Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Har haft min bil ute för försäljning nu några dagar och fått några intressenter varav en är lite mer på och är beredd att lägga handpenning för att jag ska "hålla den till nästa vecka". Jag är dock tyvärr varken van vid att lägga handpenning eller få handpenning vid köp så undrar därför om ni har någon input på vilka regler som gäller.

    - Om han inte köper bilen för att han inte gillar den, återbetalas handpenningen då?

    - Om handpenning mottagits och en annan spekulant dyker upp och cashar upp för bilen på plats. Kan jag bli skadeståndsskyldig gentemot "handpenningläggarn" eller är det bara återbet av handpenningen i ett sådanthär fall?

    Handlar om 5k som isf ska sättas in på mitt konto, det har inte skrivits något kontrakt om att den ska hållas eller om återbetalning ska ske eller inte om han avstår affär.

    Tips pls!
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Är handpenningen lagd vilket ska vara 23% av köpesumman eller enligt överenskommelse ska du inte sälja till någon annan. Då förlorar du din trovärdighet. Om han därimot inte köper bilen förlorar han sin handpenning och du kan sälja bilen med högt huvud.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    om du tar handpenning så förbinder du dig naturligtvis att sälja bilen till densamme vid avtalat datum. Detta datum skall göras fullständigt klart för motparten och det normala är i de fall han inte kan fullfölja affären att du säljaren behåller handpenningen och då går vidare med försäljningen till nån annan.
    Alltså, spika fast datum och gör klart att du behåller handpenningen om han inte fullföljer som avtalat.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    och framför allt, upprätta ett skriftligt kontrakt där det framgår handpenningens storlek samt sista datum för fullbetalning och avhämtning, samt att om köpet ej fullföljs inom angivet datum så går handpenningen förlorad.
    Sen är det bara för bägge parter att skriva under kontraktet.

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Är handpenningen lagd vilket ska vara 23% av köpesumman eller enligt överenskommelse ska du inte sälja till någon annan. Då förlorar du din trovärdighet. Om han därimot inte köper bilen förlorar han sin handpenning och du kan sälja bilen med högt huvud.
    Aldrig hört talas om 23%
    10% är väl vanligt förekomande. Men å andra sidan är jag ingen ekonom...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Fast som sagt, inget kontrakt hann skrivas och därav min undran om det finns några "självskrivna regler" liknandes tex 14dagars returrätt vid köp enligt distansavtalslagen osv? Att förlora trovärdigheten mot någon som jag aldrig har eller komma träffa igen känns lägra prio än att sälja bilen om en annan spekulant dyker upp med pengar i hand.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Köparen lägger handpenning för att få en "köpoption" på din bil, om han t ex inte kan få fram pengarna idag eller komma loss från jobbet förrän nästa vecka. Storleken på handpenningen ska vara skälig gentemot den risk du tar, i och med att du kanske måste neka att sälja till andra intressenter som vill titta på bilen under en viss tidsperiod och sedan kanske han inte köper bilen trots erlagd handpenning. Många kanske har bråttom att lägga handpenning för att hålla kvar en bil de "ska" ha, för att sedan nekas lån av banken.

    Handpenning är ett förfarande som ska fungera som en säkerhet för båda parter. Ett kontrakt bör upprättas där det tydligt framgår under vilka omständigheter handpenningen tillfaller säljaren. Vid köp räknas handpenningen in som dellikvid i köpesumman. Du har ju då sålt bilen, förhoppningsvis för tilltänkt pris.
    Kontraktet bör för köparens skull (man hans ansvar att tänka på) vara utformat så att något skadestånd utgår om du trots handpenning och signerat kontrakt som ger denne förtur väljer att sälja till någon annan. Räcker det med att ge handpenningen tillbaka finns det ju ingen anledning för någon att lägga en handpenning, eller hur? Han fick ju fortfarande inte förtur.

    Ex: Köpare erlägger handpenning xxxx kr för bil ABC123, och åtnjuter därmed ensamrätt att köpa bilen t o m ÅÅ-MM-DD. Om köparen underlåter att inom denna tidsperiod utöver handpenningen erlägga full likvid xxxxxx kr förlorar köparen sagda ensamrätt och handpenningen tillfaller säljaren. Om säljaren inom denna tidsperiod säljer bil ABC123 till annan återgår handpenningen i sin helhet till köparen, jämte ett belopp om xxxx kr för sveda och värk.

    Köparens signatur, datum, ort
    Säljarens signatur, datum, ort

    På så sätt kan du ju fortfarande sälja om någon annan bjuder tokhögt, så länge det täcker de pengar du måste betala den intresserade som lagt handpenning.

    Du måste även se upp med att många köpare inte gärna vill greppa konceptet handpenning om de sedan saknar möjlighet att köpa bilen. En del skulle säkert också gå in på Blocket, kontakta en säljare och lägga handpenningen på en bil de bara sett på bilder, som kanske sedan inte motsvarar deras förväntningar. De kanske då ångrar sig och vill ha tillbaka hela eller delar av handpenningen, trots att den läggs just för att du inte kan sälja bilen under tiden. Fel person så kan det bli jobbigt. Likadant om du skiter i lagd handpenning och säljer till någon annan. Det gäller att det inte är fel person du har att göra med...

    Man kan säga att en bil med många spekulanter behöver man knappast ta emot handpenning på, den kommer ju att gå åt i alla fall. Dock är det i dessa fall folk vill lämna handpenning för att försäkra sig om att någon annan inte hinner före. Det är då bara att tillämpa "först till kvarn." Jag tycker att hela idén med handpenning verkar lite för riskfylld privatpersoner emellan för att jag skulle våga tillämpa den.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  8. #8

    Re: Handpenningsförfarande vid Saabköp?

    Jag vet inte, men handpenning har alltid fungerat perfekt för mig åt båda hållen. Förvisso så brukar jag inte erbjuda det till vem som helst, utan endast till köpare som verkar seriösa och inte kan avfärdas direkt som "drägg" .

    Däremot blir jag lite irriterad på folk i allmänhet som säger att "jamen jag tar hanpenning, men kommer någon och lägger ett högre bud så säljer jag till den personen".

    Så jä*la dålig affärsmoral tycker jag, då försvinner ju vitsen med handpenning överhuvudtaget för köparens del.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

Liknande ämnen

  1. Bästa saabköp för 100-110k?
    Av Bowman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 09:50
  2. Första Saabköp 9-5 Aero -01 eller -02?
    Av flyglarm i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 21:44
  3. Funderingar kring medlemskap och saabköp
    Av jurkko i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-14, 14:48
  4. Tacksam för lite råd vid Saabköp
    Av fd Volvo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •