Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

  1. #1

    Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Missade detta!


    - Bilmodell (b234R, ska vara chippadm ed steg1 så ca 260 HK enligt chipp)
    - Årsmodell 1995
    - Modifikationer på bilen (Dubbelkolvsdump, samt chipp 1)
    - motorn har gått ca 16 000
    - Hur yttrar sig felet? (se nedan)
    - Är felet permanent eller intermittent?( efter vi tog ut bilen, laddar den aldrig över 0.7)
    - Vilken felsökning har redan gjorts?

    Tänkte starta med:

    - kolla wg klockan och provtrycka, tips?
    - Kolla alla slangar och anslutningar på tryckslagen, tips om enkel felsökning?
    - MG ventilen?, kan de ha något med den? man kan mäta ut den med multimeter? någon som vet var värdet skulle vara ? 3.4 eller något sådant har jag för mig?

    andra tips åt mig?

    Hej!
    Tänkte be om lite hjälp till polarens saab 9000 aero 95a!
    Allt startade förra året när jag och han monterade en laddtrycksmätare och upptäckte då att den bara laddade 0.45 ca, efte att läst lite upptäckte jag att de bara är grundladd och min komis har kvitto från förra ägaren där kvittot säger steg 1 styrbox.

    efter diverse felsökning mätte vi mg ventilen och mätte upp styrboxen, efter ett byte av mg ventilen, gick bilen mycket bättre vi låg la på runt 1.1-1.2 i laddtryck ett tag.

    men förra ägaren hade monterat en skit dump, billig hybrid som var öppen på båda anslutningarna och vid värme stod den öppen och släppte ut massa luft.

    vi beställde då en tvåkolvsdump nu när vi tog fram bilen för någon vecka sen, bilen gör nu 0.7 i ladd, vilket är riktigt illa.

    vi antog då att de var dumpen som stod öppen och pajade laddet, och igår bytte vi ut den till den nya dumpen och stälde in så den dumpade fint, dock fortfarande max 0.7 efter att ha kollat läckage på dumpen.

    vet att wastgate klockan varit lite dålig men fungerade hela förra året utan fel och nu bara sjönk laddet.

    lånade från ladd tråden om vad bilen ska ladda för att slippa diskussioner om vad den ska ladda. (inget illa menat alls)



    9000:
    --------------------------------------------------------------------------------
    Grundladdtryck
    B202L (ej kat) 0,40 +/-0,03
    B202L (kat)... 0,35 +/-0,03
    B202R............ 0,40 +/-0,03
    B202S............ 0,40 +/-0,03
    B204L............ 0,40 +/-0,03
    B204S............ 0,40 +/-0,03
    B234E............ 0,40 +/-0,03
    B234L............ 0,40 +/-0,03
    B234R............ 0,45 +/-0,03

    Maximalt laddtryck
    B202L (ej kat) 0,85 +/-0,05
    B202L (kat).... 0,75 +/-0,05
    B202R............ 0,85 +/-0,05 (M1993)
    B202S............ 0,55 +/-0,05
    B204L............ 1,05 +/-0,03
    B204S............ 0,59 +/-0,03
    B234E............ 0,40 +/-0,03
    B234L.. LH man........ 1,00 +/-0,03 (M1991-1993)
    ........... LH aut.......... 0,77 +/-0,03 (M1993)
    ........... Trionic man... 0,94 +/-0,03 (M1993)
    ........... Trionic man... 1,00 +/-0,03 (M1994>)
    ........... Trionic aut.... 0,78 +/-0,03 (M1993)
    ........... Trionic aut.... 0,81 +/-0,03 (M1994>)
    B234R............ 1,02 +/-0,03 (M1993)
    ...................... 1,08 +/-0,03 (M1994>)

    Jag har fetat b234R vilket är den motor de sitter i nu,

    mina tankegångar går åt en kärvande wastgateklocka? att den inte öppnar fullt så att laddet skenar på till rätt tryck? vet att när vi letade felet för mv:n kunde man dra en slang för att få turbon att skena minns inte riktigt nu, någon som vet vilken de var, hade bilder på hela skiten innan men tappat dem, någon som har får gärna lägga in.(översiktsbilden på ventilen och slangarna till turbon)

    Nästa tanke är, ska ja sätta dit original återcirkulerande dumpen och se vad som händer? inte för att de borde göra något?

    sen är de väl de klassiska att se om de läcker i skarvar eller slangar?
    märkte också att när man står på plan mar och kör motorn på tomgång och lägger sig på ca 4000 varv, låter de som små dumpar i avgasrörets sista ljuddämpare som puffar, funderar på att den misständer? någon som har mer erfarenhet på de ämnet hur jag testar de enkelt?

    känns som jag missat något så bollar gärna idéer med alla som KAN och har tid
    är de någon viktig info jag inte presenterat så är de bara säga till så fixar jag det direkt!

    värt att påpeka är väl också att jag en gång mätt upp styrdonet, kanske ska testa igen?

    annars tackar jag på förhand alla som tar sig tid och försöker hjälpa till!
    hoppas jag får se LM i tråden som förra gången också

    tack!

    Ps. har sökt en massa i forumet först, men kände inte att jag hittade något direkt, om jag missat något ber jag om ursäkt och då är de bara posta in de i denna tråden så kikar jag där direkt!

    Mvh
    Jonizen

  2. #2

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Hemskt vad ensam man känner sig

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 062

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    kollat efter avgasläckage runt grenrör?
    spricka i turbon?
    kollat så att WG-fjadern inte har blivit "slapp"
    GLT rätt?
    klassiska - visar eran mätare korrekt tryck?
    ang misständ. släng i ett par nya stift, kostar ~200:- NGK BCPR 7ES-11 samt kolla avstånd på stiften innan


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    702

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Väldigt, väldigt mycket text.

    Oavsett, provat byta DI-kassett?

    Mvh

  5. #5

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av termos
    kollat efter avgasläckage runt grenrör?
    spricka i turbon?
    kollat så att WG-fjadern inte har blivit "slapp"
    GLT rätt?
    klassiska - visar eran mätare korrekt tryck?
    ang misständ. släng i ett par nya stift, kostar ~200:- NGK BCPR 7ES-11 samt kolla avstånd på stiften innan


    //T
    Hej termos!
    inte i år, förra året var MG ventilen sönder och då felsökte vi allt där, men bilen har gått 10 mil typ sen vi tog ut den i år och förra året var allt okej där, ska givetvis även då kolla upp allt igen var de gäller turbo och grenrör.

    WG:n har varit lite halvkass innan, vet att de fanns bra sådana på speedparts om jag inte minns fel? Kan man mäta ut en WG klocka med kompressor smidigt?

    Bost mätare tror jag ska fungera korekt då den gjorde de förra året och allt är rätt kopplat, man märker tydligt att bilen inte går som tidigare, samt att den har visat 1 bar, och då pyser ventilen riktigt ordentligt nu är de inte alls lika bra längre.. kan ju vara ide att testa en annan eller mäta så rätt ström fungerar och att slangen inte är i kläm.

    Angående stiften så är de redan på G, dock byttes dem förra året när vi tog ut bilen, byter varje säsong mer eller mindre.

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Väldigt, väldigt mycket text.

    Oavsett, provat byta DI-kassett?

    Mvh
    den byttes när vi bytte motorn förra året, kan de ha med laddtrycket att göra eller menar du misständning? jag är inte så duktig på just misständningar och den sidan, därför ta jag gärna emot tips om just det! man lär så länge man lever


    Jag skrev att kontrollmät bara så att det är 1.46ohm på det stiftet,bara för att vara på säkra sidan att man är på rätt ställe o mäter...
    Sen skall man mäta stidt 2 och 26.. Klart...
    ska kolla ventilen igen hittade min gamla tråd om MG ventilen igen! TUR.
    man ska rycka mittersta slangen va till MG ventilen och ha tok ladd om WG klockan är hel right? man ska ju kunna dra någon slang och få GLT med?


    lägger in en gammal bild för att förenkla
    http://img332.imageshack.us/img332/7...trollmv4vb.jpg



    tack för svaren uppskattas!

  6. #6

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Väldigt, väldigt mycket text.

    Mvh

    Nog den första som klagar över att jag försökte vara noggrann och ge all info jag har

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    702

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ska kolla ventilen igen hittade min gamla tråd om MG ventilen igen! TUR.
    man ska rycka mittersta slangen va till MG ventilen och ha tok ladd om WG klockan är hel right? man ska ju kunna dra någon slang och få GLT med?
    Korret, mittenslangen och den ska ladda som bara den..
    Ryck 5ans säkring eller el-anslutningen till MV'n och du ska få GLT.

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Nog den första som klagar över att jag försökte vara noggrann och ge all info jag har
    Var inte menat som att klaga, dock blir det väldigt mycket att läsa. Många som inte orkar sätta sig ner och gör det på ett forum tyvärr.

    Mvh

  8. #8

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ska kolla ventilen igen hittade min gamla tråd om MG ventilen igen! TUR.
    man ska rycka mittersta slangen va till MG ventilen och ha tok ladd om WG klockan är hel right? man ska ju kunna dra någon slang och få GLT med?
    Korret, mittenslangen och den ska ladda som bara den..
    Ryck 5ans säkring eller el-anslutningen till MV'n och du ska få GLT.

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Nog den första som klagar över att jag försökte vara noggrann och ge all info jag har
    Var inte menat som att klaga, dock blir det väldigt mycket att läsa. Många som inte orkar sätta sig ner och gör det på ett forum tyvärr.

    Mvh
    jo kanske vore tråkigt men men vi får se vad jag kan åstadkomma

    återkommer efter de testet!

  9. #9

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    tja, har nu gjort en grundlig undersökning!

    hittat början av ett roligt el fel verkar de som....

    säkring 5 som satt i var helt sönder, och grundladdet ligger på 0.7 bar.
    kollade tryckklockan och den verkade fungera bra, dock lär ju fjärden inte vara så bra längre med tanke på GLT.

    iaf satte i en 5 amp säkring, den gick sönder direkt, köpte nya 10 amp som de ska vara i, 10 var helt efter körning. satte i 5ans igen och den höll också?!

    laddtrycket var fortfarande bara 0.7 bar. mätte lite på APC också, mellan stift 1-2 5ohm mellan stift 2-3 1 ohm och mellan 1-3 5-6 ohm.

    ventilen är ny sen förra säsongen!?

    tips?!

    tack joniz!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 470
    Medlem#
    6973

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Drivstegen i boxen eller kärvande MV är mitt tips.

    Saab original MV eller Scantech?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Drivstegen i boxen eller kärvande MV är mitt tips.

    Saab original MV eller Scantech?

    Mvh
    hej!

    jo tänkte mäta upp drivstegen idag och kolla mv också, man kan bara smörja upp den med typ 5-56 eller hur fungerar de med elektroniken?

    kan de vara därför säkringen gick? att mvn kärvar?
    läste ju en del om att mäta drivstegen igår och för att kolla MV:ns drivsteg räckte de med att ta multimetern och köra stift 1 och jord och stift 3 och jord och man ska inte få några utslag?

    sen ha 12v på mittersta stiftet?

    vet att den köptes på meca, så gissar på att den inte är original?

    tack för svaret

  12. #12

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Drivstegen i boxen eller kärvande MV är mitt tips.

    Saab original MV eller Scantech?

    Mvh
    hej!

    jo tänkte mäta upp drivstegen idag och kolla mv också, man kan bara smörja upp den med typ 5-56 eller hur fungerar de med elektroniken?

    kan de vara därför säkringen gick? att mvn kärvar?
    läste ju en del om att mäta drivstegen igår och för att kolla MV:ns drivsteg räckte de med att ta multimetern och köra stift 1 och jord och stift 3 och jord och man ska inte få några utslag?

    sen ha 12v på mittersta stiftet?






    vet att den köptes på meca, så gissar på att den inte är original?

    tack för svaret


    efter att kontrollerat boxen upptäckte jag direkt att drivstegen är sönder och efter att ha plockat ner boxen och öppnat den hade en mosfet brunnit ordentligt och de luktade inte så gott. Även själva MG var sönder igen....

    beställde en annan box + en ny mg ventil från Saab.
    tänkte löda i nya mosfets, eller inte jag en mycket duktig elektriker.

    då är frågan, vad får drivsteget att gå sönder? vill ju inte gärna trycka ner en ny box och paja den med liksom...?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    258

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Jag gissar:

    du fick en trimbox så var kortis i drivstegen (antingen kan det bli kortis eller avbrott). Kortis gör att MV går sönder, såfort du sätter i ny MV pajjar den.
    Likaså kan det bli kortis i MV som då bränner drivstegen.

    Är det avbrott så får du även då grundladd, oavsett MV trasig/hel.

    (vet jag som har råkat ut för detta, genom att köpa en MV av en här på forumet som brände drivstegen i min box => massa utgifter)


    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av jonizen

    hej!

    jo tänkte mäta upp drivstegen idag och kolla mv också, man kan bara smörja upp den med typ 5-56 eller hur fungerar de med elektroniken?

    kan de vara därför säkringen gick? att mvn kärvar?
    läste ju en del om att mäta drivstegen igår och för att kolla MV:ns drivsteg räckte de med att ta multimetern och köra stift 1 och jord och stift 3 och jord och man ska inte få några utslag?

    sen ha 12v på mittersta stiftet?






    vet att den köptes på meca, så gissar på att den inte är original?

    tack för svaret


    efter att kontrollerat boxen upptäckte jag direkt att drivstegen är sönder och efter att ha plockat ner boxen och öppnat den hade en mosfet brunnit ordentligt och de luktade inte så gott. Även själva MG var sönder igen....

    beställde en annan box + en ny mg ventil från Saab.
    tänkte löda i nya mosfets, eller inte jag en mycket duktig elektriker.

    då är frågan, vad får drivsteget att gå sönder? vill ju inte gärna trycka ner en ny box och paja den med liksom...?
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    662
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Drivstegen i boxen eller kärvande MV är mitt tips.

    Saab original MV eller Scantech?

    Mvh
    hej!

    jo tänkte mäta upp drivstegen idag och kolla mv också, man kan bara smörja upp den med typ 5-56 eller hur fungerar de med elektroniken?

    kan de vara därför säkringen gick? att mvn kärvar?
    läste ju en del om att mäta drivstegen igår och för att kolla MV:ns drivsteg räckte de med att ta multimetern och köra stift 1 och jord och stift 3 och jord och man ska inte få några utslag?

    sen ha 12v på mittersta stiftet?

    vet att den köptes på meca, så gissar på att den inte är original?

    tack för svaret
    Om drivstegets MOSFET är ok skall du mäta oändligheten ohm dvs avbrott
    mellan stift 2 och 25(jord) samt mellan 26 och 25 direkt på boxens skarvdon.
    Mäter du däremot i MV skarvdon skall du mäta avbrott mellan stift 1 och jord samt
    mellan stift 3 och jord.
    Till sitft 2 i MV matas +12V via säkring 5.
    Om MV är ok skall du mäta c:a 3 ohm mellan stift 1 och 2 samt mellan 3 och 2 och således c:a 6 ohm mellan 1 och 3.
    Observera att MV lindningar utgör kollektor (drain) belastningar till drivstegets MOSFET. Det är därför drivstegets MOSFET går sönder när det blir kortslutning i MV lindningar.
    Anslut därför aldrig en MV om du inte först kollat upp att den är ok.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  15. #15

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    [quote=synthetic]Jag gissar:

    du fick en trimbox så var kortis i drivstegen (antingen kan det bli kortis eller avbrott). Kortis gör att MV går sönder, såfort du sätter i ny MV pajjar den.
    Likaså kan det bli kortis i MV som då bränner drivstegen.

    Är det avbrott så får du även då grundladd, oavsett MV trasig/hel.

    (vet jag som har råkat ut för detta, genom att köpa en MV av en här på forumet som brände drivstegen i min box => massa utgifter)


    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av jonizen


    hej! du gissar inte helt rätt, trimboxen fungerade och vi hade 1.1 bars tryck drygt under hela förra säsongen när vi väl bytte MG och mätte upp drivstegen, eller de var kanske de du menade, jag är mer nyfiken på om det bara kan hända eller om de kan bero på något och om jag och min multimeter kan mäta andra värden för att vara 100%.

    jag har förstått principen och gjort korrekt mätningar, även läst på hur hela mg är uppbyggd för att förstår hur allt fungera och varför mina mätningar resulterar i det dem gör, just nu är de 3 nya mosfetter (drivsteg) i trimboxen som vi lött dit och alla testmätningar på boxen stämmer, jag vill bara vara säker på att inte bränna dem nya nu.

    har även en ny SAAB MG som är fullt fungerande men åter vill ja inte köpa en ny..


    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    Citat Ursprungligen postat av "Hyvens":315qfdu9
    Drivstegen i boxen eller kärvande MV är mitt tips.

    Saab original MV eller Scantech?

    Mvh
    hej!

    jo tänkte mäta upp drivstegen idag och kolla mv också, man kan bara smörja upp den med typ 5-56 eller hur fungerar de med elektroniken?

    kan de vara därför säkringen gick? att mvn kärvar?
    läste ju en del om att mäta drivstegen igår och för att kolla MV:ns drivsteg räckte de med att ta multimetern och köra stift 1 och jord och stift 3 och jord och man ska inte få några utslag?

    sen ha 12v på mittersta stiftet?

    vet att den köptes på meca, så gissar på att den inte är original?

    tack för svaret
    Om drivstegets MOSFET är ok skall du mäta oändligheten ohm dvs avbrott
    mellan stift 2 och 25(jord) samt mellan 26 och 25 direkt på boxens skarvdon.
    Mäter du däremot i MV skarvdon skall du mäta avbrott mellan stift 1 och jord samt
    mellan stift 3 och jord.
    Till sitft 2 i MV matas +12V via säkring 5.
    Om MV är ok skall du mäta c:a 3 ohm mellan stift 1 och 2 samt mellan 3 och 2 och således c:a 6 ohm mellan 1 och 3.
    Observera att MV lindningar utgör kollektor (drain) belastningar till drivstegets MOSFET. Det är därför drivstegets MOSFET går sönder när det blir kortslutning i MV lindningar.
    Anslut därför aldrig en MV om du inte först kollat upp att den är ok.
    [/quote:315qfdu9]

    jag test mätte , hittade bilden på de och följde mycket riktigt alla dina anvisnignar och de ledde till, trasig säkring, trasigt drivsteg och en trasig MG.

    drivsteget hade verkligen smält och de luktade inte så gott, men alla 3 är nu utbytta och ska fungera, funderar bara på vad som ledde till detta, och hur man kollar så ja inte bränner dem nya grejerna ja köpt...

    tack båda för svaren

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 739

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ....., funderar bara på vad som ledde till detta, och hur man kollar så ja inte bränner dem nya grejerna ja köpt...
    Gissningsvis en kortsluten spole i MV som orsakat brända drivsteg?

    (Titta, det går att svara på en specifik fråga utan att citera jättemycket text. )
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ....., funderar bara på vad som ledde till detta, och hur man kollar så ja inte bränner dem nya grejerna ja köpt...
    Gissningsvis en kortsluten spole i MV som orsakat brända drivsteg?

    (Titta, det går att svara på en specifik fråga utan att citera jättemycket text. )

    Om de är till något försvar så var 12 Carlsberg med och störde signalen så att säga får be om ursäkt för Mina långa och informativa texter! haha skämt åsido.

    alltså kan ja lugnt koppla in boxen, ny säkring och den nya ventilen utan problem?

    har insätt att på en Saab är en Bra multimeter ett sjukt användbart verktyg, tänkte om ja kunde mäta kabeln som går från MVns kontaktstycke och med hjälp av en testmejsel kolla så att de inte finns några brott på kablaget, eller finns de några fler tester man kan utföra med hjälp av en multimeter för att kolla kabelbrott eller att de jordar och kortsluter ibland?

    För dessa pengar jag lagt hittills kunde gått till så mycket roligare! Ett snabb kik i pärmen med alla kvitton och logg över allt på bilen har de senaste 2 åren jag haft bilen kostat mer än bilen själv snart

    Tack för ditt svar Lm

  18. #18

    Re: Saab 9000 Aero 95 laddtrycket på 0.7 vid full ladd med steg1

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av jonizen
    ....., funderar bara på vad som ledde till detta, och hur man kollar så ja inte bränner dem nya grejerna ja köpt...
    Gissningsvis en kortsluten spole i MV som orsakat brända drivsteg?

    (Titta, det går att svara på en specifik fråga utan att citera jättemycket text. )
    Kom på en sak nu ocktså, jag mätte ju på den andra ventilen som satt i, den gav ju något i form av stift 1-2 5ohm stift 2-3 1ohm och mellan 1-3 4 Ohm säger de något om att den har kortslutit och bränt drivstegen?

    tack för ni står ut med mig
    Man lär sig så sjukt mycket här inne

  19. #19
    Hej!

    beställde hem en ny box och en ny MG ventil. och idag satte vi i grejerna för att test köra!

    sjukt nog, vi fick 0.7 innan på full ladd med förra boxen med bränt drivsteg och kass ventil.

    nu får vi 0.5 istället med den nya ventilen och begagnade boxen som jag testmätte.
    vi kollade säkringen och testmätte ventilens anslutning. vi mätte anslutningen till mgn och fick då ut på stift 3 och jord, ett värde mellan 1400 och 1900 ohM vilket inte skulle stämma. så jag tog då ur boxen och testmätte direkt på boxen och allt stämde, mätte sen igen på kontaktstycket, inget utslag?!

    vad är de för fel, blir ju galen snart!

    värt att nämna är väl att förra ägaren lött om drivstegen och lött på pinnar för att koppla in BDM interface med..

  20. #20

    Re:

    Snälla! någon med någon ide?!

    satt och funderade på jobbet innan lite, ja menar vi testmätte boxen när vi fick den och då upptäckte jag en sak.

    när jag mätte stift 25 på boxen och stiftet längst ner 53? så gav den iaf inget värde alls och skulle ge cirka 1,45 ohm, de gjorde den inte.

    vi satte i boxen och testkörde, mätte sen igen samma stift och fick då 1,489 ohm.

    något är ju fel när boxen också efter körning visar 1,400-1,990 ohm och tar du loss boxen från kontakt stycket så får du rätt igen...


    någon ?

    tack joniz!

Liknande ämnen

  1. Bygga om ifrån grundladd till full ladd, Hjälp snälla
    Av Eliasson_30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 09:58
  2. Vill göra en 9000 cse aero/a50 i Full 3D!
    Av Moongoose i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 23:28
  3. Får ej full ladd i 2:ans växel!!!
    Av En_Svensk_Tiger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-12, 09:59
  4. Nordic Steg1 9000 Aero 2,0
    Av K_Aero96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 23:02
  5. Saab 9-5 2.0t med steg1 vs 9-5 Aero?
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 16:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •