Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    Nej nu börjar jag bli riktigt jävla trött på speedparts Made in taiwan mätare med oljefilteradapter vars gängor går sönder och läcker olja. Löste läckaget med o-ringar och brickor som INTE medföljer. Och enligt speedparts har dom aldrig hört talats om att adaptrarna läcker? Konstigt nog upplever väldigt många här på forumet det problemet men det känner inte speedparts till. Hur som all el är kopplad till givaren och instrumentet MEN jag har 6 bars oljetryck med kall motor (observera att tryckreduceringsventilen öppnar vid 3. och på tomgång visar mätaren nära 0 bar. Under färd 2-3 bar. Okej om jag nu har 0 bar i oljetryck på tomgång borde inte bilen för det första: Ticka och gå piss, för det andra: Bilens oljelampa tändas (arbetsområde 0.33-0.55bar)? Frågan är då följande. Har jag slösat närmare 1000kr för att få helt felaktiga värden eller är min motor kaputt finito?

    mvh marre

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    utan att ha mätt upp ditt oljetryck på rätt sätt så skulle jag säga att du har slösat bort 1000:-
    lyser oljelampan innan du startat bilen? så den är hel menar jag.


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    utan att ha mätt upp ditt oljetryck på rätt sätt så skulle jag säga att du har slösat bort 1000:-
    lyser oljelampan innan du startat bilen? så den är hel menar jag.


    //T
    oljelampan lyser och slocknar vid start av motorn precis som vanligt, tänds aldrig under färd, tomgång eller liknande så den fungerar. Att tillägga är att oljebyte är gjort med saab original filter samt oljetråget har varit nere och rengjorts noggrant (även oljesilen rengjorder och alla o-ringar byttes)

    mvh marre

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    Hej !

    Lösningen är givetvis att mäta med "en mätare" som man VET, inte antar, utan VET, är korrekt. När detta är gjort så vet man om man skall kräva SP på ersättning eller om man har ett värre problem.

    Betr. oljeläckageproblemet, gå hårdare åt SP, i synnerhet om det nu är ett känt problem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Lösningen är givetvis att mäta med "en mätare" som man VET, inte antar, utan VET, är korrekt. När detta är gjort så vet man om man skall kräva SP på ersättning eller om man har ett värre problem.

    Betr. oljeläckageproblemet, gå hårdare åt SP, i synnerhet om det nu är ett känt problem.
    Hur får jag tag i en mätare som jag VET med 100% fungerar utan att spendera minst 4000kr på att köpa en välkalibrerad mätare? Kan jag åka till saab verkstad med Tech2 och läsa oljetryck med den?

    mvh marre

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 085

    Re: Oljetryck lågt? Felaktig mätare eller vad?

    om det nu är fel på din org oljetrycksmätare då? säg att den visar fel på 0,5 bar...
    nee be dom att mäta med en extern mätare borde dom ha på en saabverkstad...


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. Lågt oljetryck 2.2 TiD
    Av SAINC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 21:21
  2. Lågt oljetryck 9000cs
    Av frisk89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-03-20, 21:33
  3. Oljetryck lågt eller ej? (mätt med mekanisk mätare)
    Av Marre90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •