Fick tag på en uppsättning ALU59 17" fälgar i helgen och däcken som sitter på är 235/45. Står i valet o kvalet att byta ut däcken då det är mellan 3.5 - 4mm kvar. Ska man gå ner i bredd vid byte eller är 235 ändå vettigt? Bilen är en SS -05 Linear.
Fick tag på en uppsättning ALU59 17" fälgar i helgen och däcken som sitter på är 235/45. Står i valet o kvalet att byta ut däcken då det är mellan 3.5 - 4mm kvar. Ska man gå ner i bredd vid byte eller är 235 ändå vettigt? Bilen är en SS -05 Linear.
Jag har de fälgarna och och 235 tycker jag är lite väl spårigt, så på mina 18" ska jag ha 225.
Är det ändå vettigt att köra en säsong till med dessa däck? Tänker på bredden o risken för vattenplaning etc. Blir det nya däck så tar jag nog 225:or iallafall.
Ja kör slut på dem, vad är det för märke?
2x continental sport contact (3-4mm)
2x first stop speed (4-->mm)
Är nog lunch o köra denna sommaren iallafall
Du funderar i termer kring vattenplaning ovan. Då skulle jag inte i min vildaste fantasi åka på ett 225 eller 235 som har under 3 mm i mönster. Totalt slut.
Redan vid 5mm märker du att ett 225 får svårare att svälja vatten.
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Jo det är nog sant... Blir nog att skicka på nya 225/45 på fälgarna iallafall. Better safe then sorry