Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Maptun eller Nordic ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Inlägg
    10

    Maptun eller Nordic ?

    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren så det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Onko
    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren då det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?
    Nu har du hört lite snett men det är lätt att blanda ihop begreppen

    Det nordic brukar göra är att klämma åt bränsletrycksregulatorn för steg 3 bilarna för att få ett högre bränsletryck istället för att byta till en 3,5 bars btr (dumsnålt om du frågar mig), detta har inget alls med turbon att göra. Laddtryck och allt därtill styrs av programmet / wastegate.

    Jag personligen hade lagt några extra slantar och åkt till Maptun istället.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Hej,

    Lite läsning om BTR å sånt:
    viewtopic.php?f=3&t=206275&hilit=skruvstaed

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  4. #4

    Re: Maptun eller Nordic ?

    steg 1 till saab 9-3 (og) kostar ju 3000 kronor mindre. Hos maptun ingår dock maptunern så du kan stänga av och på trimmet själv. Plus ett antal andra funktioner.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  5. #5
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Onko
    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren då det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?
    Nu har du hört lite snett men det är lätt att blanda ihop begreppen

    Det nordic brukar göra är att klämma åt bränsletrycksregulatorn för steg 3 bilarna för att få ett högre bränsletryck istället för att byta till en 3,5 bars btr (dumsnålt om du frågar mig), detta har inget alls med turbon att göra. Laddtryck och allt därtill styrs av programmet / wastegate.

    Jag personligen hade lagt några extra slantar och åkt till Maptun istället.

    Är det verkligen lämpligt att du, Manick, pratar om saker som du inte har någon större koll på?
    Bränsletrycksregulatorn byter vi ut i 90% av fallen. Men vi lägger alltid ut ett förslag för kunden att det är möjligt att pressa en 3bars till rätt tryck. Vi förklarar att det skulle kunna börja läcka om den osv. Ibland vill de ha en pressad, och ibland vill de lägga på den extra slanten för en riktig.
    Swedish performance

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 497

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Nu har du hört lite snett men det är lätt att blanda ihop begreppen

    Det nordic brukar göra är att klämma åt bränsletrycksregulatorn för steg 3 bilarna för att få ett högre bränsletryck istället för att byta till en 3,5 bars btr (dumsnålt om du frågar mig), detta har inget alls med turbon att göra. Laddtryck och allt därtill styrs av programmet / wastegate.

    Jag personligen hade lagt några extra slantar och åkt till Maptun istället.

    Är det verkligen lämpligt att du, Manick, pratar om saker som du inte har någon större koll på?
    Bränsletrycksregulatorn byter vi ut i 90% av fallen. Men vi lägger alltid ut ett förslag för kunden att det är möjligt att pressa en 3bars till rätt tryck. Vi förklarar att det skulle kunna börja läcka om den osv. Ibland vill de ha en pressad, och ibland vill de lägga på den extra slanten för en riktig.
    Mig veterligen är det bara ni på Nordic (jag har i alla fall inte hört talas om andra firmor som gör detsamma) som erbjuder kunden att pressa 3 bars BTR'n istället för att byta ut den och detta var ju vad trådskaparen undrade så ja, det kändes lämpligt att förklara vad det är ni gör.

    Angående den dumsnåla biten så syftade jag inte på att det är ni på nordic som är dumsnåla, som du säger själv så får ju kunden ett alternativ att antingen byta eller pressa den befintliga.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    340

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Lägger min röst på Maptun

    Men glöm inte Trollspeed!

    Mvh
    Christof

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Onko
    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren så det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?
    Provköra ett Hirsch program hos närmsta Saab ÅF kanske?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Mig veterligen är det bara ni på Nordic (jag har i alla fall inte hört talas om andra firmor som gör detsamma) som erbjuder kunden att pressa 3 bars BTR'n istället för att byta ut den och detta var ju vad trådskaparen undrade så ja, det kändes lämpligt att förklara vad det är ni gör.
    konstigt...
    jag har hjälpt någon att pressa och det va inte nordic


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 352

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Jag skulle ha valt Maptun.


    Mvh

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Flyttar till "Köpråd" då det mest verkar handla om tycke och smak.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Onko
    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren så det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?
    Är det bara ett "chip" du pratar om så tolkar jag det som ny mjukvara i styrbox vilket då blir ett steg1. Nordic varken klämmer eller byter BTR på ett steg1 på din bil.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Onko
    Tja, har en saab 9-5 2,0t Biopower som jag tänkte slänga i ett chip i, men vem ska ja välja ? Har hört att Nordic trycker åt orginal spridaren så det blir hårdare tryck o laddar upp turbon så den nästan går på max..!?
    Om det gäller ett steg 1 till en 9-5 2,0t BioPower så kan jag rekommendera Nordic. Går fantastiskt fint.
    Har ej kört en Maptunad 9-5 2,0t BioPower, men det är kanon det också.

    Trist bara att läsa "jag har hört" osv.
    Men det är klart, allt som sprids via internet och forum är ju sant...

    Harebra o trevlig helg,
    Patrik med en 9-3 BioPower Maptun steg 4.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Säger som Patrik. Körbarheten på ett Nordic steg1 till en 9-5 2,0t biopower är grymt bra. Min har gått snart 11000 mil med ovanstående. Se artikel i AMS http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Säger som Patrik. Körbarheten på ett Nordic steg1 till en 9-5 2,0t biopower är grymt bra. Min har gått snart 11000 mil med ovanstående. Se artikel i AMS http://www.nordictuning.com/stcs/ams_no ... r_test.pdf

    /Fred
    Ja, och ett steg 1 på en 2,0:a BioP med Automat blir ännu bättre. Fan va trevliga de blir.
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Mig veterligen är det bara ni på Nordic (jag har i alla fall inte hört talas om andra firmor som gör detsamma) som erbjuder kunden att pressa 3 bars BTR'n istället för att byta ut den och detta var ju vad trådskaparen undrade så ja, det kändes lämpligt att förklara vad det är ni gör.
    konstigt...
    jag har hjälpt någon att pressa och det va inte nordic


    //T

    Hej,

    Vem är "någon"?

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Trist bara att läsa "jag har hört" osv.
    Men det är klart, allt som sprids via internet och forum är ju sant...
    Vilken typ av fakta önskas?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 897

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319
    Trist bara att läsa "jag har hört" osv.
    Men det är klart, allt som sprids via internet och forum är ju sant...
    Menar du det som du påpekar i denna tråd?

    Tyvärr är det väl så att många rekommenderar olika trimfirmor utan mer vetskap än att bilen "känns" att gå bra. Vad som sedan finns kvar i fråga om säkerhetspärrar, väsentliga funktioner som TCS och hur bränsleadaptionen fungerar är oftast något som man inte tar med i omdömet.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 922

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Skulle vilja säga att oavsett vad du väljer för leverantör så kommer du med storsanorlikhet bli skit nöjd.
    Personligen köper jag trim för att få lite effekt men mycket för att få karaktär och wow känsla och då är valet för mig jävligt enkelt vill inte ha 300 på pappret hästar med värdens tristaste karaktär hellre då 250hk som är balla annars kan jag åka orginal.

    Fral är väl den enda i denna tråden som kan påvisa att han åker/åkt en bil och några mil med trim, borde ju borga för någon säkerhet kan man tycka!?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    762

    Re: Maptun eller Nordic ?

    Jag har åkt med nordics programvara sedan augusti 2009, har aldrig stött på större problem och när jag ville få lite annorlunda register fixades detta samma dag och kostnadsfritt! Grymt bra support och duktiga är dom också. En annan sak som var avgörande i mitt fall var prisskillnaden, 3000kr för ett steg 3 eller 7000kr för ett steg 3 (endast programvara). Vi talar faktiskt om en 12 år gammal bil som inte är värd mer än 25-30. Då känns 7000 lite overkill trots nybyggda lokaler betalar inte jag 4000kr extra som jag dumt nog gjorde en gång. Men laddtryckssvaj + spikningar kom som ett brev på posten och då kändes inte dom 4k så väl spenderade, gled iväg till nordic fick ny steg 3 programvara och vips alla "problem" som bilen haft försvann konstigt nog. Efter felsökning som knappt saab-verkstad skulle gjort (tändkassett, magnetventil, bränslefilter, bränslepump, vacuumslangar, provtryckt wastegaten, bytt tändstift, mätt bränsletryck och kompression i cylindrarna)

    mvh

Liknande ämnen

  1. Maptun, Nordic eller Trollspeed? 9000 2,3t
    Av Jonthengberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-24, 11:14
  2. Nu till det uttjatade ämnet Nordic, Maptun eller Speedparts?
    Av Foued25 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 12:41
  3. Nordic, Maptun eller BSR trim?
    Av Boggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:45
  4. SQR, MapTun eller Nordic???
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-02-09, 00:05
  5. Nordic vs speedparts vs Maptun??
    Av TaAeroMator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •