Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Dålig DI-kasset? (SAAB 9000 CSE 2.0t)

  1. #1

    Dålig DI-kasset? (SAAB 9000 CSE 2.0t)

    Hej!

    Jag är spekulant på en SAAB 9000 CS -96 med 2.0t motorn. Den har gått runt 15k mil och är i skapligt skick. (Lite rost, men inte så farligt). Motorn är noga servad var 1000:e mil och ganska så pedant skött i övrigt. Skinninredning och all utrustning utom taklucka.

    När jag provkörde bilen så blev det ibland små små ryck, som att den misstände under någon tiondelssekund, för att sedan gå fint. Bilen gick bra och kändes pigg och kry vid accelaration (förutom att det kunde rycka lite lite ibland).

    Jag lät motorn stå lite på tomgång efter provturen. Tomgången var jämn och fin 10-15 sekunder, för att sedan hacka till kort och sedan stabilisera sig igen, därefter hacka till igen osv osv.. Vad är galet?

    Säljaren tror att det är DI-kassetten som är börjar bli sliten. Vad tror ni?? Kikade på besiktningspapprena från senaste besiktningen från juni 2009 och där var Lambdavärdet 1.03, alltså precis på gränsen. Kan det vara lambdan som är dålig?

    Bilen kostar en bit över 20 loppor. Skall man slå till tro? Rädd att behöva pynta för ny DI-kasett och Lambdasond det första man får göra.

    Tacksam för all hjälp/info jag kan få.

    Mvh,
    Knoxan

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Dålig DI-kasset? (SAAB 9000 CSE 2.0t)

    "Hackandet" på tomgång kan man förmodligen härleda till AC kompressorn som kopplar i och ur, lyft huven medan den går på tomgång så hör du ett tydligt hur det smackar till och tomgången går upp och kompenserar lite.
    Hackandet/tvekandet vid körning kan också bero på ACC, men annars DI-kasetten nästan 100% Då kan det bli sånt tydligt haltande.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3

    Re: Dålig DI-kasset? (SAAB 9000 CSE 2.0t)

    Okej, det låter ju som säljaren vet vad han pratar om alltså. Tändboxen troligtvis på upphällningen. Kanske inte hela världen.

    Tomgången går ner ganska rejält i det jag kallar "hacket" för att sedan kompenseras upp och sedan stabilsera sig i ytterligare ca 10 sek. Sedan händer samma sak igen om och om igen.

    Vad tror ni om Lambda-värdet. Är risken stor för nedslag vid besiktningen som skall göras senast 30/6? Låg ju på gränsen sist. Hade ökat från 1.01 2008 till 1.03 2009. Fortsätter den trenden är man ju rökt på besiktningen. Kostar ju rätt mycket att köpa ny. Vet inte om det är en stor arbetskostnad för själva bytet heller...inte skruvat något med bilar direkt, bara lite motorcyklar/enduro...(förgasarmotorer utan sådan lyx som lambdasonder)

    /Erik

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 921

    Re: Dålig DI-kasset? (SAAB 9000 CSE 2.0t)

    Skulle oxå gissa på DI kasset, hade samma symtom på tjejens 9000 i vintras bytte DI och sen går den fint.

    Lambdan är inte direkt svår att byta, vågar lova att du kan byta den själv, kan vara lite bökigt att komma åt men inte direkt så man behöver vara raket forskare.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dålig värme Saab 9000
    Av Henkeboi i forum Allmänt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 19:36
  2. Saab 9000 dålig koppling
    Av chrille5511 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 18:38
  3. Di kasset 9000 ltt
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •