Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: GDS gone wrong luft i kopplingen typ

  1. #1

    GDS gone wrong luft i kopplingen typ

    Tjena

    Jag gav mig den på att försöka lära mig lufta/byta hydraulvätskan i kopplingen och misslyckades. Nu ger kopplingspedalen inget motstånd.

    Tanken var dels att försöka få kopplingspedalen att börja ta tidigare då det börjat bli svårt att växla (växellådsoljan är och har hela tiden varit i nivå och ser ren ut). Och dels att bli av med dålig vätska ur systemet.

    Haynes skriver "För att stoppa upp hydrualtillförseln till slavcylindern, följ röret från punkten där det förs in i kopplingshuset till den punkt där det ansluts till den mjuka hydrualslangen. Montera en bromsslangklämma på den mjuka slangen och dra åt ordentligt". Det jag gjorde var att klämma åt den slang som kommer från röret vid nippeln, är det rätt slang? När det gått fel började jag snoka runt och ser att det går en mjuk slang från påfyllningskärlet och bakåt också. Denna hade jag alltså inte koll på. Skulle jag nypt åt båda?

    Det som hände när jag anslöt tryckluft (från ett vinterdäck) till påfyllningskärlet - och öppnade nippeln - var att först kom det lite vätska - mindre än en deciliter. Den var svart och med svarta partiklar i och såg ut som använd motorolja så någon nytta har jag gjort. Sedan började det fräsa tills det inte hördes någonting längre. Det ska ju komma vätska. Men det slutade alltså rätt snabbt komma vätska. Det har inte blivit tomt i påfyllningskärlet, inte i något av facken.

    Det jag vill göra nu är förstås att rätta till det som gått fel men även försöka få ur resten av den dåliga bromvätskan nere i kopplingssystemet.

    Bilen är en SAAB 9000 2.3T årsmodell -92 som köpts begagnad för ett par år sedan.

  2. #2
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    962
    Medlem#
    427

    Re: GDS gone wrong luft i kopplingen typ

    Till kopplingen är det bara ett litet, litet fack i bromsvätskebehållaren, så jag tror att bromsvätskan helt enkelt tog slut! Fyll upp behållaren helt och lufta igen. Fyll på mer vätska med jämna mellanrum.
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

  3. #3

    Re: GDS gone wrong luft i kopplingen typ

    Ah, tack!

    Då har jag lärt mig att slangen som går bakåt från påfyllningsbehållaren går ned till (luftningen av) kopplingen. Mycket riktigt så var det slut i det pyttelilla facket. Om det står i Haynes att man ska fylla upp behållaren fullt upp innan kopplingsluftning, så har jag missat det. Och eftersom luftningssatsen jag köpte på Mekonomen inte har behållare, så tog det slut i bilens behållare Och som jag skrev så kollade jag nivåerna, men lurades alltså av att det syntes en vätskeyta i alla 4 facken. Problemet med kopplingsluftningen är inte löst men jag har konstaterat att när jag fyller det lilla facket och sätter dit luft så fräser det när jag öppnar nippeln. Så långt väl alltså. Så jag har inte förstört något? Vad gör cylindern som sitter vid bromspedalen? Bromsar? Orkar inte med Haynes just nu. Om det finns en bättre (koncisare eller mer utförlig) guide till broms/kopplingsluftning här på forumet eller andra webbsidor så tar jag gärna tips. Jag skulle även gärna vilja se en bra ritning över hela det hydrauliska systemet (detalj- eller principiell ritning) om det finns.

    Jag har tömt gammal vätska vid alla fyra hjulen (med väldigt bra nyp i bromspedalen som resultat) så kopplingen är det som återstår. Om det är något mer ställe som det går att tappa av kass bromsvätska (än vid hjulen och kopplingsnippeln) så säg gärna till så jag kan ta det i ett svep...

    Detta med MAX-nivån på behållaren förresten - är det för att biltillverkaren räknar med att bromsvätskan kan koka av hård körning och att det alltså är ett expansionskärl som andra?

    Tackar och bockar.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: GDS gone wrong luft i kopplingen typ

    Hej!

    Se till att fylla behållaren helt med bromsvätska och fortsätt sedan lufta kopplingen så borde det bli bra. Se bara till att det är fullt i behållaren hela tiden. Om du vill så går det att suga ur lite vätska när du är klar så det kommer ner mot max-markeringen.

    Lycka till!

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: GDS gone wrong luft i kopplingen typ

    precis, toppa verkligen behållaren så långt det går, och lufta lite, fyll på och lufta igen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Liknande ämnen

  1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. luft i bromssystemet?
    Av BaZoOka i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 01:40
  3. Suger Luft / pyser när man släpper upp kopplingen
    Av Pho3nicXXX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 08:49
  4. Hjälp tack pajja igår, Kopplingen är som att trampa luft!!!
    Av Allstaar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 10:26
  5. Luft i bromsarna
    Av Saab_AnkaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •