Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken blandning etanol vs bensin?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Vilken blandning etanol vs bensin?

    Tjo,

    Tänkte ställa några frågor..

    Under vintern har jag kört 100% blyfri i tanken för kallstarter och extra smörjning. Nu när det blivit varmare har jag kört med 50/50 sprit/blyfri några tankar. Snittförbrukningen har inte gått upp allt för mycket och kostnaden per tankning har minskat radikalt. Även bättre för miljön så att säga! :-)
    Men...är det ok att köra 50/50? Jag har hört att kör man på etanol bör man köra någon tank blyfri då och då för "rening". Vad kör ni andra på med biopower? Är det inte bra att blanda som jag gör, föredrar motorn antingen eller?
    Detta är lite tankar som jag har och jag hoppas någon kan reda ut dom åt mig!

    Tack på förhand.
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning?

    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Tjo,

    Tänkte ställa några frågor..

    Under vintern har jag kört 100% blyfri i tanken för kallstarter och extra smörjning. Nu när det blivit varmare har jag kört med 50/50 sprit/blyfri några tankar. Snittförbrukningen har inte gått upp allt för mycket och kostnaden per tankning har minskat radikalt. Även bättre för miljön så att säga! :-)
    Men...är det ok att köra 50/50? Jag har hört att kör man på etanol bör man köra någon tank blyfri då och då för "rening". Vad kör ni andra på med biopower? Är det inte bra att blanda som jag gör, föredrar motorn antingen eller?
    Detta är lite tankar som jag har och jag hoppas någon kan reda ut dom åt mig!

    Tack på förhand.
    Du ska kunna köra på vilket blandningsförhållande som helst, maskin ska anpassa sig efter det.

    Jag kör 5 tankar sprit och sen en tankt BF95 i min bil och varvar runt så.
    Nu räckte det inte på min bil fullt ut tydligen utan jag fick 3 nya spridare monterade för 3 veckor sen i min bil.

    valet av att köra på etanol så mkt jag kan hänvisar jag till att jag vill komma åt den extra effekten och den roligare karaktären som man får i maskin med sprit i tanken.

    Nu när etanolen är billig och bensinpriset högt så är det till och med billiagre att köra på etanol!

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Jag har också läst 5 tankar sprit sedan en tank blyfri men varför. Korkar någe igen av etanolen som bensinen måste "tvätta" bort?
    Är det lika vid blandning fast man minskar intervallet till var 20:e tank blyfri etc vid 50/50 blandning? Om det nu är en miljöbil som ska gå på etanol varför kan jag då inte köra på det utan måste rena var 5:e tank!?

    Spridarna tar stryk, något mer?
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 533
    Medlem#
    8163

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Som nämnts ovan så ställer motorn om sig baserat på bränsleblandning. Varje gång bilen startas känner motorn av blandningen och anpassar sig därefter.

    Någon tank då och då med bensin är bra, dock är var femte tank onädigt ofta, pröva någont ank med ett par månaders mellanrum eller ännu mer sällan. Vad som händer är att en kletig, seg hinna bildas efter ett tag som löses upp av bensinen. Så om bilen börjar gå dåligt så pröva att fyll en tank med bensin, men var femte tank är onödigt ofta.

    /Johan

  5. #5
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 976
    Medlem#
    6220

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Hej!

    Om ja inte uppfattat det helt galet så ska visst denna tillsats vara borta dvs inget mera rosa/rött klägg.

    Plus att SAAB själva går ut med att man inte ska tanka e85 på statoil lr OKQ8 tror ja det var under vintertid då leverantören tillsätter något som ska förbättra kallstarter och just detta ska visst sätta igen det mesta. Hur sant detta är vet ja inte så det låter ja vara osagt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala,Sweden
    Inlägg
    149

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Hörde på radio för 2 dagar sen att det uppkommit nåt nytt problem med etanol bilarna.

    Skulle tydligen bildas nått rött klägg nånstans i motorn.

    Tydligen hade renault uppmanat sina bilägare att endast köra på BF95 och SAAB hade sagt att man skulle tanka var 5:e tank bensin.

    Dom sa att det var många bilar som hade fått problem med motorerna pga detta.
    Kör SAAB 9-3SC 2,0T biopower -08

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av hamre
    Hörde på radio för 2 dagar sen att det uppkommit nåt nytt problem med etanol bilarna.

    Skulle tydligen bildas nått rött klägg nånstans i motorn.

    Tydligen hade renault uppmanat sina bilägare att endast köra på BF95 och SAAB hade sagt att man skulle tanka var 5:e tank bensin.

    Dom sa att det var många bilar som hade fått problem med motorerna pga detta.
    Jag är en av dom som fått problem, mina spridare sa upp sig, ja 3 av 4 iaf. Så dom är bytta sedan 3 veckor tillbaka i min bil.
    Dom började läcka varpå bilen blev svårstartad samt den drog en massa extra bränsle.

    Jag körde inte en liter etanol från slutet av december till efter jag fick nya spridare för 3 veckor sedan.

    Det med att varva var 5:e tank fick jag tips redan tidigt av min verkstad, men det hjälpte inte i detta fallet...

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    170

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av hamre
    Hörde på radio för 2 dagar sen att det uppkommit nåt nytt problem med etanol bilarna.

    Skulle tydligen bildas nått rött klägg nånstans i motorn.

    Tydligen hade renault uppmanat sina bilägare att endast köra på BF95 och SAAB hade sagt att man skulle tanka var 5:e tank bensin.

    Dom sa att det var många bilar som hade fått problem med motorerna pga detta.
    enl denna artikel då?

    http://www.mentoronline.se/iuware.aspx? ... oid=118498

    jag skulle ta det med en nypa salt, artikeln innehåller åtminstone ett grovt fakta fel.


    Att problemet skulle beror på tillsatser i bränslet avfärdas av Ulf Svahn.

    - Det tillsätts ingenting till etanolen, det blandas bensin med etanol, punkt och slut.
    om det inte skulle bero på tillsatser varför är det så plötsligt. Sen tillsätts det ju mkt i både etanol och bensin
    Saab 900 2.0t E85+ steg 1

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Tack för alla svaren folk!

    Dock känns det aningen osäkert att köra 100% Etanol då det finns många teorier.
    Bytte dom dina spridare på garantin då det berodde på etanolen eller fick du stå för det själv Acadian?
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Tack för alla svaren folk!

    Dock känns det aningen osäkert att köra 100% Etanol då det finns många teorier.
    Bytte dom dina spridare på garantin då det berodde på etanolen eller fick du stå för det själv Acadian?
    Dom byttes på garantin, dom skulle bara våga annat...
    Jag vill ju köra etanol hela tiden och man bör kunna göra det tycker jag, har tankat soppa emellanåt för att slippa problemen bara och underlätta för mig själv att slippa verkstadsbesök osv.
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  11. #11
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 976
    Medlem#
    6220

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Tack för alla svaren folk!

    Dock känns det aningen osäkert att köra 100% Etanol då det finns många teorier.
    Bytte dom dina spridare på garantin då det berodde på etanolen eller fick du stå för det själv Acadian?
    Dom byttes på garantin, dom skulle bara våga annat...
    Jag vill ju köra etanol hela tiden och man bör kunna göra det tycker jag, har tankat soppa emellanåt för att slippa problemen bara och underlätta för mig själv att slippa verkstadsbesök osv.
    Vilken mack tanka du E85?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_

    Dom byttes på garantin, dom skulle bara våga annat...
    Jag vill ju köra etanol hela tiden och man bör kunna göra det tycker jag, har tankat soppa emellanåt för att slippa problemen bara och underlätta för mig själv att slippa verkstadsbesök osv.
    Vilken mack tanka du E85?

    Jag tankar när soppan är slut, men alltid på Statoil, allt från Tyresö till Jakobsberg.
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 976
    Medlem#
    6220

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Ok läs mitt inlägg lite längre upp

    Detta vad ja hört ska komma från högre ort på SAAB.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Ok läs mitt inlägg lite längre upp

    Detta vad ja hört ska komma från högre ort på SAAB.

    Mvh
    Läste det men det känns som att det inte är en strid som jag ska behöva ta.
    Jag har valt en miljöbil som ska gå att köra på etanol, dygnet runt. Att jag får tanka BF95 emellanåt ka jag som sagt leva med.
    Men tänker INTE byta bensinbolag dessutom...
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Jag som dessutom bor på landsbyggden har bara OK/Q8 och statoil att välja på! OK/Q8 är de enda här som har etanol än så länge......
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  16. #16
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Vilken blandning etanol vs bensin?

    Var glad att du iaf kan välja ..
    I min by finns det bara en mack kvar som endas säljer 95Bf och Disel (kommer fan inte ihåg hur an stavar det :S)
    + att 50 liter bensin tar 10 min + att tanka : / . Närmaste mack annars är ca 2 mil te .. som vid närmare eftertanke inte har etanol hlr utan bara 95 BF och disel (Stavning) ?
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  17. #17

    Re: Vilken blandning?

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    Citat Ursprungligen postat av Tommy1975
    Tjo,

    Tänkte ställa några frågor..

    Under vintern har jag kört 100% blyfri i tanken för kallstarter och extra smörjning. Nu när det blivit varmare har jag kört med 50/50 sprit/blyfri några tankar. Snittförbrukningen har inte gått upp allt för mycket och kostnaden per tankning har minskat radikalt. Även bättre för miljön så att säga! :-)
    Men...är det ok att köra 50/50? Jag har hört att kör man på etanol bör man köra någon tank blyfri då och då för "rening". Vad kör ni andra på med biopower? Är det inte bra att blanda som jag gör, föredrar motorn antingen eller?
    Detta är lite tankar som jag har och jag hoppas någon kan reda ut dom åt mig!

    Tack på förhand.
    Du ska kunna köra på vilket blandningsförhållande som helst, maskin ska anpassa sig efter det.

    Jag kör 5 tankar sprit och sen en tankt BF95 i min bil och varvar runt så.
    Nu räckte det inte på min bil fullt ut tydligen utan jag fick 3 nya spridare monterade för 3 veckor sen i min bil.

    valet av att köra på etanol så mkt jag kan hänvisar jag till att jag vill komma åt den extra effekten och den roligare karaktären som man får i maskin med sprit i tanken.

    Nu när etanolen är billig och bensinpriset högt så är det till och med billiagre att köra på etanol!

    // Jeppe
    Vad kostar spridarbyte om det nu skulle vara så att det inte skulle gå på garanti? Och hur märks det? kan bilen gå bra men dra mer bara, eller går den nödvändigtvis illa med?
    /Hasse
    Chevrolet Trans Sport -04
    SAAB 9-5 2.0t Linear SC Biopower -09

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vilken blandning?

    Citat Ursprungligen postat av driver28
    Vad kostar spridarbyte om det nu skulle vara så att det inte skulle gå på garanti? Och hur märks det? kan bilen gå bra men dra mer bara, eller går den nödvändigtvis illa med?
    Jag har faktiskt inte en aning vad det kan kosta.
    Mitt problem blev ju att den var svårstartad, kunde få stå 5-10 sekunder och gnugga på startmotorn, när den väl hoppa igång så gick den som en skadskjutenkråka ett tag i början.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

Liknande ämnen

  1. Bensin VS etanol förbränning
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:46
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-25, 10:37
  3. etanol vs bensin
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •