Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

  1. #1

    Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Jag har falkat igenom de trådar jag hittat om centrallåsproblem, men inte blivit mycket klokare.
    Mitt problem är att centrallåset slutar fungera intermittent. I början trodde jag att det var relaterat till fuktigt och kallt väder, men så är det inte. Larmet kopplas in/ur utan problem med fjärrkontrollen, men låsen varken låser eller låser upp. Inte heller nyckeln låser/låser upp centralt, bara förardörren. Och sedan fungerar det plötsligt oklanderligt! Jag har inte hittat någon gemensam utlösande faktor.
    Är det centralenheten som behöver bytas?
    Vad kostar en sådan och är den bänglig att byta?
    Räcker det att byta reläer på denna (som Axel T så utförligt beskrivit 2006)?

    Nils Essle
    Ny medlem och relativt ny SAAB-ägare

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Samma problem som jag hade.. spökade till och från utan att något direkt "gemensam nämnare".
    Låter som att det skulle kunna vara centralåsboxen. Sitter under ratten.
    Ser ut något såhär http://bilder.lagabasen.se/delar/1081/1081529481vy1.jpg
    Kostar 300-800kr begagnat.

    Mvh

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Håller med BearStyle. Troligen centrallåsenheten.

    Annars låter felet precis som en gammal 9000 -87 jag hade en gång. På den så var kablarna mellan dörr och kaross av-vickade/avskavda och gjorde att centrallåset funkade ibland och inte ibland. På nyare är dock konstruktionen med kablarna omgjord och det är nog mer ovanligt att det är den typen av problem på nyare 9000, men hittar du inget fel på c-lås enheten så kan du ju kolla det också.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Jag har haft exakt samma fel. Om du öppnar/låser förardörren med nyckeln typ 10ggr i rad låser den förmodligen upp C-låset till slut. Jag öppnar min styrbox och dränker kretskortet i WD40 typ en gång per år (när den nu börjar spöka). Det fungerar utmärkt, förmodligen så handlar det bara om glappande lödningar.

    Och ja, den är väldigt enkel att ta bort. Sitter under ratten, ta bort plastpanelen som täcker från ratt ner till pedalerna där så sitter den fastklämd med ett plåtclip. Svart plastbox typ , 15cm lång, 6 bred, ~4 tjock. Går inte att missa

    Jag bara gissar, men den är säkert skitdyr på Saab. Förmodligen mycket billigare att be någon elektriker löda om kontakten på den.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Citat Ursprungligen postat av espii
    Jag har haft exakt samma fel. Om du öppnar/låser förardörren med nyckeln typ 10ggr i rad låser den förmodligen upp C-låset till slut. Jag öppnar min styrbox och dränker kretskortet i WD40 typ en gång per år (när den nu börjar spöka). Det fungerar utmärkt, förmodligen så handlar det bara om glappande lödningar.

    Och ja, den är väldigt enkel att ta bort. Sitter under ratten, ta bort plastpanelen som täcker från ratt ner till pedalerna där så sitter den fastklämd med ett plåtclip. Svart plastbox typ , 15cm lång, 6 bred, ~4 tjock. Går inte att missa

    Jag bara gissar, men den är säkert skitdyr på Saab. Förmodligen mycket billigare att be någon elektriker löda om kontakten på den.
    Annars är det ganska lätt att löda igenom kortet om man har lite kunskap i ämnet. Då slipper man doppa det då & då...

    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Annars är det ganska lätt att löda igenom kortet om man har lite kunskap i ämnet. Då slipper man doppa det då & då...
    Tveklöst. Men det var just det där med kunskap . Har inte försökt lära mig visserligen. Kanske ska åka på claesolsson och köpa ett lödningskit nästa gång den börjar bli ofoglig.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Citat Ursprungligen postat av espii
    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Annars är det ganska lätt att löda igenom kortet om man har lite kunskap i ämnet. Då slipper man doppa det då & då...
    Tveklöst. Men det var just det där med kunskap . Har inte försökt lära mig visserligen. Kanske ska åka på claesolsson och köpa ett lödningskit nästa gång den börjar bli ofoglig.
    "Kan själv."?

    Visst är det kul att lära sig men med hemort angiven i profilen ökar chanserna att såväl få låna delar som att få lödningen utförd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    39

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av espii
    Tveklöst. Men det var just det där med kunskap . Har inte försökt lära mig visserligen. Kanske ska åka på claesolsson och köpa ett lödningskit nästa gång den börjar bli ofoglig.
    "Kan själv."?

    Visst är det kul att lära sig men med hemort angiven i profilen ökar chanserna att såväl få låna delar som att få lödningen utförd.
    Jag är en sån som behöver misslyckas 3-4ggr när det gäller bilar innan jag ber om annat än tips . Men hemort trodde jag faktiskt jag hade lagt in. Åtgärdas snarast.

  9. #9

    Re: Centrallåsproblem CSE 2,3T 1997

    Kostar 3100 spännpå Bekö Bil i Göteborg
    Highway robbery!
    Skall försöka med WD40 och sedan skrot om det inte funkar.

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Citat Ursprungligen postat av espii
    Jag bara gissar, men den är säkert skitdyr på Saab. Förmodligen mycket billigare att be någon elektriker löda om kontakten på den.
    Annars är det ganska lätt att löda igenom kortet om man har lite kunskap i ämnet. Då slipper man doppa det då & då...

    //

Liknande ämnen

  1. Centrallåsproblem 9000
    Av varaderon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 22:29
  2. Centrallåsproblem ng900 -94
    Av Unique87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-01, 08:03
  3. Centrallåsproblem OG900 -90
    Av Mr_Nitro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •