Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ACC2-problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253

    ACC2-problem

    När jag kör en kalibrering visas en 1:a i fönstret. Antar att det betyder att det är 1 fel. Men hur kan jag ta reda på vad som är fel? SAAB ville ha 500:- för att läsa av felkoderna. Har testat solsensorn och innetempgivaren. Spjällen är ok. Men blandlufttempgivaren kan man ju inte få loss kablarna på utan att klippa och yttertempgivaren vet jag inte ens vilken det är. Vad jag har kunnat ta reda på här på forumet så ska det vara samma givare som till EDU:n, men i Haynes står det att den ska sitta i akvariet. Nån som vet? Vore väldigt tacksam för snabbt svar.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    ACC1 har en givare på fläkthuset för yttertemp, ACC2 delar med EDU:n och den sitter i fronten på bilen. Visas inte "1" när du vrider på nyckeln innan inställd temp visas (den gör en självtest vid start)? Prova lyfta ena batteripolen ett tag, kalibrera och se om det försvinner...
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Om ACCn delar givare med EDUn så borde jag ju se i displayen om den visar fel? Den visar ju rätt temp, så vad kan det i såna fall vara för fel? Jag har kollat solsensor, innetempgivare och spjäll. Kvar finns väl bara utetempgivaren och blandlufttempgivaren, eller?

    Vad jag förstår så ställer sig ACCn som default på 18 grader om det är nåt som är fel, oavsett vad jag ställer in den på. Det verkar ju stämma. Om jag sätter den på HI så kommer det varmluft.

    Finns det nåt bra sätt att felsöka på? Börjar bli jobbigt att köra på 18 grader.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Vad jag förstår så ställer sig ACCn som default på 18 grader om det är nåt som är fel, oavsett vad jag ställer in den på. Det verkar ju stämma. Om jag sätter den på HI så kommer det varmluft.
    Inte lättaste att finna fel på, hur kollade du solsensorn...? Det där med 18 grader vid något fel vet jag inte om det stämmer, jag har haft 2 indikerade fel vid start och den fungerade ändå utan att jag märkte någon skillnad. Beror nog på vad som är fel! Är det samma temp förutom på LO & HI så skulle jag gissa på kupégivaren.

    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Men blandlufttempgivaren kan man ju inte få loss kablarna på utan att klippa
    Lättast är väl att mäta allt från kontaktstycket till ACC-panelen, dra ut panelen och koppla lös den först. Denna länk har postats någon gång tidigare och kan kanske hjälpa till:

    http://68.18.178.205/climate_control_fo ... 2index.htm
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Vad jag förstår så ställer sig ACCn som default på 18 grader om det är nåt som är fel, oavsett vad jag ställer in den på. Det verkar ju stämma. Om jag sätter den på HI så kommer det varmluft.
    Inte lättaste att finna fel på, hur kollade du solsensorn...? Det där med 18 grader vid något fel vet jag inte om det stämmer, jag har haft 2 indikerade fel vid start och den fungerade ändå utan att jag märkte någon skillnad. Beror nog på vad som är fel! Är det samma temp förutom på LO & HI så skulle jag gissa på kupégivaren.
    Jag kopplade ur solsensorn och då visade ACCn 2 i stället för 1 fel när jag kalibrerade den. Alltså borde den vara ok.

    I morse när jag körde till jobbet var det ganska kallt ute, men ACCn ställde ändå in på <=> i stället för på vindrutan och fötterna som den brukar göra när det är kallt ute. Känns som att det bara borde bli så om den inte får signal från utetempgivaren.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    På gamla modellen ACC så finns de här felkoderna:

    Felkoder

    Det borde ju vara ungefär samma fel på nya ACC också, så det du kan göra är att gå igenom allt. (Lite jobbigt kanske, men det går ju)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Vad jag förstår så ställer sig ACCn som default på 18 grader om det är nåt som är fel, oavsett vad jag ställer in den på.
    I o m att jag själv är lite intresserad hur enheten uppför sig, i min ACC har någon effekttransistor för fläktarna i bakdörrarna gett upp, så läste jag bl a lite om "Limp home defaults" under länken ovan. Enligt den är kupégivaren boven om den ställer sig på 18 grader, men du hade kollat den?
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Börjar bli jobbigt att köra på 18 grader.
    Jobbigt? Det är den temp jag kör på året om.
    9³ Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av T
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Vad jag förstår så ställer sig ACCn som default på 18 grader om det är nåt som är fel, oavsett vad jag ställer in den på.
    I o m att jag själv är lite intresserad hur enheten uppför sig, i min ACC har någon effekttransistor för fläktarna i bakdörrarna gett upp, så läste jag bl a lite om "Limp home defaults" under länken ovan. Enligt den är kupégivaren boven om den ställer sig på 18 grader, men du hade kollat den?
    Jag testade att koppla ur kupégivaren också, då blev det 2 fel i stället för 1. Så jag antar att den är ok. Den ger åtminstone inget fel enligt kalibreringen.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Jag testade att koppla ur kupégivaren också, då blev det 2 fel i stället för 1. Så jag antar att den är ok. Den ger åtminstone inget fel enligt kalibreringen.
    Då fick ACC varken kontakt med resistansen eller fläktmotorn som ska dra ström... Jag vet inte hur smart den är programmerad och hur mycket den testar men vore jag du och ska fixa det själv så skulle jag mäta upp komponenterna istället, blir lite för mycket gissningar annars!
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av T
    Då fick ACC varken kontakt med resistansen eller fläktmotorn som ska dra ström... Jag vet inte hur smart den är programmerad och hur mycket den testar men vore jag du och ska fixa det själv så skulle jag mäta upp komponenterna istället, blir lite för mycket gissningar annars!
    Hur mäter man komponenterna själv? Vilka värden ska man få?
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Citat Ursprungligen postat av T
    Då fick ACC varken kontakt med resistansen eller fläktmotorn som ska dra ström... Jag vet inte hur smart den är programmerad och hur mycket den testar men vore jag du och ska fixa det själv så skulle jag mäta upp komponenterna istället, blir lite för mycket gissningar annars!
    Hur mäter man komponenterna själv? Vilka värden ska man få?
    Med den vanliga reservationen att den i annat fall ypperliga siten Townsend Imports ofta byter ip-adress så hoppas jag att den här länken till "ACC II troubleshooting" funkar ett tag till i alla fall.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Nu är det fixat. Det var tydligen styrenheten som var paj.
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    Då tar jag upp den här tråden igen, så slipper jag skriva en ny.

    Det är så att en kompis på jobbet har lite problem med sin ACC
    9000-90 är bilen.
    Ena stunden blåser det kallt sedan bara varmt, detta händer var 10:e minut.
    Och nu till det roliga var gång han startar bilen så står det 4 i lilla rutan
    där gradantalet strax efter dyker upp.
    Vad betyder 4:n?

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    Citat Ursprungligen postat av Conny2857
    Då tar jag upp den här tråden igen, så slipper jag skriva en ny.

    Det är så att en kompis på jobbet har lite problem med sin ACC
    9000-90 är bilen.
    Ena stunden blåser det kallt sedan bara varmt, detta händer var 10:e minut.
    Och nu till det roliga var gång han startar bilen så står det 4 i lilla rutan
    där gradantalet strax efter dyker upp.
    Vad betyder 4:n?
    4 betyder att styrenheten upp täcker 4 fel på antingen givare eller någon av motorerna som reglerar luft strömmen.
    Han får kontrolera vad det är för fel och byta dessa så tror jag att felt är åtgärdat.

    Man kan ju göra ett självtest av systemet också.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    293
    ok, då blir det till att kolla på jobbet imorgon.
    Tackar

Liknande ämnen

  1. Pin-out 9000 ACC2
    Av DrD i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-29, 18:44
  2. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •