Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Problem med att lufta bromsarna OG9-3

  1. #1
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Problem med att lufta bromsarna OG9-3

    Hej,

    bilen är en og9-3 Aero '02.
    Har demonterat alla ok och bytt till 9-5 Aero bromsar runt om. Allt frid och fröjd tills jag ska lufta bromsarna. När man tömt systemet på luft runt om sjunker pedalen i alla fall i botten efter man släppt upp den. Inget synligt läckage vid något av oken, alla luftnipplar täta.

    Huvudbromscylindern rökt tro? Går att pumpa upp tryck och hålla pedalen kvar, men så fort man släpper och ska bromsa igen går den i botten.

    Till saken hör att när oken var borta och slangarna hängde löst, pumpade jag ur systemet från gammal olja med pedalen. Blev det nåt skit när pedalen gick i botten flera gånger vilket den normalt inte gör?

    Något annat som kan vara fel? Kom gärna med förslag! Bilen står uppallad och skulle behöva den snarast

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Till saken hör att när oken var borta och slangarna hängde löst, pumpade jag ur systemet från gammal olja med pedalen. Blev det nåt skit när pedalen gick i botten flera gånger vilket den normalt inte gör?
    Tyvärr tror jag det var här du knäckte huvudcylindern: Kolven tvingades förbi normalt arbetsområde ned till ett ställe där cylindern rostat och därför rev sönder packningarna.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Till saken hör att när oken var borta och slangarna hängde löst, pumpade jag ur systemet från gammal olja med pedalen. Blev det nåt skit när pedalen gick i botten flera gånger vilket den normalt inte gör?
    Tyvärr tror jag det var här du knäckte huvudcylindern: Kolven tvingades förbi normalt arbetsområde ned till ett ställe där cylindern rostat och därför rev sönder packningarna.
    Läste att du skrivit det i en annan tråd, därifrån jag fick "hinten", och det låter ju mycket rimligt . Tack.

    KAN det vara något annat som är galet? Känns ju sådär att bränna 2000 spänn på ny huvudbromscylinder och så visar det sig att nåt annat e paj. Men som sagt, inga synliga läckage någonstans

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    594
    Medlem#
    5788

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Vänd det så här då om du tänker på pengarna, skulle du vilja bli utan bromsar för att du sparat 2000:-
    Nu e det inget påhopp att du är snål eller så, men jag skulle nog slanta upp en ny istället för att chansa.
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Vänd det så här då om du tänker på pengarna, skulle du vilja bli utan bromsar för att du sparat 2000:-
    Nu e det inget påhopp att du är snål eller så, men jag skulle nog slanta upp en ny istället för att chansa.
    Absolut, helt rätt. Inget ont om att köpa ny cylinder och tur i oturen att den pajade nu. Det jag e orolig för är om jag inte uteslutit alla andra möjligheter och att huvudcylindern inte skulle vara felet.

    Självklart kan jag inte sticka under stolen med att det känns surt att spränga "budgeten" med en oväntad utgift, men så är det med bilar och dum som man är har man skaffat sig det som hobby

    Har fått tag i en ny cylinder på MECA för 1250:- som kommer in imorgon kl. 08 . Väldigt överkomligt pris då ny på SAAB kostade över 5000:- och Mekonomen hade bara upp till årsm. 2000

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    det är inte så att det är möjligt att sätta bromsoken på fel sida då? då kommer luftnippeln att peka neråt och det blir aningen besvärligt att lufta.........ett inte helt ovanligt fel om man inte tänker ordentligt..........

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Tänk, jag fick precis samma tanke
    Har en polare... som finns här på forumet... som "luftade" bort många liter bromsvätska innan han kom på att oken satt upp och ned

  8. #8
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Haha...kan ju säga så här, att hjärtat tog ett skutt när jag läste det...sprang ut i garaget och kikade...se där ja, luftnipplarna vända nedåt på framoken

    Så nu har jag satt dom på rätt sida, skruvat dit huvudbromscylindern och ska ut o fylla o lufta igen får vi se...

    Man är ju en stjärnmekaniker utan dess like

  9. #9
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Om vi säger så här...ringde precis MECA och avbeställde en ny huvudbromscylinder...Inga fler kommentarer

    Nu bromsar det som aldrig förr, vad skulle man ta sig till utan STCS när man själv har huvudet under armen

    Case closed.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?

    Fniss...

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 002

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern stekt?


  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Halloj!
    Jag har råkat ut för samma problem med min ng900 -96. Förra året bytte jag till 9-5 Aero-bromsar fram, vilket gick helt smärtfritt.
    I dag bytte jag till Aero-bromsar bak, och när allt var luftat och klart så är det inget tryck i pedalen.
    Vi har luftat tills det inte kommer någon luft alls. När motorn är avstängd så går det att bygga upp ett visst tryck i pedalen, men inte så högt som det ska vara, och om man slutar pumpa så försvinner trycket efter några sekunder.
    Vi tryckte inte något på pedalen när oken var av, men vi har luftat bromsarna tre dagar i rad av olika anledningar som jag inte orkar dra upp om inte någon är jättenyfiken
    Kan det vara så att vi har pumpat sönder huvudbromscylindern när vi har luftat så mycket flera dagar i rad, eftersom pedalen så gått i golvet så många gånger?
    Vi har luftat i följande ordning, vilket har fungerat bra förut: höger bak, vänster bak, höger fram, vänster fram.
    Tråkigt att det är påsk och det är omöjligt att få tag på grejer...

    All hjälp uppskattas kärt!

    Edit: Bilen står uppallad hos kompisen som nyss gick ut och kollade, och tydligen så har även jag klantat mig så mycket att oken sitter fel. Det blir till att byta plats på dem i morgon och hoppas att det fungerar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Edit: Bilen står uppallad hos kompisen som nyss gick ut och kollade, och tydligen så har även jag klantat mig så mycket att oken sitter fel. Det blir till att byta plats på dem i morgon och hoppas att det fungerar.
    Du kanske inte får ut all luft om avluftningen inte sitter uppåt.

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Edit: Bilen står uppallad hos kompisen som nyss gick ut och kollade, och tydligen så har även jag klantat mig så mycket att oken sitter fel. Det blir till att byta plats på dem i morgon och hoppas att det fungerar.
    Du kanske inte får ut all luft om avluftningen inte sitter uppåt.
    Nej tydligen så är det ju så.
    Vi tog och satte oken rätt och nu fungerar bromsarna!
    En grej som jag undrar över nu är att bromspedalen tar väldigt långt ner. Beror detta på den större kolvarean? Det är inga problem att köra med? Kan man sätta dit en större huvudbromscylinder från t.ex. og9-3 för att få den att ta högre upp?

    Vi kör en edit igen: Jag såg nu i EPC att Viggen har en annan huvudbromscylinder än övriga 9-3:or, så det är väl en sån man måste ha om man vill att pedalen ska ta högre upp antar jag. Men frågan om det är okej att köra som det är nu kvarstår, jag vill ju inte köra ihjäl någon för att jag vill vara häftig med stor motor och stora bromsar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    När jag monterade mina 4-kolvs ok gjorde även jag samma pinsamma misstag, det känns ju mer naturligt att slangen går in på ovansidan på oket

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 819
    Medlem#
    10069

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Värt att tänka på nästa gång man byter ok, eller köpa nya "äsch, oken ser likadana ut...jag tar ett högerok fast jag ska ha ett till vänster"

    Travis, skiljer det något på kolvarean mellan ng900 och 9-5 aerons?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Min pedal tar inte längre ner trots 9-5 ok i bak. Ett större bromsservo borde inte råda bot på det heller, snarare att du inte behöver trampa lika hårt för att få bromsar. Dock var det mer grejer som behövde bytas för att få på Viggenservot. Finns en kille på forumet med en og9-3 som har viggenservo, han har en projekttråd viewtopic.php?f=31&t=244725

    Kwansa >> Spontant skulle jag säga att kolvarean på 9-5 oken är mindre. På og9-3 sitter det ju fasta tvåkolvs, och endast enkolvs glidok på 9-5. Dock kompenseras det väl upp av större area på beläggen + markant större skivor.

  18. #18
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Värt att tänka på nästa gång man byter ok, eller köpa nya "äsch, oken ser likadana ut...jag tar ett högerok fast jag ska ha ett till vänster"

    Travis, skiljer det något på kolvarean mellan ng900 och 9-5 aerons?
    Det var kanske inte riktigt så jag tänkte, utan snarare "Det känns mest logiskt att bromsröret ska gå in uppifrån".

    Så vad har ni för förslag på vad man kan göra åt att pedalen tar långt ner?
    Jag upptäckte även senare att pedalen går i botten.
    Som sagt så är det luftat väl, inga bubblor kommer ut.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  19. #19
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Ursäkta min trådbombning här, men det kan vara så att jag inte har satt fjädrarna rätt.
    Men jag har inte riktigt förstått vad de gör, är det någon som har lust att förklara det för mig?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119

    Re: Problem med att lufta bromsarna - Huvudbromscylindern st

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Ursäkta min trådbombning här, men det kan vara så att jag inte har satt fjädrarna rätt.
    Men jag har inte riktigt förstått vad de gör, är det någon som har lust att förklara det för mig?

    Fjädrarna? Till handbromsen menar du då eller?

Liknande ämnen

  1. Problem lufta svampiga bromsarna OG9-3 -99
    Av stelu i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-07, 20:55
  2. Lufta bromsarna
    Av dember i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 01:08
  3. Byta belägg, lufta bromsarna?
    Av Raven i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 14:33
  4. Lufta bromsarna på en 9-3
    Av Fredrik J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 13:40
  5. problem med att lufta bromsarna
    Av Sek_Si i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 21:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •