Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startfel - soppapump?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Startfel - soppapump?

    Hej,

    I helgen som var gjorde jag en liten resa upp till stockholm för att åka till en träff. Hur som helst så tog bilen mig hem till 95% av hemresan. Bilen bluddrar lite 2 sekunder för att sedan stendö. Styr in till kanten för att ej stå ivägen. Försöker starta bilen, men den står bara o "spinner".
    Efter en bogsering och avsaknad av sömn den natten försöker jag på morgonen efter med att byta tändkassett. Fortfarande likadant.
    Ringer därför till dem som mappat om bilen till etanol o frågar vad dem tror problemet är. Soppapumpen får jag till svar. Försökte med att Banka på "luckan" under baksätet, men fungerade ej. Klicka heller ingenting när man vrider om tändningen. Problemet är ju dock att det skulle kosta skjortan att byta till en ny. Och om detta inte visar sig vara problemet skulle jag bli ruinerad i onödan.
    Så, jag undrar om det finns något sätt att ta reda på om den nuvarande pumpen e paj, utan att byta till annan pump?
    Tyvärr var ju inte jag den där som precis vann 82 mille här i stan.

    Har fått lite tips i form av att kolla säkring, imobilizer osv, men jag bör tillägga att jag är fruktansvärt urusel när det gäller sånna här saker.

    Edit: Kan tillägga att bilen har startat på 3 cylindrar då och då. Provade med annan di-kassett som jag fick låna, då gick den på alla 4. För så fort jag stoppade i min igen gick den på 3. Drog därför slutsatsen att det var kassetten som var helt sönder häromdagen när den bara dog.

    Mvh
    Hand utan tumme.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Startfel - soppapump?

    Låter bränslepumpen något när du vrider på tändningen? Om den gör det, kommer det fram något till spridarna? Om det kommer fram till spridarna kommer det då i rätt mängd? Kan inte din bils specifikation på pumpen men om du plockar av bränsleslangen från motorn och låter den fylla ett litermått så ska det ju ta en viss tid att fylla måttet. Någon annan får hjälpa med hur fort, dvs antal liter i minuten pumpen ska leverera.

    Och en fråga som faktiskt inte är helt dum, finns det bränsle i tanken? Mer än en person som letat fel i dagar för att sedan låta verkstaden tanka i fem liter bränsle och ta betalt för massa felsökningstid.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: Startfel - soppapump?

    Nae inte vad jag kunde höra. Visserligen är soppanivån relativt låg, men inte nere på Refuel ännu! Ska kanske köpa 10 liter o hinka i iallafall.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: Startfel - soppapump?

    Fixade lite soppa nyss, fungerade inte då heller. Så antingen; filter, relä eller pump som återstår nu då?
    Kollade även säkringen, den var i fint skick.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    101

    Re: Startfel - soppapump?

    Ingen?

Liknande ämnen

  1. Skumt startfel på min 9-3
    Av overlake i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 18:49
  2. Biltema soppapump!
    Av Erik stenberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 18:55
  3. Soppapump i og9-3
    Av Strandie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 17:11
  4. Vad för soppapump i 9-3 Aero SS -03
    Av brinolph i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 08:51
  5. ang soppapump 900 k-jet
    Av knotan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-25, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •