Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    4

    Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Hej!

    Som rubriken lyder så har jag problem med min 9-3 SportCombi -08.
    Det jag först märkte var att det tog så långt tid för bilen att starta när den har stått en längre tid. Började luska lite och fick hjälp med att koppla in en tryckklocka för att mäta bränsletrycket. Då visar det sig att han tappar bränsletrycket helt när den står några timmar. Vad jag har fattat det som ska den ha konstat 2,4 bars tryck?! Är det någon som har råkat utför detta fenomen? Vad det kan bero på? Någon backventil som inte håller tätt?

    Har ni något förslag på vad som kan vara för fel så är jag otroligt tacksam för hjälpen.

    Mvh Jocke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Citat Ursprungligen postat av Jocke_W
    Hej!

    Som rubriken lyder så har jag problem med min 9-3 SportCombi -08.
    Det jag först märkte var att det tog så långt tid för bilen att starta när den har stått en längre tid. Började luska lite och fick hjälp med att koppla in en tryckklocka för att mäta bränsletrycket. Då visar det sig att han tappar bränsletrycket helt när den står några timmar. Vad jag har fattat det som ska den ha konstat 2,4 bars tryck?! Är det någon som har råkat utför detta fenomen? Vad det kan bero på? Någon backventil som inte håller tätt?

    Har ni något förslag på vad som kan vara för fel så är jag otroligt tacksam för hjälpen.

    Mvh Jocke
    Låter som samma problem jag hade på min, svårstartad osv.
    Det är nog dina spridare som läcker vilket ger att trycket faller.

    Jag fick 3 av mina 4 bytta för ett par veckor sedan.
    In med bilen på verkstad, garantijobb då din bil är så pass ny!

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    4

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Tjena!

    Tack för svaret! Troligtvis är det spridarna som du säger. Tyvärr är spridare restnoterade i hela landet men bilen skall in på torsdag så hoppas jag på det bästa. Vore gött o få det ordnat.

    // Jocke

  4. #4

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Hej.

    Jag har samma problem med att min Saab 9-3 SC BP -09 är svårstartad. Hade inne den för koll i onsdags och det visar sig att alla fyra spridare läcker och måste bytas. Enligt verkstaden har bilen körts för mycket på etanol. Då nybilsgarantin går ut till hösten så vill man ju inte betala själv för ett liknande kalas om ytterligare 4000 mil. Är det någon som har en uppfattning om vilken relation man skall ha mellan bensin- och etanoltankningar för att slippa dylika problem i framtiden? Räcker det med var fjärde tank bensin eller vad det nu står i instruktionsboken?

    /Henrik

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Citat Ursprungligen postat av flygbengan
    Hej.

    Jag har samma problem med att min Saab 9-3 SC BP -09 är svårstartad. Hade inne den för koll i onsdags och det visar sig att alla fyra spridare läcker och måste bytas. Enligt verkstaden har bilen körts för mycket på etanol. Då nybilsgarantin går ut till hösten så vill man ju inte betala själv för ett liknande kalas om ytterligare 4000 mil. Är det någon som har en uppfattning om vilken relation man skall ha mellan bensin- och etanoltankningar för att slippa dylika problem i framtiden? Räcker det med var fjärde tank bensin eller vad det nu står i instruktionsboken?

    /Henrik
    För mig räckte det inte att vara duktig genom att tanka var 5-6 tank med BF95 iaf...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Bilen tillbaks från service med notering om att spridarna behöver bytas och att spridarna är restnoterade.

    Verkstaden hade ingen aning om när spridarna kommer bli tillgängliga.

    Helkul att ha en med bil garanti kvar som man måste nöta igång med startmotorn och sedan går som sk*t under några minuter tills motorn stabiliserar sig.

    Någon som vet något om när nya spridare börjar levereras?
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  7. #7

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Lämnade in bilen den 24 maj,dom sa att dom skulle sätta in nya spridare då bilen knappt startade,,perfekt,,hämtade bilen och felet kvarstod,,in igen till mecken,,han hade satt in begangnade men tvättade spridare,får tillsvars det funkar tydligen inte på din bil heller,,du måste ha nya spridare,,men som ni vet så finns det inga nya spridare att tillgå,,känns jä..ligt surt att inte kunna få felet fixat...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Promotor ringde mig igår och de har fått in nya spridare. Kanske värt att snacka med dem? (Promotor var faktiskt en orsak till varför jag köpte SAAB igen. Hade jag varit utelämnad till Svenska Bil hade det inte blivit en SAAB.)

    Nåväl, jag är ganska less på bilen, den har haft startproblem sen den var någon månad gammal. I början var felet firmware-uppgraderingar, sen var det smutsiga spridare och nu är det läckande spridare. Detta trots att jag tankat bensin var femte tank.

    Om 2 veckor går garantin ut och sen...

    Jag kanske överreagerar men igår var jag och tittade på en ny V70 och funderar seriöst på att byta till en V70.
    Tidigare: Saab 900i, Saab 9-5 2.0t, Saab 9-3 SC. Nu: Volvo

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08

    Min ska in den 15 juni nu för att byta den spridare dom inte bytte. Dom förklarade hur testet gjordes på spridarna, ett dropptest under natten och blir inte fläcken på papperet tillräckligt stor så byts inte spridaren.
    Dom "skiter" nu i dessa instruktioner och byter numer alla spridarna oavsett.

    Så nu ska min in och få den sista bytt, får vi se hur det går sedan.
    Har ju en del startproblem fortfarande men inte i närheten av innan dom bytte 3 av 4 spridare tidigare.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

Liknande ämnen

  1. Mäta bränsletrycket. Gör en egen anslutning (uppdat. 30/3)
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 15:04
  2. Kontroll av bränsletrycket vid mistanke om pumphaveri ? !
    Av Mrniceman68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 16:24
  3. Höja bränsletrycket, og900 T8
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •