Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Hej alla! Hoppas jag kan få ett relativt snabbt svar för jag behöver hjärtat körklar snart igen!

    Problemet:
    og93 rattstång halvt inskjuten i min ng900 -97 för att då upptäcka att den inte skulle passa. Tänkte dra ut den igen men nu har den nypit sig fast! Går varken in eller ut.

    Fråga:
    Hur får jag bort rattstången om den ej går att dras in mot kupén?
    Passar og93 rattstången i min bil över huvud taget eller har jag gjort bort mig? Är mina gamla splines fel storlek så den nyper sig fast istället för att glida?

    Historia bakom:
    Tänkte byta till en 93 aero ratt och började med att slita bort den gamla rattstången. Tryckte sedan på 93ans stång och knackade in den en liten bit för att upptäcka att den inte skulle passa med nivåreglaget och sådär så jag tänkte att jag drar ur den igen och gör det här någon annan gång.
    Nu till problemet, stången sitter fast. Sitter som berget! har slagit och bankat och dragit desperat för att få ur den, utan resultat. Är splinesen fel på min gamla rattstång så dom har nypit åt den nya på något sätt? Passar kanske inte 93ans stång på min över huvud taget?
    Hur kan jag göra för att få bort stången därifrån?
    Många frågor blev det

    Hoppas på svar som kan hjälpa mig ur den här sitsen!
    Tack på förhand!
    Mvh Per

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Ingen? Har jag skrivit i fel avdelning?

    Per

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    det kanske inte är så många som gjort som du och vet exakt vad det beror på? Har du bara skjutit in axeln så borde det ju gå lika bra att dra ut tycker man så nåt träter väl dimensionsmässigt......

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Har ju läst om ett par stycken som bytt ratt men dom kanske klarat sig utan problem
    Ja man tycker det borde gå enkelt men går inte alls. Frågan är då hur jag får bort den delen som rattstången sitter på? Får jag bort den kan jag ju ta ur allt och slå bort stången utanför bilen..

    Per

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det kanske inte är så många som gjort som du och vet exakt vad det beror på? Har du bara skjutit in axeln så borde det ju gå lika bra att dra ut tycker man så nåt träter väl dimensionsmässigt......

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Har du bytt komplett rattstång, eller bara själva yttre delen, alltså delat den vid själva röret?

    Byter man ner till styrväxel passar de kanon, men delar man på den teleskopiska delen blir de problem..
    Ja har haft problem med detta iaf, inte fått det att fungera ngt vidare.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    19

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Jaså är det så det är..
    Jag har bara bytt den delen som sitter fast med 3 bultar under instrumentpanelen.. Va jobbigt.. Hur många delar är rattstången i då totalt? Kan jag dela den någon mer stans innanför torpedväggen eller måste jag börjar bråka vid styrväxeln? Hur gör jag det isåfall?

    tack för bra tips!

    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Har du bytt komplett rattstång, eller bara själva yttre delen, alltså delat den vid själva röret?

    Byter man ner till styrväxel passar de kanon, men delar man på den teleskopiska delen blir de problem..
    Ja har haft problem med detta iaf, inte fått det att fungera ngt vidare.

    Mvh

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519

    Re: Akut hjälp! og93 rattstång låst vid montering på ng900

    Jag råder dig att byta hela rattstången, alltså ne till styrväxelknuten. Sitter en 13mm skruv där vill jag minnas.

    Ang rattstången har jag letat efter nollningspunkt, för du har ju faktistk en centrering av stången - troligen därför vi inte fått den i rätt läge.

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Glapp i ratt/rattstång Ng900
    Av "saablar" i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-24, 03:35
  2. Glappande ratt/rattstång NG900
    Av Mumsebell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 10:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •