Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Hammarlack + bromsok=?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Hammarlack + bromsok=?

    Hejsan. ska pilla lite med bilen i helgen så jag tänkte passa på att fräscha upp lite delar när man ändå håller på. Så min fråga är ifall Hammarlack klarar av värmen som blir i okena efter en bankörning eller liknade? om inte så är det ju ingen ide att lägga ner tid på det :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 529

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    ja det funkar, gör du ett bra underarbete så håller det länge..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    11

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Hejsan. ska pilla lite med bilen i helgen så jag tänkte passa på att fräscha upp lite delar när man ändå håller på. Så min fråga är ifall Hammarlack klarar av värmen som blir i okena efter en bankörning eller liknade? om inte så är det ju ingen ide att lägga ner tid på det :/

    Har testat och kört några hårdbromsningar då jag har hammarlack på bromsoken, färgen sitter kvar, dock var den väldigt mjuk i ytan när den blev varm.
    SAAB 95-05

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    ja det funkar, gör du ett bra underarbete så håller det länge..
    Okej har du också lagt på Hammarlack på dina ok? hur gjorde du för att få ett bra underarbete?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 529

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    På min svarta så gjorde jag det ganska oseriöst på plats med stålborste, det höll iaf bra i 2år sen sålde jag bilen.

    Nu hade jag oken lösa och gjorde ganska seriöst rent med ståltrissor så det lär väl hålla lite längre ändå..
    Vill man vara riktigt seriös så blästrar man eller använder elektrolys tekniken..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Okej, då får jag försöka slipa bort så mycket jag kan då innan jag smäcker på färgen
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    Okej, då får jag försöka slipa bort så mycket jag kan då innan jag smäcker på färgen

    Min erfarenhet av Hammarlack på bromsoken är inte positiv, har kärvat ett par ok pga av att färgen smälter vid värme, använder i stället motorfärg som är värmebeständig och i sprayform, funkar riktigt bra tycker jag...
    /Peter
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    976

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Ja går lite snabbt över oket med dremeln och smetar sedan på hammarlack. Detta har stått pall i 2-3 år utan att flagna eller blekna.

    Tummen upp för hammarlack.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    Dolt

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Roterande stålborste, avfettning, skållhett vatten och sedan torka. Så har jag gjort underarbetet på mina ok och de har hållit bra. Förstår inte riktigt hur det kan kärva när man målat. Man målar ju aldrig på glidytorna så färgen ska ju inte påverka funktionen, bara utseendet. Målar med pensel tunt ett par lager.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125

    Re: Hammarlack + bromsok=?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Roterande stålborste, avfettning, skållhett vatten och sedan torka. Så har jag gjort underarbetet på mina ok och de har hållit bra. Förstår inte riktigt hur det kan kärva när man målat. Man målar ju aldrig på glidytorna så färgen ska ju inte påverka funktionen, bara utseendet. Målar med pensel tunt ett par lager.

    Givetvis så målar man inte på glidytorna... Beskriver bara vad jag har råkat ut för med då jag använt mig av Hammarlack... men jag var nog inte riktigt tydlig , får se om det funkar nu...
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  11. #11

    Hammarlack på bromsoken??

    Hej.

    Håller på att fixa till oken nu samtidigt som en vän blästrar dom, sen tänkte jag måla dom sen så dom blir som "nya"
    Men fungerar det att måla dom med hammarlack??

    Mvh Henrik

  12. #12
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 649
    Medlem#
    8924
    Nej. Hammarlack tål inte mer än 80°C, vilket ett bromsok lätt kan passera. Köp särskild bromsoksfärg.

  13. #13
    Hammarlack ska man bara måla sin värsta fiendes saker med..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Okej....tack för snabba svar

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 800
    Medlem#
    10069
    hammarlack fungerar kanon, såg min og9-3 aero för någon vecka sen....som jag målade oken för 7år sen med röd hammarlack, dem såg fina ut!

    Dock så finns det som sagt, riktig bromsoksfärg...så varför inte köra med det?!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  16. #16
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289
    Jag har alltid målat mina bromsok med Hammarlack. Fungerar utan några som helst bekymmer! Då kör jag även på alla bankörningar som klubben anordnar, så varma blir dom. Fördelen är ju att det går måla på rost om man inte får bort allt.

    Mvh Marcus.

  17. #17
    Många olika åsikter om just hammarlack eller ej Känns lite som att båda fungerar bra. För del och nackdel med hammarlack, okfärg??

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240
    Har samma erfarenhet som slender.
    Trots konstant överhettade bromsar på banan har färgen på oken klarat sig.
    Däremot har fälgarna blivit missfärgade (klarlacken gulnar)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Hur hållbar är hammarlack? Håller den 1-2 mån sen måste man måla om?? Är okfärgen mer hållbar än hammarlack??

  20. #20
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 123
    Medlem#
    7182
    Har målat både med hammarlack och Biltemas bromsoksfärg (som man penslar)

    Båda verkar sitta bra, hammarlacken har suttit längst just nu och ser fortfarande bra ut efter 5år. Endast lite skav där man petar i fjädern som låser fast bromsoket mot bygeln, men det lär du få med all färg om man är där och petar med en mejsel som man kan behöva ibland.

    Jag har också kört mycket bana med bromsok målade med hammarlack och färgen sitter kvar, det enda som har hänt är att den kan bli lite gyllengul (silver från början) om det blir jäääääääättevarmt men efter den turen var beläggen uppeldade så det är la inte så normalt kört

    Skulle jag ha målat dem idag så hade jag nog använt bromsoksfärg som man penslar däremot, enklare och lacka över med nån annan färg om man vill.

Liknande ämnen

  1. En fråga ang. hammarlack, dragkrok.
    Av saigon i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-07-03, 14:31
  2. Hammarlack vs Hammerite
    Av gidlund88 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 01:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •