Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    2

    Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Hej!

    Har en Saab 9-3 Areo cab 04.

    Helt plötsligt så töms batteriet när bilen står 2-3 dagar. Mäter upp ström på ~2ampere när bilen är avstängd. Felsökning (tror de drog ur särking för säkring)på verkstad gav resultat att det är Telematik modulen som ej stänger ner. Tar man ur säkring 19 (Telematik) så går strömmen ner till 0.

    Tyvärr så fungerar ej stereon, cd:n, naven eller blinkljudet heller då. Annars kunde jag levt utan den inbyggda telefonen.

    Enligt verkstaden så kan detta bara lösas genom att köpa en ny Telematik modul på 8.800:- + montering .
    Jag tycker inte det låter

    Är det någon
    1) som har förslag på vad som kan avara orsaken till problemet att Telemtik modulen ej stänger ned? (Display mm stänger ned)

    2) vet om det går att ta montera en begagnad Telematik modul? Måste de skiljas o giftas?

    3) som har förslag på hur jag kan koppla bort endast Telematik modulen?

    Hoppas på hjälp.

    /Lasse

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Om jag är ute och cyklar får vi hoppas nån rättar mig....

    Som jag antar att det hänger ihop så menar man med telematikenhet = ICM, och eftersom du har Nav. så betyder det ICM3. Går att byta mot en beg.
    En beg. ICM3 kostade förra sommaren knappt 3000 spänn på SDCC= ANA Trolllhättan. Skilsmässa och vigsel med Tech2. Kostar beroende på verkstad. Jag betalade nog ca 500 kr på SAAB.
    Finns med två olika knapplayouter, se till att du får rätt. På SDCC är det inga problem om du får fel, bara att ringa och returnera så får du rätt.
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Citat Ursprungligen postat av Totte S
    Om jag är ute och cyklar får vi hoppas nån rättar mig....

    Som jag antar att det hänger ihop så menar man med telematikenhet = ICM, och eftersom du har Nav. så betyder det ICM3. Går att byta mot en beg.
    En beg. ICM3 kostade förra sommaren knappt 3000 spänn på SDCC= ANA Trolllhättan. Skilsmässa och vigsel med Tech2. Kostar beroende på verkstad. Jag betalade nog ca 500 kr på SAAB.
    Finns med två olika knapplayouter, se till att du får rätt. På SDCC är det inga problem om du får fel, bara att ringa och returnera så får du rätt.

    Fel!


    Telamatik (telefonmodulen) är en separat box som inte är integrerad i ICM2/3. Oftast sitter de i skuffen, mitt under hatthyllan.
    (Att man sedan kan använda ICM som gränsnitt/knappsats till den boxen är en helt annan sak.)

    Det borde alltså gå montera ur telefonmodulen och köra utan eftersom det finns bilar som är utan från fabrik. Kräver sannolikt lite Tech2-pill...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    2

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Telematik modulen är lådan i bagaget som man sätter SIM kortet i om jag förstod verkstan rätt.

    Vore kanon om den finns SDCC. Fast jag undrar ändå om det är den som är roten till problemet.....

  5. #5
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Citat Ursprungligen postat av LAT
    Telematik modulen är lådan i bagaget som man sätter SIM kortet i om jag förstod verkstan rätt.

    Vore kanon om den finns SDCC. Fast jag undrar ändå om det är den som är roten till problemet.....
    Be verkstan koppla bort den fysiskt och avaktivera telefonfunktionen i Tech2 så ser du ju.
    Okey, du har ingen telefon under tiden, men det kan man ju leva med.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 687

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Även navigatorn kommer få stryka på foten då det är mottagaren för GPS-signal mm.
    Man lär så länge man lever.

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622

    Re: Infotainment plus Telematik modul stänger ej ner

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Även navigatorn kommer få stryka på foten då det är mottagaren för GPS-signal mm.
    För att förtydliga. På bilar med navigator men utan integrerad telefon är enheten i bak endast för nav (GPS-mottagaren)

    På bilar med navigator och integrerad telefon är där en annan enhet som tar hand om både telefon och nav. Ses lättast genom att denna har SIM-korts läsare. Denna sitter även på bilar med enbart telefon utan nav och dessa är då enklare att bygga om till nav-bil ;-) (Du behöver bara ICM3+DVD+GPS-antenn)

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    För att förtydDennaliga. På bilar med navigator men utan integrerad telefon är enheten i bak endast för nav (GPS-mottagaren)

    På bilar med navigator och integrerad telefon är där en annan enhet som tar hand om både telefon och nav. Ses lättast genom att denna har SIM-korts läsare. sitter även på bilar med enbart telefon utan nav och dessa är då enklare att bygga om till nav-bil ;-) (Du behöver bara ICM3+DVD+GPS-antenn)

    /Henrik
    Gammal tråd blir som ny!
    Så om man har telefon och ICM2 sitter det alltid en kombinerad telefon/nav-enhet. Det finns alltså ingen enhet med endast telefon. Är det rätt uppfattat?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Gammal tråd blir som ny!
    Så om man har telefon och ICM2 sitter det alltid en kombinerad telefon/nav-enhet. Det finns alltså ingen enhet med endast telefon. Är det rätt uppfattat?
    Korrekt! Jag uppgraderade min 2004 precis så och bytte till ICM3, satte i DVD-spelare (har stora stereon så fanns redan fiberkabel tilll vänster bak) samt satte i en eBay GPS-puck och la under hatthyllan. Sen lite TECH2 jobb men relativt enkelt i just detta fall.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Har samma: 04, audio & CU. ICM3 monterad och klar igår!
    Exakt vilka fiberkablar behövs i detta fall? Borde väl räcka med 1st ca 30cm mellan DVD och AMP2, samt flytta ena anslutningen från AMP2 till DVD. Men vad skall man ha och var får man tag på den?
    Kabel till GPS antennen behövs oxo. Är osäker men tror jag kan få loss en original TEL/GPS antenn från en 9-5 borde väl funka. Men saknar kabel mellan CU och antenn. Hur löser man det smartast? Har du länk till GPS-pucken du köpte? Var den med rätt kontakt kanske det är en smidigare lösning...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. ABS modul 9-5 01:a automat
    Av RustyNail i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 12:35
  2. CIM modul strul
    Av johan_tat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 12:20
  3. CIM modul strul
    Av johan_tat i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 20:06
  4. ABS-Modul 9-5 -00
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •