Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Nybliven turboägare.

  1. #1

    Nybliven turboägare.

    Så nu är man ägare till en saab 900t coupe - 94, hade en v6 innan också förövrigt, lr jag har en men den ska säljas.

    Fick den för hyfsat pris, inte gått så långt, lite småpill som lite rost i dörrkanterna, handbromsen funkar inte och lite pill.


    Nu har jag en del frågor.

    Enligt ägaren så ska den vara chippad, enligt bilfirman han fick den av så var det det (han fick den i inbytesbil) Men han hade inte koll på märke eller något, han verkade förövrigt inte så haj på bilar. Kan man kolla detta på något sätt?

    Enklast är väl att kolla på laddtrycket, sitter en mätare i panelen på vänster sida, vet inte om det är orginal eller ditsatt men den funkar inte iaf någon som skulle kunna förklara lite enkelt hur man får den att funka? Har läst här på forumet och förstått principen men om det är något spec man ska göra med den om den nu kanske är orginal?


    Iaf på orginal turbomätaren så laddar den upp någon mm på det röda, vet inte vad det ska ligga på original men det är kanske inte mer. Men hur mycket laddar en original på saabmätaren, och hur många bar laddar den original så ska jag kolla sen om jag får igång den andre.

    Sitter förövrigt ett 2.5" eller 3" rakt rätt ut om det kan ha ngn betydelse.


    Sen har jag problem med backen, när jag lägger i backen så backspärrsknappen sitter längst upp på knoppen om man säger den låser inte om jag fattat rätt. För rätt som det är när man backar så flyger den ur backen av sigsjälv, svårt att åtgärda?


    När jag kom hem och stannade bilen så lät det som om en dammsugare i motorn så jag gick o lyssnade och det blåste som fan i 5-10 sek från intercoolern sen slutade det, ska det vara så?

    Även en mindre sak som inte är så viktig egentligen men min yttertemperaturmätare har fått fnatt, visar 37-40 grader något som man kan åtgärda?

    Tror det var allt för tillfället, andra tips och trix mottages gärna vad som kan vara bra att tänka på.

    Mvh

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Nybliven turboägare.

    Välkommen hit! Hoppas du blir nöjd med bilen
    Citat Ursprungligen postat av G1zm0
    Iaf på orginal turbomätaren så laddar den upp någon mm på det röda, vet inte vad det ska ligga på original men det är kanske inte mer. Men hur mycket laddar en original på saabmätaren, och hur många bar laddar den original så ska jag kolla sen om jag får igång den andre.
    Ungefär så mycket laddar en original, den skall inte gå mer än till gränsen mellan gult och rött.
    Citat Ursprungligen postat av G1zm0
    Sen har jag problem med backen, när jag lägger i backen så backspärrsknappen sitter längst upp på knoppen om man säger den låser inte om jag fattat rätt. För rätt som det är när man backar så flyger den ur backen av sigsjälv, svårt att åtgärda?
    Tyvärr förmodligen växellådan som håller på att tacka för sig. Lösnignen är renovering men det är itne billigt om man lämnar bort arbetet.
    Citat Ursprungligen postat av G1zm0
    När jag kom hem och stannade bilen så lät det som om en dammsugare i motorn så jag gick o lyssnade och det blåste som fan i 5-10 sek från intercoolern sen slutade det, ska det vara så?
    Ja det skall det, det är säkerligen kylfläkten som går.
    Citat Ursprungligen postat av G1zm0
    Även en mindre sak som inte är så viktig egentligen men min yttertemperaturmätare har fått fnatt, visar 37-40 grader något som man kan åtgärda?
    Säkerligen tempsensorn. Sitter under nummerskylten i luftintaget, ungefär mitt i. Den bör bytas då flera funktioner är beroende av att den ger rätt temp, bla ACC:n.

    /Johan

  3. #3

    Re: Nybliven turboägare.

    Lät ju inte som någon höjdare med backen. Växxelådan rasade på min v6 så håller på o byta den nu, vore ju fan om de händer igen :P. Men overall så växlar den mkt bättre än vad v6an gjorde innan den rasade. Och om jag inte minns helt fel så var man tvungen att dra upp knappen för att få den ur backen. Det behöver man inte på bilen jag köpte idag, kan det inte vara knappen som jävlas bara eller någon sprint som hoppat ur?

  4. #4
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 546

    Re: Nybliven turboägare.

    Spärren är ju till för att du inte av misstag ska försöka få i backen, inte för att låsa växeln när den väl är i.
    Tyvärr så låter det som att det är lådan som krånglar, inte ett allt för ovanligt problem med just backen.

    Välkommen hit förresten
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  5. #5

    Re: Nybliven turboägare.

    Jo jag kom på det med jag som fick det om bakfoten. Så just nu står här en v6a på tomten där lådan håller på att bytas. samt en turbo där backen hoppar ur skitkul!. Finns det något lätt sätt att fixa eller det är bara göra sig av med skiten innan den rasar helt? Lär ju inte bli fler saabar iaf..



    Farsan var ute och backade runt hela kvarteret nu nästan, både ut och in från tomten och då hände det inte en gång. kanske jag som är dum i huvudet för mig hände det minst 3 ggr när jag var ute o provkörde den.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245

    Re: Nybliven turboägare.

    Grattis till köpet!

    Köp en riktig graderad mätare (laddtrycksmätare)! Leta upp vaccumslangen som går in i torpedväggen från mottorrummet, där bör finnas ett t-kors. Dra av slangen som går
    in till orginalmätare och anslut mätaren där. Köp vaccumslang så att du kan dra in igenom sidorutan.
    Leta sedan upp en lång uppförsbacke gärna på motorväg och testa bilen uppför backen.
    Kör på 4:an i 70, full gas till ca 140 brukar räcka (kvar på 4:an). Kolla laddet
    Kör ett par gånger så får du ett snitt.
    Hur mycket laddar den?

    Därefter hade jag gjort ECU strömlös(koppla bort batteriet) över natten.
    Kör sedan samma test, bättre eller sämre ladd? Hur går bilen?
    Det enda sättet att utvärdera en ny bil är att testa,utesluta,testa igen och ha tålamod.

    Byt alltid stift, BCPR7ES-11 skall det va.
    En ny DI är aldrig fel heller.
    Du anar inte hur mycket effekt du kan tappa genom dåliga stift och DI!

    Du måste också kolla GLT, 0,45 bör den vara på din.
    Sök på forumet hur du kollar GLT vilket är ganska enkelt.

    Gällande v-lådan så är mitt tips, kör tills det rasar! Skämt åsido så finns
    det ingen anledning till panik bara för att backen hoppar ur.
    Är 1:an-5:an ok och utan missljud så är det bara att åka.
    Rasar det så leta en beg låda på skroten eller på annons.

    lycka till!
    Og900 1991, 9000 2,3 200hk 1995, 9000 2,3 ltt 170hk 1996, 9000 Classic 225 hk 1998

Liknande ämnen

  1. Nybliven Saab-ägare
    Av Philiph81 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-15, 12:12
  2. Nybliven Saab ägare !
    Av ticcie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 23:24
  3. Nybliven ägare av en ng900SET
    Av Joohan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 17:08
  4. Nybliven saabägare - tips och råd?
    Av simon_ösd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-12-01, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •