Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klånkande skrapande ljud

  1. #1

    Klånkande skrapande ljud

    Häromdan bytte jag till sommardäck på min 9-3 Aero -06. Efter att ha kört ca 1mil, så hörde jag nåt litet skumt rasslande klånkande ljud från höger fram. Det pågick i ca 4-5sek. Körde hem och glömde det hela.

    Igår, dagen efter bytet, så backade jag ut från min parkeringsruta, utan några problem eller ljud. Sen när jag började köra framåt (sakta) kom det rasslande, skrapande, klånkande ljudet tillbaka. Jag körde kanske 3km/h. Jag backade igen, inget ljud, la i 1:an och körde en bit och ljudet var där igen. Efter att ha kört runt sakta en liten stund så försvann ljudet igen.

    Efter att ha kört ca 1mil, så körde vi upp på en liten kant, och det klånkande och rasslade till från höger fram så folk i närheten vände på huvudet.

    Bilen känns precis som vanligt körmässigt.

    Har läst en del på nätet och mycket pekar på att en fjäder är av... är det rimligt? Hur borde bilen bete sig om det var så? Nån som har tips på vad jag kan undersöka och testa?? Är det farligt att köra om det ex skulle vara trasig fjäder?

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 131
    Medlem#
    2555

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Kolla om du inte vart på bromsskölden, ta en skruvmejsel och tryck den bakåt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Jag har exakt samma symptom! Även här en -06 9-3 Aero SC, som precis passerat 15000 mil. Höger sida.
    Jag har haft detta sedan i höstas och ibland går det veckor mellan tillfällena, iblan är det ett par gånger samma dag.
    Jag har haft bort hjulet och klämt o kännt på bromsskölden, men jag hittar ingen förändring på den som borde vara orsaken.
    Det känns ändå som att en sten kan vara inblandad, men vad finns det för övriga rörliga delar där detta kan uppstå?.
    Jag tycker också att fenomenet oftast uppstår vid liknande situationer, ofta när man smygkör i en kö på ettan eller tvåans växel och drar på kopplingen mer än vanligt.

    Någon med idéer? Jag börjar bli lite orolig för ett större fel. Fjädring har jag svårt att tro då den knappt är inblandad vid krypkörning.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Jag måste säga att jag hade ett liknande ljud. Det lät bara när man körde sakta.

    Det var en bult som håller i bromsskivan eller oket(?) som skrapade mot drivknuten!
    Jag vet, det låter helt sjukt, men det är enkelt att kolla.

    Annars är det nog fjädrarna, vilket också är rätt enkelt att kolla om du vrider hjulet max och lyser med en ficklampa.


    Ser fram emot en rapport på vad felet var tillslut.
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Det ska kollas imorgon! Vill du förklara hur man ser detta smidigast?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Lättast är nog samma som tidigare, vrida hjulet max och lysa med en ficklampa.
    MEN om det är samma som jag så kommer du se att det har skrapat(svarvat) in ett spår som går hela varvet utanpå drivknuten. Borde inte gå att missa.
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    570

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Låter som att vi har samma problem. Tittade lite snabbt i söndags på fjädern men av vad jag kunde se bakom hjulet så ser den hel ut, köregenskaperna är samma som tidigare så jag tror inte den är av.

    Inväntar med spänning resultat från din undersökning

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Jag var ut en snabbis på lunchen och fick endast tag på detta kort.
    Tittar jag på rätt ställe? Har du kanske möjlighet att markera på bilden vart skrapmärket bör vara.


  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    79

    Re: Klånkande skrapande ljud

    SweNilsson har inte samma fel som jag hade.

    Har mailat han en kladd om hur det såg ut för mig.
    Har ingenstans att lägga upp bilden just nu.

    Det ska bli intressant att se vad det slutligen är för fel.
    * 9-3 SC -07 1.8t (Maptune Steg1 E85)*

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    47

    Re: Klånkande skrapande ljud

    Här kommer då bilden som jag fick av Harley

    Grå ring för skadan och röd pil för den felande bulten. Uppenbart är det inte mitt problem i det är fallet, men jag ska kolla vänstra sidan också.


Liknande ämnen

  1. skrapande ljud framvagn.!
    Av Turbogillis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •