Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: ang saab 9-5 aero 00-, laddar bara halva oranga fältet.

  1. #1

    ang saab 9-5 aero 00-, laddar bara halva oranga fältet.

    hej hej!

    har ett litet problem med saaben, laddtrycket verkar inte vara ok?

    den laddar bara in på hälften av den oranga fältet ibland skenar han upp till början av det röda ex " 2:ans växel 20km/h till 70km/h bara någon fåtal sekund skenar det upp sedan tillbaka till mitten av det oranga?

    va kan vara fel?

    hur mkt ska aeron ladda orginal 0,7-0,9 1kilo?

    verkar som det är grundladdtryck nu bara?



    taksam för ideer?


    mvh Rickhard

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av RickhardBLE
    hej hej!

    har ett litet problem med saaben, laddtrycket verkar inte vara ok?

    den laddar bara in på hälften av den oranga fältet ibland skenar han upp till början av det röda ex " 2:ans växel 20km/h till 70km/h bara någon fåtal sekund skenar det upp sedan tillbaka till mitten av det oranga?

    va kan vara fel?

    hur mkt ska aeron ladda orginal 0,7-0,9 1kilo?

    verkar som det är grundladdtryck nu bara?



    taksam för ideer?


    mvh Rickhard
    hade jag vart du hade jag kollat vacumslangar, magnetventilen och blå backventiler som går på slangen till magnetventilen. tror det skall vara 2-3st.

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av Euroman

    hade jag vart du hade jag kollat vacumslangar, magnetventilen och blå backventiler som går på slangen till magnetventilen. tror det skall vara 2-3st.

    Mvh
    Martin
    Två ventiler är det. Det är den översta slangen på magnetventilen dessa sitter på, testa lossa den slangen och plugga igen den med godtyckligt föremål och testa kör en sväng. Laddar den som den ska så är det dags för backventilbyte.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Euroman

    hade jag vart du hade jag kollat vacumslangar, magnetventilen och blå backventiler som går på slangen till magnetventilen. tror det skall vara 2-3st.

    Mvh
    Martin
    Två ventiler är det. Det är den översta slangen på magnetventilen dessa sitter på, testa lossa den slangen och plugga igen den med godtyckligt föremål och testa kör en sväng. Laddar den som den ska så är det dags för backventilbyte.
    Finns dessa backventiler även på nyare årsmodeller? När jag kollade min magnetventil på min 9-5 biopower 06 så kan jag inte minnas att det fanns några blåabackvventiler på slangarna?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Två ventiler är det. Det är den översta slangen på magnetventilen dessa sitter på, testa lossa den slangen och plugga igen den med godtyckligt föremål och testa kör en sväng. Laddar den som den ska så är det dags för backventilbyte.
    Finns dessa backventiler även på nyare årsmodeller? När jag kollade min magnetventil på min 9-5 biopower 06 så kan jag inte minnas att det fanns några blåabackvventiler på slangarna?
    Mig veterligen så finns dessa på ALLA T7'or. Ventilerna sitter dock inpackade i något isolerande material för att skydda dom mot värme från motorn så dom är inte helt lätta för det otränade ögat att hitta :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Hej!

    Backventilerna finns även på en 06a dock är det inte kopplat på samma sätt vid magnetventilen minns inte riktigt hur det var kopplat.

    Och man behöver inte plugga R-slangen om man ska testa backventilerna.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Backventilerna finns även på en 06a dock är det inte kopplat på samma sätt vid magnetventilen minns inte riktigt hur det var kopplat.

    Och man behöver inte plugga R-slangen om man ska testa backventilerna.

    Mvh
    Läcker ventilen närmast insuget så kommer ju luften läcka ur den slangen annars... så jo, man bör plugga den om det ska vara helt tätt...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Backventilerna finns även på en 06a dock är det inte kopplat på samma sätt vid magnetventilen minns inte riktigt hur det var kopplat.

    Och man behöver inte plugga R-slangen om man ska testa backventilerna.

    Mvh
    Läcker ventilen närmast insuget så kommer ju luften läcka ur den slangen annars... så jo, man bör plugga den om det ska vara helt tätt...
    Jo visst du har helt rätt men man måste inte plugga du märker skillnaden iaf. Det gjorde ja, säkert 50 försvunna ponnysar.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Varför envisas med att fixa backventilerna när det funkar lika bra med pluggad r-slang. Mig veterligen fyller systemet ingen annan funktion än att systemet måste vara slutet pga miljötrams. Montera gärna en bit slang på MV'n och låt den mynna neråt.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Varför envisas med att fixa backventilerna när det funkar lika bra med pluggad r-slang. Mig veterligen fyller systemet ingen annan funktion än att systemet måste vara slutet pga miljötrams. Montera gärna en bit slang på MV'n och låt den mynna neråt.
    Kan du utveckla det där? Åt vilket håll sitter backventilerna vända igentligen?

    Tanken är väl att när luften från C (kompressorsidan) inte går till W (membrandosan) så ska den åka ut genom R (till inloppsröret före turbo) och då funkar det ju inte om R är pluggad? Eller mena du att man pluggar igen hålet till inloppsröret (där R är anslutet) och lämnar öppet på MV's R-anslutning?

    /F
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av "Günter":3j8vdhex
    Varför envisas med att fixa backventilerna när det funkar lika bra med pluggad r-slang. Mig veterligen fyller systemet ingen annan funktion än att systemet måste vara slutet pga miljötrams. Montera gärna en bit slang på MV'n och låt den mynna neråt.
    Kan du utveckla det där? Åt vilket håll sitter backventilerna vända igentligen?

    Tanken är väl att när luften från C (kompressorsidan) inte går till W (membrandosan) så ska den åka ut genom R (till inloppsröret före turbo) och då funkar det ju inte om R är pluggad? Eller mena du att man pluggar igen hålet till inloppsröret (där R är anslutet) och lämnar öppet på MV's R-anslutning?

    /F[/quote:3j8vdhex]

    Backventilerna tar ut varandra kan man säga.

    Den som sitter närmast magnetventilen flödar MOT MV'n dvs luft kan inte komma från MV till insug. Backventilen närmast insug flödar MOT insuget dvs luft kan inte komma från insug till magnetventil. Detta innebär alltså att om backventilen närmast insuget går sönder så kan luft flöda fritt från insug till magnetventilen och om backventilen närmast mv'n går sönder så kan luft flöda fritt från magnetventil till insug.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av "Günter":71jtklby
    Varför envisas med att fixa backventilerna när det funkar lika bra med pluggad r-slang. Mig veterligen fyller systemet ingen annan funktion än att systemet måste vara slutet pga miljötrams. Montera gärna en bit slang på MV'n och låt den mynna neråt.
    Kan du utveckla det där? Åt vilket håll sitter backventilerna vända igentligen?

    Tanken är väl att när luften från C (kompressorsidan) inte går till W (membrandosan) så ska den åka ut genom R (till inloppsröret före turbo) och då funkar det ju inte om R är pluggad? Eller mena du att man pluggar igen hålet till inloppsröret (där R är anslutet) och lämnar öppet på MV's R-anslutning?

    /F[/quote:71jtklby]

    Dra ur slang R och plugga med vad du finner passande. Montera slangbit på MV'ns R och låt mynna rakt ut med riktning neråt så det inte kommer in vatten o skit i MV'n.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220

    Re: ang saab 9-5 aero 00-

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Dra ur slang R och plugga med vad du finner passande. Montera slangbit på MV'ns R och låt mynna rakt ut med riktning neråt så det inte kommer in vatten o skit i MV'n.
    Det låter ju inte så bra.. isf är det ju mkt bättre att ta bort t-korset som sitter på R-slangen och byta den med en lämplig skarv lr så byter man hela R-slangen och pluggar EVAP slangen. Dock är detta inget ja rekommenderar, grejerna finns ju där av en anledning för att tankurluftningen ska funka som den är tänkt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. saab aero 2000års laddar halva det gula
    Av volvotic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 21:01
  2. 9-5 aero 04 laddar bara 0.6 Bar?
    Av XtraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-16, 11:39
  3. Bara halva laddtrycket?
    Av Mackan_vaxjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 18:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •