det är även lite grönt (koagullerat?) på koppartrådarna. Antar att problemet ev. kan ligga här och att det är kablarna som behöver fräschas upp. Vilken typ av kablar ska jag köpa? Eller jag kanske likabra ska lämna in den till verkstad och fräscha upp alla kablar i motorummet, jag vet inte. Är det meckigt att byta?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken turbo sitter orginal i NG9-3 TurboX B284
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 11:48
  2. Var sitter vevaxellägesgivaren på en 9000 2,3 turbo -92?
    Av msh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 23:47
  3. vad sitter det för turbo orginal
    Av TurboSanta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 03:05
  4. Vad sitter det för turbo i 9-3ltt -01 ?
    Av Turbo_Knuff i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 14:43
  5. vad sitter de för turbo på 9-5 Aero -03???
    Av Andreas5514 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •