Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Motoroljespec., GM Dexos

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Motoroljespec., GM Dexos

    Är det någon som har information om vad GMs nya Dexos specification för motorolja innebär?

    Är det ersättare till GM-LL-025-A & -B oljorna? Det står så i detta dokument http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... eId@100917

    Även här står lite info http://www.midlandoil.se/nyheter.html
    GM lanserar nu den nya normeringen Dexos 2 för Europa. Den uttrycker nya krav för low-SAPS och dieselpartikelfilter (DPF). I USA introduceras Dexos 1 med nya krav för bensinmotorer. Dexos 2 täcker GMs krav för både bensin och dieselmotorer.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Hej!

    Intressant.
    Men vad kan man få ge för 4L av den oljan, låter som om det kommer vara dyrt

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Men vad kan man få ge för 4L av den oljan, låter som om det kommer vara dyrt
    På Knutstorp tog STCS shoppen 245kr för en 5liters GM 5w30 Dexos2.

    Offtopic:
    Jag kan tillägga att det verkar som STCS shoppen inte längre kommer att ha Mobil1 i sitt sortiment, enligt vad styrelse representanten sade. På Knutstorp fanns bara GM 5w30 & BP 10w40 olja.

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Är det fortf den grå dunken med blå ettiket?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Är det fortf den grå dunken med blå ettiket?
    Yes! Dock finns det olika etiketter beroende på innehåll.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Vet du om det varit några planer på att ordna 0W30/40 som känns som det mest givna valet till våra bilar.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Vet du om det varit några planer på att ordna 0W30/40 som känns som det mest givna valet till våra bilar.
    Ingen aning. Jag ville också haft en 0w baserad viskositet (då jag helst vill köra med 0w40). Det känns som bästa valet framföör 5wXX. Men Saab Johan eller Dr Boost kanske kan ge input på detta då de brukar ha koll på läget. Kanske finns här någon annan olje guru som kan kommentera?
    Hur som så får vi kanske ta upp frågan med STCS shoppens företrädare så vi vet vad för sortiment som kommer finnas framöver då Mobil1 verkar ha utgått.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Motoroljespec., GM Dexos

    Hej !

    Någon oljeguru finns det inte på forumet, i vart fall har denna i så fall inte gjort några poster...

    Den nya GM dexos är nog lite av en dröm för en tillverkare, en bra olja som täcker många olika motorvarianter/familjer. Med det "lilla jag VET" så skulle jag inte vara rädd för att använda den, men det finns ju alltid "hobby experter" som hävdar att Shell Rotella är bäst. (främst i landet i väster, o då menar jag inte Norge)

    När det gäller viskositeter så är det ur en smörjaspekt oviktigt hurvida man har en 5W-40 eller 0W-40. Detta gäller alltså för "sommar o normalvinter".
    DÄREMOT så finns den en trevlig tumregel som säger att i jämförelsen mellan 0W-30 eller 0W-40 jmf med 5W-30 eller 5W-40 så KAN de senare tillverkas av enklare/billigare basprodukter, hög raffinerade mineraloljor. De förra kräver i princip en poly-αlfa-olefin, eller i vart fall dyrare basprodukter. Därav anledningen att titta mot 0W-30/40 viskositeter, men o detta måste upprepas, det finns bra 5W-30/40 produkter.

    Avslutningsvis, motoroljor med "tjocka" viskositeter är inte det samma som en bra olja för hårdkörning som oftast (felaktigt) påstås.

    Att Knutstorp varit fattade jag härom dagen då jag såg en Monte Carlo-gul 9-3 med siffrorna 6860 kladdade på sidorutan. Men man har ju annat o pyssla med...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Dexos 2 oljan till 9-5 aero
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-12-27, 18:37
  2. GM Dexos 2 olja -20c i 24h
    Av maaaakn i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 19:33
  3. Ok att blanda gamla GM-oljan med Dexos 2 olja?
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-16, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •