Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

  1. #1

    Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Hej, har läst som tusan angående T5suite.

    Har en Saab 9000 aero 95 årsmodell med T5 i..

    Skulle vilja ansluta en bärbara dator permanent i bilen för att då köra itunes på stereon och också då kunna övervaka allt som man kan i T5suiten.

    jag har läst pdf om t5suite men vissa saker framgick inte riktigt för mig iaf.

    Vad mer exakt behöver jag? Vad för kablage och vart man kan köpa de skulle uppskattas, vill gärna ha en knacksensor lampa som blinkar osv.

    skulle bli sjukt glad med en komplett inköpslista och vart jag finner allt..!


    inköpslista:

    LAWICEL CANUSB Adapter


    de är ju en del man skulle köpa, men vill kunna övervaka live och se felkoder samt flasha och läsa ur boxen.

    någon som kan hjälpa mig?

    Jonizen

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    För knock led behöver du köpa 1st stift till hansken som styrboxen sitter i. Samt en lysdiod. Antingen en som redan går på 12v, eller lysdiod samt motstånd för tolv volt.

    Köpa hos Saab:
    SFI Connector counterpart (that you need) has partnumber: 44 10 510
    SFI Connector terminal (pins) used for this connection are partnumber: 12 79 06 14 from which you
    will need at least 3 (CAN-H, CAN-L and GND).
    Köpa på Kjell?
    D-sub hona
    En stycke kåpa
    120 ohm motstånd, för att terminera can-busen
    En stycke tvinnad kabel, t.ex slakta en gammal nätverkskabel?

    Sedan måste du vad jag förstått behöva ett 15v nätagg för att flash boxen.

    Det kan också vara bra att ha ett BDM-interface liggande om något går fel vid flashningen via CAN.


    Det skulle vara intressant att veta hur folk gör här, om de kör 15v matningen via samma kabel de kör can-bussen. DVS. Can L och Can H tvinnade, sedan jord och programmerings volten i ett par. Hur blir det med cross talk och jitter?


    OBS, jag har ej gjort detta än, bara läst T5 pdf:en

    Edit:
    Lite guide hur du tillverkar kabeln, http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=710
    9000 CSE 2.0t Classic -98

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Jag lödde in ett 120 Ohms motstånd i canbus-adaptern för att kunna koppla rakt in och slippa bry mig i termineringen.
    På skrivbordet har jag ett fint ställbart nätagg för att kunna peta in strömmen. Sen har jag 2 handskar så jag kan koppla in både T5 och T7 (båda är T5-handskar men med rätt kablar inkopplade för T5 respektive T7).
    I bilen har jag en enkel kontakt från härvans kontakt (har en ng900-härva i t-grön, det är samma kontakt som till mycket annat i bilen så jag bara tog en nånstans ifrån) som går till en D-sub-hona som jag kopplar in mig på.
    Knackled är nästa grej, men med datorn inkopplade körde jag lite hårt med T-grön och den spikade faktiskt inte en enda gång, men spridarna låg på över 95% när det peakade uppåt 1,5 bar

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Jag lödde in ett 120 Ohms motstånd i canbus-adaptern för att kunna koppla rakt in och slippa bry mig i termineringen ...
    Behöver man verkligen det?
    Jag tror att det ska vara en terminering i vardera änden av CAN-bussen, och det borde ju redan finnas tycker man.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    20

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Behöver man verkligen det?
    Jag tror att det ska vara en terminering i vardera änden av CAN-bussen, och det borde ju redan finnas tycker man.
    T5 ecu:n är terminerad, men inte canbus adaptern.
    Läser man lite vart stans så ser man att de som inte sätter dit motståndet får sämre prestanda och ibland tappar länk.
    9000 CSE 2.0t Classic -98

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Citat Ursprungligen postat av joka90
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Behöver man verkligen det?
    Jag tror att det ska vara en terminering i vardera änden av CAN-bussen, och det borde ju redan finnas tycker man.
    T5 ecu:n är terminerad, men inte canbus adaptern.
    Läser man lite vart stans så ser man att de som inte sätter dit motståndet får sämre prestanda och ibland tappar länk.
    Det ska ju inte behövas, men funkar det bättre så varför inte.

    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Sant, men som jag förstod det så saknas den ena terminering i T5an på grund av att den inte var tänkt att användas, det finns alltså inte en komplett buss.
    Samma sak gäller när man kör T7-boxar på skrivbordet, då finns inte resten av bussen, alltså måste man ha terminering. Inne i boxen finns en, men inte utanför.

  8. #8

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Okej tack för svaren, någon som vet vart man får tag i kontakten och stifften?
    hemsida?

    joniz

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Okej tack för svaren, någon som vet vart man får tag i kontakten och stifften?
    hemsida?

    joniz
    Till SFI-kontakten går du bara in till närmaste SAAB-reservdelsförsäljare och uppger dom nummer som står tidigare här i tråden.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: Can bus T5suite med bärbar dator för övervakning

    Citat Ursprungligen postat av joka90
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Behöver man verkligen det?
    Jag tror att det ska vara en terminering i vardera änden av CAN-bussen, och det borde ju redan finnas tycker man.
    T5 ecu:n är terminerad, men inte canbus adaptern.
    Läser man lite vart stans så ser man att de som inte sätter dit motståndet får sämre prestanda och ibland tappar länk.
    Kör man med korta kablar (under en meter) så spelar det ingen större roll. Har du en längre buss så kan du få interferensfenomen eller att meddelandet hinner "läsas" två gånger beroende på vilken ända som sänder.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. Bärbar dator?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 16:08
  2. Bärbar dator?
    Av Canada2000 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-13, 21:43
  3. bärbar dator,med SSD hd för ca5000kr.
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 07:39
  4. Hjälp med val av bärbar dator!
    Av Börne i forum Off Topic
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 21:06
  5. Ramminne bärbar dator
    Av Warguardian i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •