Hej
Är det normalt att 9-5 Aero drar olja mellan servisintervallerna?
I såfall hur mycket kan anses som normalt?
nu gäller det 06 och nyare
Hej
Är det normalt att 9-5 Aero drar olja mellan servisintervallerna?
I såfall hur mycket kan anses som normalt?
nu gäller det 06 och nyare
Kanske läge att prova wd-40 metoden? Våra ögonstenar verkar kunna dra hur mycket som helst, nästan, eller inget alls, utan rimlig förklaring.
9-5 1.9 tid -08
9-5 2.0t vector -06
9-5 2.3T -05
9-5 2.0t -01
En liter på 1000 mil skulle jag kalla normalt, tom bra om man inte gör extra oljebyte då bilen får lite färsk olja mellan bytena.
/Johan
Hej!
Har skrivit en inlägg där en del frågor om oljeförbrukning fått belysning från en annan synvinkel.
Den har tyvärr haft vara 240 läsningar så man kan fatta varför frågan kommer om och om.
Inlägg om oljeförbrukning
Mvh H-engine
Som direkt svar i denna tråden kan man konstatera att man lyckats överskrida den till körsättet passande oljebytesintervall ett antal ggr.
jag tror = att vilseledda fakta
Ursprungligen postat av JSN
Att bilar före 04 ska dra massa olja det vet man ju men trodde dom hade fått bukt med problemen till 06an men dom drar också olja alltså?
Är det någon skillnad på förbrukning på automat och manuell?
Jag anser att onormal oljeförbrukning är mycket ovanligt på M-04 och nyare. En liter olja på 1000 mil är, som sagt, helt normalt!Ursprungligen postat av mr.Danne
Läs en instruktionsbok till en VAG-bil och du lär bli häpen. Där kan man läsa att en oljeförbrukning på upp till en liter på 100 mil är normalt. Det kan man nästan kalla tvåtaktare. Det är ju 1% oljeinblandning !
Mvh. Anders.
9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1
[quote=9-5 NORDIC]Jag anser att onormal oljeförbrukning är mycket ovanligt på M-04 och nyare. En liter olja på 1000 mil är, som sagt, helt normalt!Ursprungligen postat av "mr.Danne":1mt3fvqa
Läs en instruktionsbok till en VAG-bil och du lär bli häpen. Där kan man läsa att en oljeförbrukning på upp till en liter på 100 mil är normalt. Det kan man nästan kalla tvåtaktare. Det är ju 1% oljeinblandning ![/quote:1mt3fvqa]
Ok, så en 5-6dl på en 1000mil är alltså inte onormalt för en 9-5 aero 2006?
Ja den VAG motorn som har så måste ju vara en ruskig konstruktionsmiss av stora mått.
Hej!Ursprungligen postat av mr.Danne
Ligger i trakten av B234 med samma effektuttag dvs. helt klart godkänd.
Mvh H-engine
jag tror = att vilseledda fakta
Min ser inte ut att dra många droppar alls, nivån på oljestickan är konstant. Det finns ett antal 06:or och 07:or i min bekantskapskrets och ingen av dem rapporterar någon oljeförbrukning alls.
Halvt på skämt och halvt på allvar gissar jag att en del av all rapporterad oljeförbrukning egentligen är läckage....
Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.
Läckage ska det inte vara då jag köpte bilen nu i veckan hos handlare och han garanterade att den inte läckte för det hade dom kollat när dom bytte in den. sen antar jag att det är från servicen den har minskat för bilen är servad runt 6000 och har nu gått 7100, men det lär visa sig.Ursprungligen postat av Sasjjj
[quote=H-engine]Hej!Ursprungligen postat av "mr.Danne":3ladunpq
Ligger i trakten av B234 med samma effektuttag dvs. helt klart godkänd.
Mvh H-engine[/quote:3ladunpq]
Ok skönt det då blev lite nojjig ett tag.
Hej!
Nu blandar man R motor med dom övriga....
En TD04 är en TD04 och den läcker alltid ett par droppar i avgashuset efter avstängning av motor.
Mvh H-engine
PS: Att påstå att oljenivå är konstant efter mil och mil av användning av motor talar om att man aldrig haft en oljeanalys dokumentation framför sig. Nivå kan behållas men då är det inte rent olja som är ansvarig för detta.
jag tror = att vilseledda fakta
Hmmm, men om oljan späds, är det inte då en otrolig slump att den råkar spädas så att det varken blir mer eller mindre på stickan? Vad är oddsen på att nivån är konstant trots utspädning????
Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.