Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motor läcker olja, 9-5 2.3t Vector SC 2007

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    7

    Motor läcker olja, 9-5 2.3t Vector SC 2007

    Hej.

    Är helt ny på forumet, och har precis köpt mig Saab 9-5. Köpte den på måndag och upptäckte idag att den läcker olja.... (var en pöl under bilen idag)

    Bilen är en Saab 9-5 2.3t Vector SC 2007 modell med 2700 mil. Tycker inte en så ny bil ska ha ett läckage redan.. (Såg inget oljesöl hos bilfirma vid köp)

    Några fel som går igen? Och vad för garantier har man vid köp hos en handlare..?

    Har fått med en Garanti från Solid AB på ett år, men står att den inte täcker packingar.. Skiter jag i läckaget så går ju kanske motoren sönder.. Det täcker dom.. Skal ringa dom imorgon, men tänkte få lite tips här om vad som är vanligt av fel på den här modellen..

    Tips uppskattas.

    /Sten

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Motor läcker olja...

    Kondensvatten från ac:n?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    7

    Re: Motor läcker olja...

    Hej igen.. kolla precis på en lift på jobbet nu. Det är lite olja på motorn under där man fyller på olja. Dvs påfyllningsröret går igenom den delen som läcker olja ser det ut som. (är det turboen?? inte superduktig på motorer).

    Oljenivån är ok - men ska ha koll på det. Får se vad dom säger på Solid AB imorgon.. Kommer ringa Saab verkstaden och booka tid sen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Motor läcker olja...

    Det är MYCKET vanligt att dessa bilar (även 07:or) läcker olja mellan motor och växellåda. Men att det ska läcka så mkt att det blir en pöl under bilen så snabbt......Kan vara något annat läckage i så fall.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Motor läcker olja...

    Om du köpte bilen från en firma i måndags så har du garanti på att detta. Det kan inte räknas som något man kan förvänta sig på en så pass ny bil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    7

    Re: Motor läcker olja, 9-5 2.3t Vector SC 2007

    Har fått tid på värkstad på måndag.. Han sa att det lät som läckage vid vävhuset.

    Oavsett, så skulle inte jag bli lidande för det sa han...


    Håller tummarna... köpte hyfsad ny bil för att inte behöva oroa mig för sånt här..

Liknande ämnen

  1. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 00:40
  2. Jag önskar köpråd. 9-5 Vector 2001-2007? 70000-120'000?
    Av D4gG3R i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-24, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •