Missade detta!
- Bilmodell (b234R, ska vara chippadm ed steg1 så ca 260 HK enligt chipp)
- Årsmodell 1995
- Modifikationer på bilen (Dubbelkolvsdump, samt chipp 1)
- motorn har gått ca 16 000
- Hur yttrar sig felet? (se nedan)
- Är felet permanent eller intermittent?( efter vi tog ut bilen, laddar den aldrig över 0.7)
- Vilken felsökning har redan gjorts?
Tänkte starta med:
- kolla wg klockan och provtrycka, tips?
- Kolla alla slangar och anslutningar på tryckslagen, tips om enkel felsökning?
- MG ventilen?, kan de ha något med den? man kan mäta ut den med multimeter? någon som vet var värdet skulle vara ? 3.4 eller något sådant har jag för mig?
andra tips åt mig?
Hej!
Tänkte be om lite hjälp till polarens saab 9000 aero 95a!
Allt startade förra året när jag och han monterade en laddtrycksmätare och upptäckte då att den bara laddade 0.45 ca, efte att läst lite upptäckte jag att de bara är grundladd och min komis har kvitto från förra ägaren där kvittot säger steg 1 styrbox.
efter diverse felsökning mätte vi mg ventilen och mätte upp styrboxen, efter ett byte av mg ventilen, gick bilen mycket bättre vi låg la på runt 1.1-1.2 i laddtryck ett tag.
men förra ägaren hade monterat en skit dump, billig hybrid som var öppen på båda anslutningarna och vid värme stod den öppen och släppte ut massa luft.
vi beställde då en tvåkolvsdump nu när vi tog fram bilen för någon vecka sen, bilen gör nu 0.7 i ladd, vilket är riktigt illa.
vi antog då att de var dumpen som stod öppen och pajade laddet, och igår bytte vi ut den till den nya dumpen och stälde in så den dumpade fint, dock fortfarande max 0.7 efter att ha kollat läckage på dumpen.
vet att wastgate klockan varit lite dålig men fungerade hela förra året utan fel och nu bara sjönk laddet.
lånade från ladd tråden om vad bilen ska ladda för att slippa diskussioner om vad den ska ladda. (inget illa menat alls)
9000:
--------------------------------------------------------------------------------
Grundladdtryck
B202L (ej kat) 0,40 +/-0,03
B202L (kat)... 0,35 +/-0,03
B202R............ 0,40 +/-0,03
B202S............ 0,40 +/-0,03
B204L............ 0,40 +/-0,03
B204S............ 0,40 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03
B234L............ 0,40 +/-0,03
B234R............ 0,45 +/-0,03
Maximalt laddtryck
B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
B202S............ 0,55 +/-0,05
B204L............ 1,05 +/-0,03
B204S............ 0,59 +/-0,03
B234E............ 0,40 +/-0,03
B234L.. LH man........ 1,00 +/-0,03 (M1991-1993)
........... LH aut.......... 0,77 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic man... 0,94 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic man... 1,00 +/-0,03 (M1994>)
........... Trionic aut.... 0,78 +/-0,03 (M1993)
........... Trionic aut.... 0,81 +/-0,03 (M1994>)
B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)
Jag har fetat b234R vilket är den motor de sitter i nu,
mina tankegångar går åt en kärvande wastgateklocka? att den inte öppnar fullt så att laddet skenar på till rätt tryck? vet att när vi letade felet för mv:n kunde man dra en slang för att få turbon att skena minns inte riktigt nu, någon som vet vilken de var, hade bilder på hela skiten innan men tappat dem, någon som har får gärna lägga in.(översiktsbilden på ventilen och slangarna till turbon)
Nästa tanke är, ska ja sätta dit original återcirkulerande dumpen och se vad som händer? inte för att de borde göra något?
sen är de väl de klassiska att se om de läcker i skarvar eller slangar?
märkte också att när man står på plan mar och kör motorn på tomgång och lägger sig på ca 4000 varv, låter de som små dumpar i avgasrörets sista ljuddämpare som puffar, funderar på att den misständer? någon som har mer erfarenhet på de ämnet hur jag testar de enkelt?
känns som jag missat något så bollar gärna idéer med alla som KAN och har tid
är de någon viktig info jag inte presenterat så är de bara säga till så fixar jag det direkt!
värt att påpeka är väl också att jag en gång mätt upp styrdonet, kanske ska testa igen?
annars tackar jag på förhand alla som tar sig tid och försöker hjälpa till!
hoppas jag får se LM i tråden som förra gången också
tack!
Ps. har sökt en massa i forumet först, men kände inte att jag hittade något direkt, om jag missat något ber jag om ursäkt och då är de bara posta in de i denna tråden så kikar jag där direkt!
Mvh
Jonizen