Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kapa i dörrar, farligt?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Kapa i dörrar, farligt?

    Hallå.
    Vet inte om tråden hör hit eller till någon annan forumsdel.

    Men ska montera lite nya högtalare i ng900an.

    3 vägs sysstem i framdörrarna 8" bas 5,25 mellan och en diskant.
    och 2 vägs i bakdörrarna, troligen 6,5 + diskant.

    Men för att detta ska funka vettigt kommer jag troligen att få kapa lite plåt i dörrarna.

    Och därav frågan, hur mycket kan man kapa bort innan det blir problem?

    Någon annan som kapat i dörrarna för liknande operation?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    så länge du inte kapar så mycket att dörren riskerar att ramla loss från bilen så är det nog ingen fara...........men det är klart att ju mer du kapar ur strukturen på dörren ju sladdrigare blir den väl men då ska man nog kapa fasligt mycket . Dessutom är det ju dumt att kapa bort såna partier där saker sitter monterade.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Tanken är väl att det ska sitta en 8a i bakkant på framdörrarna så det är väl mest det som är kritiskt att ta upp större hål för.

    Men då kanske det inte är sådär mycket att oroa sig för att ta bort 1-2dm² plåt per dörr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Blir det inte problem med att få ner rutan dock?

  5. #5

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Ska du ha 3vägs i dörrarna just, eller ska du ha enbart 8" i dörrarna?

    Ska du ha allt i dörrarna så hoppas jag på att du kommer bygga lådor till enskilda element, annars kommer det låta skit om allt spelar rakt ut i dörren.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Blir det inte problem med att få ner rutan dock?

    Det skiter jag i, har nog haft ner rutan 1-2 gånger sen jag köpte den bilen för över 1 år sedan så det är inget bekymmer, ska ju inte ha högtalarna så högt upp så rutan går ju ner en bit men kanske inte hela vägen, beror ju lite på djupet på högtalarna, vilket självklart är en ganska viktig faktor för inköpet.
    Är ju dock mer plats än man tror där bakom.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Ska du ha 3vägs i dörrarna just, eller ska du ha enbart 8" i dörrarna?

    Ska du ha allt i dörrarna så hoppas jag på att du kommer bygga lådor till enskilda element, annars kommer det låta skit om allt spelar rakt ut i dörren.
    Det är inte volvobonne stereo jag ska bygga,, så det där är under kontroll.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Enda bilen jag kapade i dörrarna var på min f.d Volvo, hehe.
    Gick alldeles utmärkt att kapa väck 1.5dm2 plåt på varje dörr.
    Satte 6.5" i bakdörrarna och 8" i framdörrarna. Kunde dock ej dra ner hela rutan efter den operationen. Men hade ju AC som funkade iof
    Saablös dåre

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    min tanke med 8" basar är att jag ska kunna ta bort baslådorna i bagagen då jag behöver utrymmet.

    Har funderat nått liknande detta:

    10" sub i reservhjulet
    5,25" kit i bakdörrar
    8" i framdörrar, sen står jag och väger om jag ska ha mellanregister i dörrarna och diskant i brädan eller mellanregister fram och diskant i dörrarna.
    Det är nått jag får ta ställning till när jag inhandlat komponenter.
    Först var tanken att ha mellanregister i org 6,5" hål i dörrarna men då tror jag ljudet inte blir någon höjdare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Ring braljudibil.se och prata med Micke där, han kör med Kenwoods sortiment.
    Deras basreflexrör som han hade satt i en bil på mässan (8") spöade skiten ur min 15" i basljud hur lätt som helst.

    Helt sinnessjukt, han hade monterat mellan torped och under passagerareplatsen.

    Ring och hör med honom.
    Saablös dåre

  10. #10

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    min tanke med 8" basar är att jag ska kunna ta bort baslådorna i bagagen då jag behöver utrymmet.

    Har funderat nått liknande detta:

    10" sub i reservhjulet
    5,25" kit i bakdörrar
    8" i framdörrar, sen står jag och väger om jag ska ha mellanregister i dörrarna och diskant i brädan eller mellanregister fram och diskant i dörrarna.
    Det är nått jag får ta ställning till när jag inhandlat komponenter.
    Först var tanken att ha mellanregister i org 6,5" hål i dörrarna men då tror jag ljudet inte blir någon höjdare.
    Inte volvoboone mek och du funderar på att separera mellanregister och diskant ifrån varandra?
    Mellanregister och diskant bör man alltid ha så nära varandra som möjligt.
    Använd org. uttag för att placera dina 8" i dörren, detta bör gå utan att behöva kapa så jätte mycke plåt.
    mellanregister och diskant placerar du sedan på brädan, om du vill ha en ljudbild som är hög och framför dej.

    En 10" i bagaget kan funka, men du behöver då en som enbart kan spela de djupa frekvenser som 8" kan ha svårt för (ner mot 40-35hz).
    En brant delning till subben bak är att föredra skulle jag tro, runt 24-36db/oktav.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    min tanke med 8" basar är att jag ska kunna ta bort baslådorna i bagagen då jag behöver utrymmet.

    Har funderat nått liknande detta:

    10" sub i reservhjulet
    5,25" kit i bakdörrar
    8" i framdörrar, sen står jag och väger om jag ska ha mellanregister i dörrarna och diskant i brädan eller mellanregister fram och diskant i dörrarna.
    Det är nått jag får ta ställning till när jag inhandlat komponenter.
    Först var tanken att ha mellanregister i org 6,5" hål i dörrarna men då tror jag ljudet inte blir någon höjdare.
    Inte volvoboone mek och du funderar på att separera mellanregister och diskant ifrån varandra?
    Mellanregister och diskant bör man alltid ha så nära varandra som möjligt.
    Använd org. uttag för att placera dina 8" i dörren, detta bör gå utan att behöva kapa så jätte mycke plåt.
    mellanregister och diskant placerar du sedan på brädan, om du vill ha en ljudbild som är hög och framför dej.

    En 10" i bagaget kan funka, men du behöver då en som enbart kan spela de djupa frekvenser som 8" kan ha svårt för (ner mot 40-35hz).
    En brant delning till subben bak är att föredra skulle jag tro, runt 24-36db/oktav.
    Och du som är så extremt kunnig på detta med biljud borde väl med vara medveten om att man bollar en hel del med ideer innan man sätter igång att bygga något..

    Det går inte ha 8" i orghål utan att göra om dörrsidorna vilket jag inte har i tanke.
    monterar man den bak så går det ganska mycket lättare att få ett hyfsat vettigt resultat med monteringen där det är en stor plan yta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Skall du inte bygga lådor till elemneten i dörrarna spelar det nog ingen större roll om det är 6 eller 8".
    En bas i handskfacket kanske är lösningen?

    Jag tänker prova ett nytt märke under våren, engelska Vibe.
    http://www.soundtec.se/index.php?option ... &Itemid=53

    6,5 i dörrarna, 3" mellanregister på brädan under originalgallret och diskanten antingen i A-stolpen eller innanför backspeglarna i dörrarna.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kapa i dörrar, farligt?

    Har man rejält med dämpning i dörrarna så brukar det inte vara ett problem att ha basen spelandes ut i dörren, mellanregister måste ju självklart vara i en separat låda annars kommer dessa inte bli gamla om de monteras i dörren.
    Byta högtalare i dörrarna utan att dämpa dessa anser iaf jag som rätt meningslöst, ljudet blir klart bättre med dämpade dörrar.

    Men jag vet som sagt inte riktigt hur jag ska montera mellan och diskant.

    Nu har jag 6,5or i dörrarna och 3,5 i brädan
    6*9or bak och 12" baslådor.

    Vill helt enkelt prova på något nytt och har gjort en hel del byggen i ng900 och gillar att exprimentera mig framåt, de som lyssnat på resultaten har varit väldigt posetivt överraskade.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar dörrar från en 9000 CS på en CD?
    Av haggard i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 08:14
  2. Är det för farligt? :)
    Av XGranis i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-10, 15:12
  3. APC av/på/av/på = skadligt/farligt?
    Av johanbostrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 20:12
  4. farligt med cab?
    Av keiller i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 15:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •