Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Träduppbyggnad av forumet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Träduppbyggnad av forumet

    Har tidigare och är iofs fortfarande en kort tid till ägare av en Audi.
    Kommer iofs om ett par veckor hämta ut min första Saab 9-5 och det ser jag fram emot!!!
    En sak jag däremot reagerat på gällande detta forum är hur det är uppbyggt i strukturträdet. Vore jättebra om det var indelat per bilmodell ex, 9000, 9-3, osv.. Sedan som det är idag separata avdelningar för motor, el, styling osv.
    Bara som ex. är Nordicaudi´s forum suveränt uppbyggt.
    Sökfunktionen de har är också kalas.
    Kanske kan vara idé att ta ideér från.
    Annars är jag supernöjd med detta forumet, ny som man är i Saabvärlden

    Mvh Pierre
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    har redan diskuterats här, söker du runt lite så men det har konstaterats att denna uppbyggnaden kommer fortsätta band annat för att nästan alla saabs motorer är mycket lika så går diskutionerna ang 1 motor in i diskutionerna om 1 annan,

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    Hej och välkommen.

    Lite intressant att du jämför med det forumet, för jag tycker att det är ju tämligen lite aktivitet på Nordicaudis forum jämfört med detta. Och det tillskriver jag just "trädstrukturen".

    Visst. Jag håller med om att det skulle bli extremt prydligt och med bra översikt men skulle forumet som sådant vinna på det? Nej. Jag tror inte det.

    En person som har en Saab 9-5 (eller Audi A6) och har haft eller kan massor om Saab 9-3 (eller Audi A4) tittar inte i Saab 9-3 eller Audi A4 delen av forumet eftersom denne nu är intresserad av 9-5/A6 och inte 9-3/A4.

    En tråd som denne person lätt skulle kunnat svara på bara han i förbifarten sett den förblir därmed obesvarad och forumet tappar i aktivitet med många obesvarade frågor, trots att kunskapen finns där.

    Dessutom tror jag det lätt blir lite "vi och dom" känsla där många som har 9-5 sitter i en egen avdelning och häckar, många med 9-3 ska sitta i sin egna lilla avdelning osv. Nä. Jag tror forumet skulle tappa oerhört mycket på en sådan uppbyggnad.

    Nu kan du fråga om motorer om Saab V4 i samma avdelning som om du hade haft en splirrans 9-5,a och i 90% av fallen får ett svar och en aktiv tråd och det tycker jag är en oerhörd styrka för det här forumet, även om det kanske inte alltid är så otroligt prydligt.

    Dessutom är det som M.Broberg säger. Ett fel som är identiskt mellan kanske 4-5 olika bilmodeller ska besvaras på 4-5 olika ställen istället för ett?

    Däremot håller jag helt med om att sökfunktionen skulle behöva förbättras.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    Kalas då vet jag läget...
    Tack för ett trots allt bra forum gällande informationsflödet.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    Som IT-nörd och databashacker förstår jag båda sidor.

    Idealet vore givetvis en relationsdatabas som kunde indexera varje inlägg var för sig, och lägga det i lämpliga trådar.
    Ett inlägg med frågor om T5 motorn skulle alltså synas både under "Motorer - T5" samt under modellerna 9000, 900 och og9-3. Som det är nu kan ett inlägg bara ligga i en kategori, och det gör forumet väldigt stelt och begränsat.
    Tyvärr är det ingen lätt sak att skriva ihop koden som krävs för ett sådant forum, och att flytta över befintliga inlägg till en sådan struktur är ett helt gigantiskt projekt då varje inlägg måste indexeras manuellt, och det har blivit några inlägg här genom åren.

    Men sökfunktionen borde förbättras, det är nog alla överens om.
    Jag finner det fortfarande helt hysteriskt underhållande och samtidigt väldigt tragiskt att Sveriges största saabforum har en sökfunktion som inte klarar av termer såsom 9000, 900 och 9-5.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    Det spelar väl ingen roll då så många ändå inte vet vilken bilmodell de kör och deras egen fråga gäller.

    Oavsett sökfunktionen måste vi dock kunna kräva av användarna att skriva såväl tydliga trådrubriker som
    inläggstext, annars går en aldrig så kompetent sökfunktion ändå bet.

    Det är för mig närmast skrämmande hur ointresserade många är att verkligen göra sin fråga tydlig och sig själv förstådd.

    Utan att överdriva törs jag påstå att jag enbart i helgen förtydligat ett 20-tal intetsägande trådrubriker.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Träduppbyggnad av forumet

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det spelar väl ingen roll då så många ändå inte vet vilken bilmodell de kör och deras egen fråga gäller.

    Oavsett sökfunktionen måste vi dock kunna kräva av användarna att skriva såväl tydliga trådrubriker som
    inläggstext, annars går en aldrig så kompetent sökfunktion ändå bet.

    Det är för mig närmast skrämmande hur ointresserade många är att verkligen göra sin fråga tydlig och sig själv förstådd.

    Utan att överdriva törs jag påstå att jag enbart i helgen förtydligat ett 20-tal intetsägande trådrubriker.
    Helt rätt, tydliga rubriker och inläggstext hade underlättat betydligt.
    Dock så är både rubrik och inläggstextens betydelse ganska irrelevant så länge sökfunktionen inte klarar av modellnamnen.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •