Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

  1. #1

    Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Var på besiktning i förrgår utan anmärkning. Igår när jag kom till bilen gick den inte att låsa upp på vanligt sätt, jag fick låsa upp den manuellt. Bilen startade inte. Ingenting hände överhuvudtaget. Inte minsta blinkning, knäpp eller brus. Helt död.

    Upptäckte att jag råkat köra hem bilen från besiktningen med parkeringsljuset på och lämnat det på.

    Provade att ladda batteriet med kablar från grannens bil. Ingen förändring.

    Bilen är från -99, och har nog aldrig bytts batteri på. Gissar jag rätt om jag antar att det första jag ska göra är att köpa ett nytt batteri och testa med det?

    Vad är annars nästa steg om det inte fungerar?

  2. #2
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Hur tungt går motorn runt ? startkablar brukar kunna vara lite klena att förse bil med stöm om batteriet är helt slut.

    Byta batteri kan vara en bra sak.. BTW din Display säger inget om du vrir på tänningen en stund ? .

    Har haft problem med att min bil inte villelåsa upp sig eller snurra på startmotorn ..
    Det visade sig att spolen som sitter runt själva tenningslåset hade lossnat
    och bilen ej kunde känna igen nyckeln . Fast då står det i din display att den inte gör det. Och försök inte ta bort skyddet runt tänningslåset då det var då min spole hade blivit skadad. (Losnat i lödning), Ibland är det inte bra att vara nyfiken : )
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    667
    Medlem#
    2681

    Re: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Kolla med voltmeter om du har någon spänning på batteriet. Har du inte spänning (i princip allt under 12V) så är det helt klart ett nytt batteri som gäller. Har du spänning (ca 13V) så kolla alla kabelanslutningar till batteri och generator. Har du möjlighet så prova att putta/bogsera igång bilen. Kan gå då generatorn isf ger ström. Är batteriet helt kass hjälper det kanske inte dock.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Innan du springer iväg och köper ett nytta batteri så kan du ju prova att ladda batteriet med en riktig batteriladdare. Evt kan du prova startkablar igen, se till att du har riktigt bra kontakt även för jordkabeln och låt "donatorbilen" stå med motorn igång i 5 minuter innan du provar starta din bil. Är batteriet helt tomt så kan det ta en stund
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 607

    Re: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Köp nytt batteri. Låter som det är det som är problemet. Även att det inte är det som är felet så bör du byta om det aldrig är bytt plus att ett batteri som har varit kraftigt urladdat tappar pålitligheten. Är det bara jag som byter batteri med några års intervall, eller väntar alla tills man behöver bärgning eller starthjälp?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6

    Re: Helt död 9-5. Var ska jag börja felsökning?

    Ja, jag resonerade som så att jag lika gärna kunde byta batteriet eftersom det ändå skulle göras. Så jag tog mig till Mekonomen och köpte ett nytt för 1430:- och bytte till det. Bilen startade direkt och efter två sekunders tvekan fungerade även fjärrkontrollen.

    Tack för tipsen och stödet, det var till stor hjälp!

Liknande ämnen

  1. Min bil har helt plötsligt börja dra åt höger
    Av jockessaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 14:32
  2. Hur börja felsökning? mAir är långt under mReq. *Löst*
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •