Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Söker Dimmer till LED?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Söker Dimmer till LED?

    Tjenare!

    Jag har tänkt att göra en lite rip off på audis inne belysning, nämligen dioder över förar och passagerar fötterna och likadant i baksätet.(Detta skall alltså lysa under färd, även dioden över växelspak) Sedan även sätta en liten diod i taket som lyser ner över växelspaken.

    Men de på audis, framförallt dioderna vid fötterna är liksom på "mys belysning", och då kom jag direkt att tänka på en dimmer hade ju varit kanon att få dit. Så har man det löst hur lätt som helst. Men vad jag vet så kan det vara svårt att få dimmer fungera till LED?

    Och om det finns en lämlig dimmer så kan väl ni länka den, jag har tänkt att sätta in den i original knapparna så att säga, i de tomma platserna där det bara sitter en massa plast..

    Tack på förhand!

    MVH

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Söker Dimmer till LED?

    finns ju till datorer vet jag (jag använder) fläktstyrnings konsoller med potentiometetrar/ställbart motstånd till fläktar och annat med dioder som lyser starkare/svagare beroende på hur man vrider på potentiometrarna/motstånden.. nå sånt borde ju funka... finns ju även zalman fanmate för steglös styrning av fläkt sån kanske funka?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    finns ju till datorer vet jag (jag använder) fläktstyrnings konsoller med potentiometetrar/ställbart motstånd till fläktar och annat med dioder som lyser starkare/svagare beroende på hur man vrider på potentiometrarna/motstånden.. nå sånt borde ju funka... finns ju även zalman fanmate för steglös styrning av fläkt sån kanske funka?
    Jo jag var inne på potensometer jag med, det kan man väl kolla om det finns på Kjell & Co eller Elfa kanske? Tänkte mer så att de klarar bilens ström och spänning..

    Och zalman saken, har du någon länk till den?

    EDIT: Och jag fick tips på en hemsida från joan-9000, och hittade denna produkten där:
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=679

    Det var en av flera dimmers, men sedan kan man koppla in vilken LED slinga som helst till den så fungerar det? Eller måste man köpa från deras "speciella"? För 1m vit kostade ca 500:-/m där, och när man kan få tag på MYCKET billigare är man inte direkt sugen på den summan...

    Så tror ni man kan dimma de flesta LED strips?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    finns ju till datorer vet jag (jag använder) fläktstyrnings konsoller med potentiometetrar/ställbart motstånd till fläktar och annat med dioder som lyser starkare/svagare beroende på hur man vrider på potentiometrarna/motstånden.. nå sånt borde ju funka... finns ju även zalman fanmate för steglös styrning av fläkt sån kanske funka?
    Jo jag var inne på potensometer jag med, det kan man väl kolla om det finns på Kjell & Co eller Elfa kanske? Tänkte mer så att de klarar bilens ström och spänning..

    Och zalman saken, har du någon länk till den?

    EDIT: Och jag fick tips på en hemsida från joan-9000, och hittade denna produkten där:
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=679

    Det var en av flera dimmers, men sedan kan man koppla in vilken LED slinga som helst till den så fungerar det? Eller måste man köpa från deras "speciella"? För 1m vit kostade ca 500:-/m där, och när man kan få tag på MYCKET billigare är man inte direkt sugen på den summan...

    Så tror ni man kan dimma de flesta LED strips?

    http://www.webhallen.com/hardvara/19413 ... ter_5v-11v

    verkar kanske inte klara bilen spänning dock... men billigt substitut att testa kanske? den där du länka till verka ju bra samt praktiskt med fjärr...

    jo elfa lr liknande ha ju ställbara potentiometrar/motstånd som borde funka kanon. säkert billigare än den du länka till åxå

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    Jo jag var inne på potensometer jag med, det kan man väl kolla om det finns på Kjell & Co eller Elfa kanske? Tänkte mer så att de klarar bilens ström och spänning..

    Och zalman saken, har du någon länk till den?

    EDIT: Och jag fick tips på en hemsida från joan-9000, och hittade denna produkten där:
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=679

    Det var en av flera dimmers, men sedan kan man koppla in vilken LED slinga som helst till den så fungerar det? Eller måste man köpa från deras "speciella"? För 1m vit kostade ca 500:-/m där, och när man kan få tag på MYCKET billigare är man inte direkt sugen på den summan...

    Så tror ni man kan dimma de flesta LED strips?

    http://www.webhallen.com/hardvara/19413 ... ter_5v-11v

    verkar kanske inte klara bilen spänning dock... men billigt substitut att testa kanske? den där du länka till verka ju bra samt praktiskt med fjärr...

    jo elfa lr liknande ha ju ställbara potentiometrar/motstånd som borde funka kanon. säkert billigare än den du länka till åxå
    Ah okej, jo men det fanns flera olika på den hemsidan. Fanns för 99:- också.
    Men åter till det här med LED slingorna, kan man använda dimmer till alla slingor`?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Söker Dimmer till LED?

    borde inte vara några problem att dimma tex 4 sånna strips, ha ju å göra me hur mycke effekt som dimmer ska ''dimmra'' eftersom led/dioder ha väldigt låg effekt så borde det inte vara några problem att driva många strips (haha tänker på mat nu)


  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    borde inte vara några problem att dimma tex 4 sånna strips, ha ju å göra me hur mycke effekt som dimmer ska ''dimmra'' eftersom led/dioder ha väldigt låg effekt så borde det inte vara några problem att driva många strips (haha tänker på mat nu)

    Nej effekt mässigt är det nog inga som helst problem, eftersom det stod att den klarade 96W, det skall till ganska många meter innan LED kommer upp till det. Men jag bara hade för mig att man inte kunde dimmra alla dioder liksom? Men man kanske kan göra det?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    borde inte vara några problem att dimma tex 4 sånna strips, ha ju å göra me hur mycke effekt som dimmer ska ''dimmra'' eftersom led/dioder ha väldigt låg effekt så borde det inte vara några problem att driva många strips (haha tänker på mat nu)

    Nej effekt mässigt är det nog inga som helst problem, eftersom det stod att den klarade 96W, det skall till ganska många meter innan LED kommer upp till det. Men jag bara hade för mig att man inte kunde dimmra alla dioder liksom? Men man kanske kan göra det?

    jaa du det där med att man inte skulle kunna dimmra dioder vet jag inte riktigt, det enda som händer med dioderna vid lite lägre spänning är ju att dom kan uppfattas som att dom blinkar en aning (snabbt) alltså inte ''tänd-släckt-tänd-släckt'' utan man hinner inte se att dom slocknar, är det något sådant du funderar om eller?

  9. #9
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Lysdioder kan vara lite jobbiga att dimma eftersom en liten skillnad i spänning gör stor skillnad i ström och därmed ljusstyrka.

    "Rätt" sätt att styra ljusstyrkan från en LED är att använda strömreglering. Nu är tyvärr det betydligt omständigare än spänningsreglering.

    Enklare är då att PWM:a LED:en för att få önskad ljusstyrka. Den lyser då fullt, men i väldigt korta pulser. Ögat ser då detta som att den lyser svagare. Med nog hög PWM-frekvens slipper man också flimret som man ser på en del nyare bilar med LED-bakljus (retar mig väldigt mycket på Volvos bakljus, varför valde de en så låg frekvens?!).

    Så är du sugen på ett litet elektronikprojekt så sök efter exempelvis 555 PWM LED. 555 är en klassisk timer-krets som ofta och enkelt kan användas till sånna här konstruktioner.


    Vad gäller zahlmans fläktkontroller sökte jag lite snabbt men hittar inget schema. Vet inte om den jobbar med PWM eller spänningsreglering, antagligen det senare. Det blir alltså svårt att säga hur bra den skulle fungera, men du kan ju alltid testa!

    edit: ett litet ord som 'inget' kan förändra mycket...

  10. #10
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    jaa du det där med att man inte skulle kunna dimmra dioder vet jag inte riktigt, det enda som händer med dioderna vid lite lägre spänning är ju att dom kan uppfattas som att dom blinkar en aning (snabbt) alltså inte ''tänd-släckt-tänd-släckt'' utan man hinner inte se att dom slocknar, är det något sådant du funderar om eller?
    Flimret beror inte på låg spänning utan på just PWM:andet. De använder för låg frekvens och flimret blir därför synligt. Bara ren snålhet som gör det tyvärr!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Lysdioder kan vara lite jobbiga att dimma eftersom en liten skillnad i spänning gör stor skillnad i ström och därmed ljusstyrka.

    "Rätt" sätt att styra ljusstyrkan från en LED är att använda strömreglering. Nu är tyvärr det betydligt omständigare än spänningsreglering.

    Enklare är då att PWM:a LED:en för att få önskad ljusstyrka. Den lyser då fullt, men i väldigt korta pulser. Ögat ser då detta som att den lyser svagare. Med nog hög PWM-frekvens slipper man också flimret som man ser på en del nyare bilar med LED-bakljus (retar mig väldigt mycket på Volvos bakljus, varför valde de en så låg frekvens?!).

    Så är du sugen på ett litet elektronikprojekt så sök efter exempelvis 555 PWM LED. 555 är en klassisk timer-krets som ofta och enkelt kan användas till sånna här konstruktioner.


    Vad gäller zahlmans fläktkontroller sökte jag lite snabbt men hittar inget schema. Vet inte om den jobbar med PWM eller spänningsreglering, antagligen det senare. Det blir alltså svårt att säga hur bra den skulle fungera, men du kan ju alltid testa!

    edit: ett litet ord som 'inget' kan förändra mycket...
    Okej, tack så hemskt mycket alla för svar!

    Det där med PWM, då kanske en sådan här är att rekommendera?
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=206

    Dock står det 5-12 v, och bilen har väl max 16v ibland? Risk för att den ryker?

  12. #12
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    blah blah blah
    Okej, tack så hemskt mycket alla för svar!

    Det där med PWM, då kanske en sådan här är att rekommendera?
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=206

    Dock står det 5-12 v, och bilen har väl max 16v ibland? Risk för att den ryker?
    Japp det där ser ut som en vettig pryl! Men tyvärr har du rätt angående spänningarna, en bil är en bra jobbig miljö för elektronik...

    Men som alltid finns det lösningar! Det enklaste och billigaste är väl att undersöka vad det sitter för komponenter på den. Inte omöjligt att den fixar högre spänningar.

    Annars om man vill göra det relativt enkelt för sig men lite mer stabilt kan man koppla in en spänningsregulator före PWM-prylen. Det är inte vidare svårt alls, kan man löda ihop två sladdar kan man koppla in en sånn. En av de absolut enklaste heter 78xx där xx är hur många volt man får ut ur den. Finns exempelvis hos kjell.com för en knapp selma.

    För högsta effektivitet väljer man en 7812 som ger ut 12V. Nackdelen är att det alltid kommer att tappa 1-2V över regulatorn så när motorn är avstängd får du kanske bara ut 11V och därför en aning svagare ljus.

    Vill man vara lite petig så kör man en 7809 istället. Då får du ut 9V så länge inte batteriet sjunker ner till 10-11V och då är det redan kört. Nackdelar är mer värme från regulatorn och att du eventuellt blir tvungen att köra en LED eller två mindre per sträng.

    Alternativt för högsta effektivitet kör man en switchad buck/boost-regulator som kan hålla samma utspänning även om inspänningen sjunker, men då börjar det bli overkill och smått dyrt!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av DumDum

    Okej, tack så hemskt mycket alla för svar!

    Det där med PWM, då kanske en sådan här är att rekommendera?
    http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=206

    Dock står det 5-12 v, och bilen har väl max 16v ibland? Risk för att den ryker?
    Japp det där ser ut som en vettig pryl! Men tyvärr har du rätt angående spänningarna, en bil är en bra jobbig miljö för elektronik...

    Men som alltid finns det lösningar! Det enklaste och billigaste är väl att undersöka vad det sitter för komponenter på den. Inte omöjligt att den fixar högre spänningar.

    Annars om man vill göra det relativt enkelt för sig men lite mer stabilt kan man koppla in en spänningsregulator före PWM-prylen. Det är inte vidare svårt alls, kan man löda ihop två sladdar kan man koppla in en sånn. En av de absolut enklaste heter 78xx där xx är hur många volt man får ut ur den. Finns exempelvis hos kjell.com för en knapp selma.

    För högsta effektivitet väljer man en 7812 som ger ut 12V. Nackdelen är att det alltid kommer att tappa 1-2V över regulatorn så när motorn är avstängd får du kanske bara ut 11V och därför en aning svagare ljus.

    Vill man vara lite petig så kör man en 7809 istället. Då får du ut 9V så länge inte batteriet sjunker ner till 10-11V och då är det redan kört. Nackdelar är mer värme från regulatorn och att du eventuellt blir tvungen att köra en LED eller två mindre per sträng.

    Alternativt för högsta effektivitet kör man en switchad buck/boost-regulator som kan hålla samma utspänning även om inspänningen sjunker, men då börjar det bli overkill och smått dyrt!
    Haha jag tycker det redan börjar bli lite krångligt xD Hade ingen aning om detta med PWM och hela den biten.

    Så du tror att resultatet hade blivit bättre med den andra produkten jämfört med den första?
    Det som jag tyckte lät lätt med den adra är att man kan dölja själva dimmer dosan och sköta allt med fjärren. Med PWM produkten visas ett fult kretskort och jag vet inte riktigt hur man skall passa in det i bilens inredning eller vart man skall sätta den på ett smart ställe.

    Men den första, du tror inte den hade fungerat alls eller?

  14. #14
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Haha jag tycker det redan börjar bli lite krångligt xD Hade ingen aning om detta med PWM och hela den biten.

    Så du tror att resultatet hade blivit bättre med den andra produkten jämfört med den första?
    Det som jag tyckte lät lätt med den adra är att man kan dölja själva dimmer dosan och sköta allt med fjärren. Med PWM produkten visas ett fult kretskort och jag vet inte riktigt hur man skall passa in det i bilens inredning eller vart man skall sätta den på ett smart ställe.

    Men den första, du tror inte den hade fungerat alls eller?
    Jo det blir lätt en väldig massa!

    Som jag ser det beror det lite på hur du vill ha det.

    Produkten med fjärr får du kolla upp om den klarar miljön i en bil, som du själv sa så är 16V och över inga direkta ovanligheter. Fixar den lite överspänning och lite ojämn spänning så lär det bli den mest flashiga lösningen helt klart! (den använder med stor säkerhet PWM denna också)

    Vill du enkelt kunna styra ljusstyrkan med en ratt skulle jag sikta på någon PWM-lösning exempelvis byggsatsen du länkade till. Beroende på komponenter är det inte omöjligt att den skulle tåla att kopplas in direkt. Fördelen är att ljusstyrkan kommer regleras jämt och fint.

    Ska du köra med fast ljusstyrka och inte bryr dig om att kunna reglera den dagligen så ska nog en fanmate fungera bra. Det kan bli lite känsligt så att ljusstyrkan ändras mycket bara med en liten justering, men skall du köra samma inställning konstant eller ändra sällan så duger det ju ändå. Jag är inte helt hundra på hur känsligt det kommer att bli, det beror bland annat på vad du använder för dioder också. Har du tur fungerar det utmärkt att köra med denna och det blir inga problem att justera ljusstyrkan även dagligen.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    628

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Haha jag tycker det redan börjar bli lite krångligt xD Hade ingen aning om detta med PWM och hela den biten.

    Så du tror att resultatet hade blivit bättre med den andra produkten jämfört med den första?
    Det som jag tyckte lät lätt med den adra är att man kan dölja själva dimmer dosan och sköta allt med fjärren. Med PWM produkten visas ett fult kretskort och jag vet inte riktigt hur man skall passa in det i bilens inredning eller vart man skall sätta den på ett smart ställe.

    Men den första, du tror inte den hade fungerat alls eller?
    Jo det blir lätt en väldig massa!

    Som jag ser det beror det lite på hur du vill ha det.

    Produkten med fjärr får du kolla upp om den klarar miljön i en bil, som du själv sa så är 16V och över inga direkta ovanligheter. Fixar den lite överspänning och lite ojämn spänning så lär det bli den mest flashiga lösningen helt klart! (den använder med stor säkerhet PWM denna också)

    Vill du enkelt kunna styra ljusstyrkan med en ratt skulle jag sikta på någon PWM-lösning exempelvis byggsatsen du länkade till. Beroende på komponenter är det inte omöjligt att den skulle tåla att kopplas in direkt. Fördelen är att ljusstyrkan kommer regleras jämt och fint.

    Ska du köra med fast ljusstyrka och inte bryr dig om att kunna reglera den dagligen så ska nog en fanmate fungera bra. Det kan bli lite känsligt så att ljusstyrkan ändras mycket bara med en liten justering, men skall du köra samma inställning konstant eller ändra sällan så duger det ju ändå. Jag är inte helt hundra på hur känsligt det kommer att bli, det beror bland annat på vad du använder för dioder också. Har du tur fungerar det utmärkt att köra med denna och det blir inga problem att justera ljusstyrkan även dagligen.
    Jo jag har slängt iväg ett mail till dem så får vi se vad dem svarar och om de gör det..
    Grejen med fjärren är ju att det är så smidigt att man kan gömma själva apparaten så den inte syns.
    Och angående hur det kommer användas så är det mest på kvällskärning där jag både vill kunna stänga av och på, samt dimmra ljuset om det är för starkt och jobbigt för ögonen.

    För jag vet i nya audis då detta finns är det ingen obehagligt starkt ljus sken, utan bara mysbelysning liksom, och det är det jag strävar efter. Och att då kunna justera ljusstyrkan är guld värt då jag helst inte vill ha dioderna lysande på max effekt, det kan bli rätt starkt..

    Men som sagt tack så hemskt mycket för all hjälp, du anar nog inte hur mkt det uppskattas!

    Om du hade fått välja, vad hade du kört på?

    EDIT: Fick svar nu att den utan problem gick att installera i bilen

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Åkersstyckebruk
    Inlägg
    7

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Innan ja köpte dom för 99kr på molectric så kollade jag med dom om det gick att sätta en sådan i bilen och det ska inte vara någe problem. Jag har satt 40 st dioder på en hemma men ett motstånd på varje diod och när man drar ner spänningen så kan det flimmra lite som någon skrev. Det är 12v in och 12v ut som man kan dimmra från 100% till 20%. ja är nöjd med dom för att vara så billiga mvh joan

  17. #17
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Jo jag har slängt iväg ett mail till dem så får vi se vad dem svarar och om de gör det..
    Grejen med fjärren är ju att det är så smidigt att man kan gömma själva apparaten så den inte syns.
    Och angående hur det kommer användas så är det mest på kvällskärning där jag både vill kunna stänga av och på, samt dimmra ljuset om det är för starkt och jobbigt för ögonen.

    För jag vet i nya audis då detta finns är det ingen obehagligt starkt ljus sken, utan bara mysbelysning liksom, och det är det jag strävar efter. Och att då kunna justera ljusstyrkan är guld värt då jag helst inte vill ha dioderna lysande på max effekt, det kan bli rätt starkt..

    Men som sagt tack så hemskt mycket för all hjälp, du anar nog inte hur mkt det uppskattas!

    Om du hade fått välja, vad hade du kört på?

    EDIT: Fick svar nu att den utan problem gick att installera i bilen
    Förstår hur du menar med belysningen. Har själv efter att jag läste att ng9-5 har svag grönt mysbelysning i dörrhandtagen bland annat också funderat löst på att göra något liknande.

    Med tanke på att båda prylarna från molectric skall fungera i bil-miljö så tycker jag du har två bra alternativ där. På den billiga varianten kan man ju alltid ansluta potentiometern med några korta sladdar och fästa den genom en av blindknapparna istället för på kretskortet. Lätt att komma åt och någon hyffsat snygg knopp borde väl gå att hitta också. Fast fjärrkontroll är ju alltid bra coolt det också... Beror på hur flashigt man vill ha det!

    (Flimret på låga nivåer skulle antagligen gå att fixa genom att välja lite andra värden på komponenterna.)


    Hur jag hade gjort själv? Ja du kanske kan gissa att jag är smått intresserad av elektronik och sånt, lysdioder är lite av en hobby till och med! Så baserat på det tillsammans med datorintresset hade jag nog själv gjort dimningen med en mikrokontroller (en AVR antagligen) tillsammans med lite extern elektronik och kopplat in allt till bilens system på något sätt... Tycker om att ha gjort sakerna själv, så även om det skulle kunna hamna på samma pris eller högre än det fjärrstyrda i slutändan, hade jag antagligen ändå gjort allt själv. Overkill men kul (i vissas ögon iaf)!

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Åkersstyckebruk
    Inlägg
    7

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Det är inte alltid det flimmrar men kan vara störande när det händer. sant det du skriver det är alltid kul att bygga själv och är för jäkla kul me. är lite svårt för mig at bygg om vissa saker tack vare färgblindhet men som tur är ju att det finns hjälpmedel som tex tjejen som får tala om vad det är för färg på tåtarna hehe eller multimeter. bygger man nått själv så vet man ju att ingen annan har samma pryl. d e coolt att ha fjär till lamporna blir nog sånt för min del. jag ska ta o beställa lite godis till bilen snart ja me o sätt lite mys lyse på ett par ställen.

  19. #19
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Söker Dimmer till LED?

    Citat Ursprungligen postat av joan-9000
    är lite svårt för mig at bygg om vissa saker tack vare färgblindhet men som tur är ju att det finns hjälpmedel som tex tjejen som får tala om vad det är för färg på tåtarna hehe eller multimeter.
    Oj ja färgblindhet är ju något som aldrig ens slagit mig vilka problem det skulle kunna orsaka när man rotar i sladdhärvor! Tur att du har hjälp iaf.

    Hoppas byggandet går bra för både dig och DumDum!

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Åkersstyckebruk
    Inlägg
    7

    Re: Söker Dimmer till LED?

    hehe nää man får ta d lite lugnt men som tur är så är det inte så stark ström man leker med. Tacka för det. Det blir nog mysigt i slutändan o bra för den delen

Liknande ämnen

  1. SID:ens automat dimmer
    Av metalhead_79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 13:46
  2. SID 2 Display, dimmer, automatisk.
    Av peliase i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 00:32
  3. Inkoppling av mätare mot blackpanel och dimmer
    Av Chrisse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 22:15
  4. Söker en luddeblick till min 9-5!
    Av mogge95AERO i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 12:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •