Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Tänka på vid montering av 6*9or i hatthyllan? Frågor

  1. #1

    Tänka på vid montering av 6*9or i hatthyllan? Frågor

    Hej!

    Jag har haft mina eftermarknads 6*9or monterade i orginalhålen sen i höstas men har inte varit riktigt nöjd med dem. Det är nämligen så att fruktansvärt mycket ljud smiter ur genom plåten. Det låter nästan lika bra utanför bilen som inuti om man står vid bakvagnen.

    Så nu tänkte jag göra hål i hatthyllan och montera mina 6*9or där för att få bättre ljud. Åtminstone inte behöva skämmas när radion spelar basehunter och man åker i stan
    Jag har sett att folk enkelt och smidigt bara sågar upp 2 hål i hatthyllan och sedan sänker ner högtalarna och vips är det hela klart.

    1.Men jag undrar måste man inte förstärka hatthyllan på något vis?
    2.Hur ska jag placera högtalarna för att få bäst ljud? Långt ut åt sidorna eller mer centrerat? Ut åt sidor kan jag tänka mig att påfrestningen på hyllan blir mindre då den är fäst där?
    3. Visst kommer det bli mer isolerat och ljudet stannar i bilen och blir bättre?

    mvh// Jocke som sitter med sticksågen i näven.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Tänka på vid montering av 6*9or i hatthyllan? Frågor

    Sen kan man ju undra var det låter bäst, att ha dom nära baksätet, på mitten eller längst bak vid rutan??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  3. #3

    Re: Tänka på vid montering av 6*9or i hatthyllan? Frågor

    Så som hyllan är förstärkt redan orginal så fanns det bara ett sätt att montera enligt migl. svårt att förklara dock.
    Nu har jag ialllafall sågat hål och varit och skaffat en MDF träskiva som högtalarna ska fästas i. Själva hyllan går inte att skruva i upptäckte jag.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

Liknande ämnen

  1. Simons avgasystem och montering. frågor och funderingar
    Av Lerin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-22, 13:17
  2. Köpa saab 95 aero. Frågor/Tänka på?
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 13:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •